قربانیان نزدیک به 200 نفر برآورد می‌شوند

کشف دو گور دسته‌جمعی در بنگلادش

سربازان بنگلادشی، از کشف دو گور دسته جمعی در این کشور آسیایی خبر می دهند که به دست مرزبانان شورشی و نافرمان در چند روز گذشته به قتل رسیده اند.
کد خبر: ۲۳۸۳۸۶

 به گزارش بی بی سی، سربازان بنگلادشی که در جستجوی 70 افسر گمشده ارتش پس از شورش و نافرمانی مرزبانان این کشور بودند، امروز یک گور دسته جمعی را در یک مجتمع متعلق به نیروهای مرزبانی در داکا، پایتخت کشور کشف کردند که اگرچه هنوز تعداد اجساد دفن شده در آن مشخص نشده است اما به نظر می رسد شمار آنها بیش از یکصد نفر باشد.

گور دستجمعی اول روز جمعه گذشته کشف شد و گمان می رود در آن اجساد 58 افسر کشته شده به دست شورشیان دفن شده است.

این افراد در پی شورش اعضای واحدهای مسلح مرزبانی بنگلادش در هفته گذشته که به ده ها شهر این کشور سرایت کرد، جان خود را از دست دادند.

در جریان این شورش که با تیراندازی در مراکز استقرار این واحدها در داکا – پایتخت – ، چیتاگونگ، بندر اصلی بنگلادش و ده ها شهر دیگر همراه بود، ده ها تن جان باختند.

این شورشها در اعتراض به شرایط حقوقی و پیشرفت های حرفه ای مرزبانان صورت گرفت.

شورشیان صبح چهارشنبه پادگان های نظامی در ناحیه پیلکانا در داکا را هدف قرار داده و بنابه گزارش ها بیش از 100 نفر را گروگان گرفته بودند.

به دنبال این رویداد، هزاران نیروی پلیس و ارتش با استفاده از تانک و دیگر تجهیزات نظامی در تلاشی برای سرکوب این شورش در اطراف مجتمع مستقر شده و به نبرد با شورشیان پرداختند.

یکی از شورشیان به بی بی سی گفت که مرزبانان مجبور بودند برای حل مشکلاتی که با افسران خود داشتند دست به سلاح ببرند.

وی گفت: "خانواده های ما ممکن است به دلیل کاری که ما کرده ایم به مکافات بیافتند، اما آنها بیش از 200 سال است که ما را استثمار می کنند".

پس از دو روز درگیری، شیخ حسینه واجد، نخست وزیر بنگلادش و وزرای ارشد کابینه او روز چهارشنبه در داکا با 14 تن از شورشیان دیدار کردند. نخست وزیر پیشنهاد عفو عمومی داد و شبه نظامیان را ترغیب کرد افسرانی را که گروگان گرفته اند آزاد کنند.

وی گفت که شکایات آنها در زمینه حقوق و شرایط کاری را بررسی خواهد کرد.

شیخ حسینه همچنین هشدار داد اگر مرزبانان شورشی دست از "اعمال انتحاری" برندارند، و خلع سلاح نشوند، با آنها به شدت برخورد خواهد کرد.

 شاهارا خاتون وزیر کشور بنگلادش گفت: "شورشیان پس از آنکه به آنها پیشنهاد عفو دادیم، شروع به تسلیم سلاح هایشان کردند".

حدود 50 زن و کودک هم که اکثر آنها اعضای خانواده افسرانی بودند که در جریان شورش هدف حمله قرار گرفتند، مجتمع محل شورش را ترک کردند.

از سوی دیگر، گزارش هایی درباره نارضایتی در میان اعضای ارتش از نحوه برخورد دولت با شورش های به وقوع پیوسته انتشار یافته که موید آن است برخی افسران ارتش از اینکه دولت برای متوقف کردن شورشیان بجای زور به گفتگو متوسل شده و به آنها پیشنهاد عفو داده است، ناراضی اند.

دولت بنگلادش اکنون به صراحت اعلام کرده است که پیشنهاد عفو شامل حال آن دسته از مرزبانان شورشی که مسبب قتل ها بوده اند نخواهد شد.

ژنرال مبین، نفر دوم ارتش بنگلادش هم گفته است در یک دادگاه ویژه مجازاتی سریع در مورد مسببان این اقدام های "وحشیانه" اعمال خواهد شد تا دیگران از آن درس بگیرند.

در همین راستا، حداقل 200 نفر که مظنون به عضویت در نیروی مرزبانی هستند در شرایطی که قصد داشتند با لباس غیرنظامی از مقر خود در داکا فرار کنند دستگیر شده اند.

با این حال، یک سخنگوی نیروی امنیت داخلی بنگلادش اعلام کرد مرزبانان با لباس شخصی از مقر خود در داکا، پایتخت بنگلادش که نقطه آغاز شورش ها بود فرار کرده اند.

این سخنگو همچنین از برپایی پست های گشت و بازرسی در جاده های منتهی به داکا و دیگر قرارگاه های مرزبانی خبر داد و گفت اتوبوس ها و کامیون ها برای یافتن سربازان شورشی مورد جستجو قرار خواهند گرفت.

همزمان با کشف اولین گور دسته جمعی که اجساد 58 سرباز در آن بود و انتشار اخبار قتل عامها، از روز جمعه به مدت سه روز در بنگلادش عزای عمومی اعلام شده است.

پیشتر نیز اجساد 22 نفر دیگر پیدا شده بود.

امروز نیز گور دیگری با بیش از یکصد کشته کشف شده است اما گمان می رود طی دو روز شورش و نبرد بین مرزبانان و سربازان بنگلادشی تعداد بیشتری کشته شده باشند.

بسیاری از افسران، گمشده اعلام شده اند و هنوز هیچ اثری از آنان نیست.

به گفته مقامات امنیتی بنگلادش، روی اجسادی را که در این گور دسته جمعی دفن شده اند را با برگ پوشانده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها