ایلان ماسک، میلیاردر معروف و مؤسس شرکت نورالینک یکشنبه هفته گذشته در پستی در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد که این شرکت برای اولین‌بار تراشه‌ای را در مغز یک انسان کاشته و روند بهبود بیمار امیدوارکننده به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۱۴۴۴۱۶۴
نویسنده امین رضا کیفرگیر - خبرنگار پیشران
داستانی علمی‌ - تخیلی در دنیای واقعی
 
شرکت نورالینک سال گذشته موفق شده بود پس از انجام تست‌های متعدد روی حیواناتی مانند میمون، مجوز آغاز مرحله کارآزمایی بالینی روی بیماران را از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کند. آقای ماسک درادامه متنی که منتشر کرده نوشته است: «در نتایج اولیه نورون اسپایک‌های امیدوارکننده‌ای مشاهده شده‌‌است.» نورون اسپایک به این معنی است که سلول‌ها می‌تواند با استفاده از سیگنال‌های عصبی و شیمیایی اطلاعات را به مغز و همچنین به سراسر بدن مخابره کند و این می‌تواند سرآغاز فصلی جدید در بازیابی توان شناختی باشد. 

خبرکاشت تراشه درمغز انسان انقلابی مهمی در مرزهای علم تلقی می‌شود؛ جایی که پزشکی و مهندسی فنی در کنار سایر علوم بین‌رشته‌ای به کمک افراد نیازمند آمده‌است تا بتواند زندگی بهتری را برای آنها رقم بزند. دنیایی را تصور کنید که در آن افرادی که به‌طور کامل فلج هستند یا حتی توانایی دیدن و صحبت کردن هم ندارند، بتوانند با افکارشان و به کمک گوشی همراه‌شان با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند، برای خود غذا سفارش دهند و حتی از اخبار دنیای پیرامون مطلع شوند. همه اینها اهداف بلندپروازانه ایلان ماسک برای محصول شرکت نورالینک است که حالا براساس ادعاهای آقای ماسک به نظر می‌رسد دارد رنگ و بوی واقعیت به خود می‌گیرد. 

قدم به قدم نزدیک‌تر به تحقق رویای ایلان ماسک
هدف اصلی مرحل کارآزمایی بالینی شرکت نورالینک بررسی امنیت و کارایی تراشه‌ مغزی بی‌سیم این شرکت روی انسان در شرایط واقعی است. این تراشه با رباتی جراح، درون مغز کاشته می‌شود. بررسی عملکرد این ربات جراح نیز از دیگر اهداف مهم این فاز آزمایشی است. آن‌طور که شرکت نورالینک ادعا می‌کند تراشه‌های این شرکت به افراد دارای محدودیت حرکتی و افراد کاملا فلج اجازه می‌دهد تا با افکارشان سیستم‌های الکترونیکی نظیر گوشی هوشمند یا رایانه را کنترل کنند. هرچند که تا لحظه تنظیم این گزارش شرکت نورالینک اطلاعات بیشتری درباره عمل تازه انجام شده روی بیمار و کاشتن تراشه در مغز او ارائه نکرده است. استفاده از ربات جراح برای انجام جراحی بسیار دقیقی به منظور کار گذاشتن تراشه‌ای بسیار کوچک در ناحیه‌ای از مغز است که کنترل حرکات بدن را در اختیار دارد. از همین رو عملکرد دقیق این ربات بسیار حائز اهمیت است. آن‌طور که از ادعاهای آقای ماسک مشخص است اولین تلاش این ربات برای کاشتن تراشه در مغز انسان با موفقیت همراه بوده است. ایلان ماسک در پستی که در ایکس منتشر کرده نام اولین محصول شرکت نورالینک را تلپاتی اعلام کرده است.

نورالینک تنها بازیگر این عرصه نیست
شرکت نورالینک اما تنها پیشرو در زمینه تراشه‌‌های مغزی نیست. شرکت سینکرونز واقع در استرالیا نیز در زمینه کاشتن تراشه‌های کامپیوتری در مغز انسان فعالیت می‌کند. این شرکت حتی چند سالی زودتر از شرکت ایلان‌ماسک مرحله کارآزمایی بالینی روی انسان را شروع کرده و درون مغز چند بیمار تراشه‌های ساخت خود را کار گذاشته است. این شرکت حتی زودتر از نورالینک مجوز مرحله کارآزمایی بالینی را از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کرده و تراشه را روی بیماری آمریکایی هم امتحان کرده‌است. تراشه‌های این شرکت هم درست مانند شرکت نورالینک به بیمارانی که محدودیت حرکتی و حسی دارند، کمک می‌کند تا بتوانند تنها با استفاده از افکار خود و با کمک لوازم الکترونیکی مانند گوشی موبایل با فضای اطراف ارتباط برقرار کنند. با وجود شباهت‌هایی که تراشه‌های مغزی این دو شرکت با هم دارند، به نظر می‌رسد برنامه‌های ایلان ماسک تا حدودی جاه‌طلبانه‌تر باشد. او پیشتر طی اظهاراتی مدعی شده بود که از اهداف تراشه‌های شرکت او ایجاد قدرت تلپاتی و حتی ارتباط مستقیم با هوش مصنوعی بین استفاده‌کنندگان از این تراشه‌هاست.برنامه جاه‌طلبانه ایلان ماسک تا به امروز و رسیدن به چنین دستاورد مهم علمی، مسیر فوق‌العاده‌ای را طی کرده است. با وجود این،‌ مسیر پیش روی این شرکت احتمالا با چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهد بود. جدا از چالش‌های فنی و علمی، به تازگی وزرات حمل و نقل آمریکا به‌دلیل آنچه که نقض حمل‌و‌نقل مواد خطرناک از سوی شرکت نورالینک خوانده، اتهامی را به این شرکت وارد کرده‌است. در تحقیقات این وزارتخانه مشخص شده که شرکت نورالینک در بسته‌بندی مواد خطرناکی که ممکن است حتی باعث مرگ افراد شود، سهل‌انگاری کرده و مجوزهای لازم در این زمینه را اخذ نکرده است.

منابع: The Guardian، Reuters، South China Moning Post
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها