کویرگردی یکی از تفریحات محبوب در میان مردم دنیا است؛ چراکه لحظاتی شاد، منحصر‌به‌فرد و بی‌نظیر را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. مناظر خیره‌کننده‌ای در کویر وجود دارند که هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۵۵۷۶۳

پارک ملی کویر از آن دسته جاذبه‌هایی است که تا مدت‌ها روح و قلبتان را تسخیر خواهد کرد. شب‌مانی در این منطقه و دیدن عظمت آسمان به همه عاشقان طبیعت پیشنهاد می‌شود. با رزرو بلیط هواپیما سیرجان می‌توان خود را در اولین فرصت به این شهر رساند و این منظره زیبا را از نزدیک مشاهده کرد.





پارک ملی کویر، بهشتی که باید دیده شود

قرار نیست که حتما بهشت جایی سرسبز با رودخانه‌های خروشان باشد، منظره‌ای که در نوع خود خاص و جذاب است می‌تواند بهشتی تازه کشف‌ شده به‌حساب آید. دیدن این کویر زیبا با گونه‌های زیستی متنوعش هر بیننده‌ای را به‌وجد می‌آورد. بخش عظیمی از ایران خشک و کویری است، اما همین مناطق کویری جزء دیدنی‌های کشور هستند. بسیاری از گردشگران به‌خوبی می‌دانند که آرامش عمیق ذهنی را تنها در دل کویرهای اسرارآمیز به‌دست می‌آورند؛ بنابراین بیشتر ایام سال را در این مناطق می‌گذرانند. ایران بهشتی فراموش‌نشدنی برای گردشگران است؛ چراکه سرتاسر آن را جاذبه‌ها و مناظر منحصر‌به‌فرد در برگرفته است. اما هرچه از زیبایی‌های پارک ملی کویر گفته شود، کم است و باید آن را از نزدیک دید.

در حال حاضر پارک ملی کویر به‌عنوان قدیمی‌ترین و البته بزرگ‌ترین منطقه اکولوژی حفاظت‌شده در ایران به‌شمار می‌رود. بسیاری از گردشگران، این منطقه را به‌دلیل تنوع زیستی و جانوری زیادش آفریقای کوچک می‌نامند. متاسفانه دو خطر بزرگ این منطقه را تهدید می‌کند و منجر به تمرکز بیشتر نهادهای محیط زیستی روی این منطقه شده است. اولین و مهم‌ترین آن فعالیت‌های نظامی و انفجارهای متعدد و دومین مشکل خشکسالی‌های پی‌در‌پی است که حیات زیستی آن را به‌صورت جدی به‌خطر انداخته‌اند. البته از شکارهای غیر قانونی در این بخش از ایران هم نباید غافل شد که موجب به‌خطرافتادن زیست جانوری آن شده است.



اقلیم پارک ملی کویر را باید لمس کرد

این پارک ملی از اقلیمی متفاوت و مختص به خود برخوردار است که تنها به‌صورت حضوری می‌توان آن را لمس و حس کرد. آب‌و‌هوای این منطقه شدیدا تحت تاثیر دریاچه نمک و موقعیت جغرافیایی آن قرار دارد. بیشترین بارش‌های این منطقه در ماه‌های آبان تا اردیبهشت اتفاق می‌افتند که سالانه بیش‌از 150 میلی‌متر بارش گزارش می‌شود. بنابراین برای کسب چنین تجربه‌ای و دیدن اقلیم جذاب این پارک بهتر است در فصول پاییز و زمستان به آنجا سفر کرد؛ چراکه تابستان‌های آن بسیار گرم و طاقت‌فرسا خواهد شد. برخلاف تصور عموم که کویر را منطقه‌ای بی آب و علف می‌دانند در اواخر فصل زمستان و اوایل بهار با طبیعتی سبز و استپ‌های سرزنده آن مواجه خواهید شد.



تنوع جانوری پارک ملی کویر دیدن دارد

با وجود شکارهای غیر قانونی زیاد و کاهش جانداران منحصر‌به‌فرد در این پارک، همچنان گونه‌های جانوری متنوع و بسیار جذابی را می‌‌‌توان دید. این منطقه در ردیف 9 زیستگاه برتر کشور قرار دارد، به‌همین دلیل از مناطق حفاظت‌شده ایران محسوب می‌شود. نزدیک به 34 گونه از پستانداران، 155 گونه از پرندگان و همین‌طور 34 گونه خزنده که همگی از مشخصات خاص و متفاوتی برخوردار هستند، در این پارک ملی زندگی می‌کنند. اغلب این گونه‌های جانوری مخصوص پارک ملی کویر به‌شمار می‌روند، به‌همین دلیل به محلی مستعد برای تحقیقات علمی جانورشناسان و فعالان محیط زیست تبدیل شده است. یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، گربه شنی، روباه شنی، سیاه گوش، کفتار، گرگ و روباه قرمز از مهم‌ترین گونه‌های جانوری این منطقه هستند.





جاذبه‌های طبیعی پارک ملی کویر زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند

همان‌طور ‌که گفته شد پارک ملی کویر همچون نگینی در قلب ایران می‌درخشد و سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است. هرچه از جذابیت‌های این منطقه گفته شود کم است و تنها با مراجعه حضوری می‌توان به عظمت آن پی برد. اما علاوه‌بر آسمان خیره‌کننده در دل شب و گونه‌های زیستی و جانوری خاص، جاذبه‌‌های دیگر این منطقه را باید دید. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به تنوع چشمه‌ها و رودهای آن اشاره کرد که تصویری متفاوت و بی‌نظیر به آن می‌دهند. چشمه سفید آب، چشمه آبشار نمکی، چشمه لکاب، چشمه طلحه، چشمه میش مست، چشمه‌ پیغمبر و چشمه سیاه‌کوه جزء جاذبه‌های مثال‌زدنی این کویر هستند. علاوه‌بر این یک دریاچه نمک مثلثی شکل در این پارک وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. شوری بسیار بالای آب این دریاچه مانع حضور هر گونه جانور در آن شده است.

رودخانه‌هایی که در پارک ملی کویر جریان دارند، جزء جاذبه‌هایی هستند که هر گردشگری را متحیر خواهند کرد. رودخانه بندعلی خان مهم‌ترین و زیباترین این رودخانه‌ها است که کوه خرسنگ سرچشمه آن شناخته می‌شود. از دیگر رودخانه‌های این پارک می‌توان به رودخانه قره‌چای اشاره کرد که از کوه‌های زیبای راسوند سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به دریاچه‌نمک مثلثی پارک سرازیر می‌شود. در کنار این رودخانه‌ها و سایر جاذبه‌های طبیعی پارک ملی کویر می‌توان به دشت چخماقیه و دشت سینه‌ریگی اشاره کرد که زیبایی آن‌ها برای همیشه در ذهن فرد ثبت خواهد شد. کوه‌های سیاه‌کوه، ملک آباد و کوه چشمه کریم از دیگر زیبایی‌های این منطقه محسوب می‌شوند و از منظره‌ای کم‌نظیر برخوردار هستند.



از جاذبه‌های تاریخی پارک ملی کویر نباید غافل شد

کاروانسراهای متعددی در اطراف این کویر وجود دارند که از وجود زندگی و جمعیت در این منطقه خبر می‌دهند. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به کاروانسرای شاه‌عباسی و کاروانسرای عین‌الرشید اشاره کرد که آثار تاریخی و فرهنگی زیادی در آن‌ها به‌دست آمده است. آبراهی که دارای یک سازه سنگی زیبا به اسم سیه‌کوه است در کاروان‌سرای قصر بهرام یا شاه‌عباسی دیده می‌شود که تامین‌کننده آب برای اهالی آن بوده است. بقایای بازمانده از این کاروانسرا چهره‌ای ماندگار به آن داده است و یک جاذبه زیبا محسوب می‌شود. این نکته حائز اهمیت است که جهت دیدن این جاذبه‌های تاریخی باید حتما از افراد بومی یا لیدرهای توانمند کمک گرفت. به‌هیچ عنوان نباید تنها و بدون آشنایی وارد منطقه شد، چراکه تبعات جبران‌ناپذیری دارد.





برای دیدن پارک ملی کویر از فلای تودی راهنمایی بگیرید

طبق نکاتی که در مقاله به آن‌ها اشاره شد، پارک ملی کویر یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه‌ها در دل ایران است. این پارک جزء مناطق محافظت‌‌شده به‌حساب می‌آید و در ایام خاصی از سال پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است. دیدن این پارک به هر کسی که شیفته کویر و شب‌مانی در دل آن است پیشنهاد می‌شود. اگر دوست داشتید به این جاذبه دیدنی سفر کنید و از نزدیک با زیبایی‌های آن آشنا شوید، حتما از فلای‌تودی کمک بگیرید. فلای‌تودی در تمام عملیات از جمله رزرو هتل سیرجان و راه‌های رسیدن به این کویر شما را راهنمایی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها