یزد- سامانه سیار اهدای خون در استان یزد با حضور مدیرعامل سازمان انتقال خون و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.
کد خبر: ۱۴۳۹۹۷۱

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، مدیرعامل سازمان انتقال خون و مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین افتتاح و بهره برداری از سامانه سیار اهدای خون در استان یزد حاضر شدند.

مصطفی جمالی در این مراسم و با اشاره به حمایت های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روند توسعه و پیشرفت فعالیت های سازمان انتقال خون، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در طول دو سال اخیر، به صورت صددرصدی پاسخگوی خون و فرآورده های خونی مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی سراسر کشور بودیم در حالی که پیش از این، میزان پاسخگویی به حدود ۸۵ درصد درخواست بیمارستان ها بود و همچنین با مشارکت و همراهی مردم عزیز توانستیم ذخایر خون و فراورده های خونی کشور را از ۴ روز به ۸ روز افزایش بدهیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: با وجود تحریم ها و سختی های اقتصادی، در طول دوران دولت مردمی تمام فعالیت های انتقال خون در سراسر کشور با به روزترین استانداردهای جهانی در حال انجام است.

مصطفی جمالی افزود: حضور خیرین و تشکیل مجمع خیرین در روند پیشرفت انتقال خون استان یزد موثر خواهد بود و این استان به قطب انتقال خون در مرکز و جنوب شرق کشور تبدیل می شود و با احداث سردخانه ۳۰ هزار لیتری در شهرستان میبد، ایجاد انبار استراتژیک در شهرستان اردکان و ساخت مرکز جایگزین با محوریت آموزشی، پژوهشی انتقال خون جنوب شرق کشور در شهرستان تفت، گام های بزرگی در آینده برداشته خواهد شد.

وی گفت: سامانه سیار اهدای خون باید به دسترسی عادلانه مردم در همه نقاط استان حتی روستاها برای پیوستن به جمع اهداکنندگان خون کمک کند و نام این سامانه باید سامانه عدالت باشد و امیدواریم با این کار، هر کسی از دورترین نقاط استان که اشتیاق برای اهدای خون و نجات جان بیماران دارد، بتواند نام خود را در جمع اهداکنندگان خون ثبت کند.

سید محمد پورحسینی، مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم گفت: سامانه سیار اهدای خون با توجه به مصوبات دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان صورت گرفت و به همت انتقال خون این استان به بهره برداری رسید.

وی افزود: مهمترین ویژگی این سامانه، در دسترس بودن مردم جهت اهدای خون می باشد، خصوصا مردم استان که خیّر و مذهبی هستند.

پورحسینی اظهار داشت: این سامانه مدرن کمک می کند در روستاها و شهرهای کمتر برخوردار که از مرکز استان دور هستند، دسترسی به اهداکنندگان خون میسر شود.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: این سامانه یک پایگاه سیار است که همه الزامات یک مرکز انتقال خون ثابت شامل تخت های ویژه،اتاق پزشک،اتاق ویژه آقایان و بانوان و غیره را دارد.

وی ادامه داد: این پایگاه به صورت سیار در مدت زمان بسیار اندک در مناطق مورد نظر آماده خدمات رسانی می شود.

پورحسینی خاطر نشان کرد: با راه اندازی این سامانه کرامت انسانی اهداکنندگان خون حفظ شده و امیدواریم این سامانه در سایر نقاط کشور به بهره برداری برسد.

وی ضمن قدردانی از تلاش مدیرکل و کارکنان انتقال خون استان یزد و دانشگاه علوم پزشکی استان در کمک رسانی به مصدومان و مجروحان حادثه تروریستی کرمان گفت: وزیر بهداشت به محض اطلاع از وقوع حادثه بر بالین مصدومان حاضر شدند و تحت نظارت ایشان اقدامات بسیار خوبی جهت مداوای حادثه دیدگان در بیمارستان های استان کرمان صورت گرفت.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان گفت: یکی از نیازها در زمان وقوع اینگونه حوادث،خون و فرآورده های خونی است که با توجه به نیاز به گروه خونی o منفی، در همان ابتدای امر یک محموله شامل خون و پلاکت از سوی انتقال خون استان یزد به کرمان ارسال شد.

گفتنی است مرکز یاد شده با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال با زیربنای ۵۰ متر مربع افتتاح و به بهره برداری رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها