گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با مسعود صفوی، تهیه‌کننده مجموعه

عروسک‌های بانمک یک مدرسه شبانه‌روزی

یکی از گونه‌های جذاب و تاثیرگذار برنامه‌سازی برای بچه‌ها، تولید مجموعه‌های عروسکی است که توجه برنامه‌سازان در دهه‌های گذشته به ساخت این مجموعه‌ها بیشتر از امروز بود و به‌واسطه شخصیت‌های جذابی که برای بچه‌ها خلق می‌کردند می‌توانستند نکات مهم اخلاقی و انسانی را به بچه‌ها آموزش بدهند.
کد خبر: ۱۴۳۵۶۷۷
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

 
مجموعه‌های خوبی هم دراین زمینه ساخته شده که درذهن بچه‌های دهه۶۰ تبدیل به خاطره شده است؛ مجموعه‌هایی که شخصیت‌های جذابی داشته و ویژگی‌های اخلاقی ورفتاری منحصر‌به‌فردی داشت وهریک از بچه‌ها با یکی‌‌شان ارتباط برقرار می‌کرد. به‌عنوان مثال مجموعه‌های «مدرسه موش‌ها»،«قورباغه سبز»، «کلاه‌قرمزی» و «خونه مادربزرگه» که با چند نسل ارتباط برقرار کرده بودند. اما این روزهامجموعه عروسکی جدیدی هم درحال تولید است تا به‌زودی روی آنتن برود؛ مجموعه‌ای به نام «مدرسه شبانه‌روزی» که توسط مسعود صفوی دردست تهیه و تولید است. اوکه خالق مجموعه پرمخاطب و دیدنی «شکرستان» نیز هست، این بار سراغ ساخت یک مجموعه عروسکی رفته وشخصیت‌های جدیدی را خلق کرده است تا به‌واسطه این کاراکترها، آموزش‌های تربیتی به بچه‌ها بدهد. با توجه به شناختی که صفوی از کودکان و نوجوانان داشته و در زمینه ساخت برنامه‌ها و مجموعه‌هایی از این دست هم تجربیات خوبی دارد، می‌توان منتظر یک مجموعه پرمخاطب دیگری از وی بود.

مسعود صفوی درباره مجموعه عروسکی مدرسه شبانه‌روزی و روند تولید آن به جام‌جم می‌گوید: این مجموعه برای کودکان و نوجوانان در چهار فصل ۵۲ قسمتی طراحی شده و کاملا مجموعه عروسکی است و هیچ بازیگر رئالی ندارد و همه کاراکترها عروسکی هستند. هر قسمت از این مجموعه هم پنج الی هفت دقیقه است و سعی کرده‌ایم در یک زمان کوتاه حق مطلب را ادا کنیم تا بچه‌ها خسته نشوند و این شخصیت‌ها و داستان‌های‌شان را دوست داشته باشند.
وی در ادامه درباره موضوعاتی که در این مجموعه مطرح می‌شود هم توضیح می‌دهد: موضوعات تربیتی و آموزشی در این مجموعه مدنظر ما قرار گرفته و این موضوعات در فضای کاملا سرگرم‌کننده به مخاطبان منتقل می‌شود تا تاثیرگذاری آن برای بچه‌ها بیشتر شود.
   
واکنش دانش‌آموزان به اتفاقات مدرسه
این تهیه‌کننده می‌افزاید: همه اتفاقات درفضای یک مدرسه شبانه‌روزی رخ‌می‌دهدکه معلم آنها یک گوریل بزرگ است و دانش‌آموزان هم زرافه و مارمولک وموجودات دیگری هستند که هرکدام ویژگی‌های اخلاقی، تربیتی و فیزیکی خودشان را دارند که می‌تواند برای بچه‌ها دیدنی و جالب باشد. می‌توانم بگویم هربار یک اتفاق بامزه‌ای در این مدرسه می‌افتد که هرکدام از شخصیت‌ها نسبت به آن اتفاق واکنشی دارند که در نهایت به‌نتیجه درستی می‌رسند.
صفوی درباره این‌که این مجموعه درچه مرحله‌ای قرار دارد، می‌گوید: تولید کار به پایان رسیده ومجموعه درمرحله تدوین و اصلاح رنگ و صداگذاری و پس‌تولید نهایی است تا به‌زودی آماده پخش شود. 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مدرسه شبانه‌روزی می‌تواند موردتوجه بچه‌ها قرار بگیرد ومخاطبان، شخصیت‌های این مجموعه را دوست داشته باشند هم عنوان می‌کند: عوامل بسیاری وجود دارد تا یک اثر مورد توجه مخاطبانش قرار بگیرد. من همیشه این موضوع را به دوستان و همکارانم می‌گویم، این‌که وقتی شما برای مخاطبان کودک و نوجوان کار می‌کنید، شخصیت‌هایی که خلق می‌کنید باید معیارهای زیبایی‌شناسی را در کار رعایت کنید؛ ضمن این‌که آن شخصیت‌ها باید به‌قدری زنده و ملموس بوده و حرکت و صدا با هم همخوانی داشته باشد که انگار از صفحه شیشه‌ای خارج می‌شود؛ یعنی برای بچه‌ها کاملا شخصیت‌های زنده‌ای باشند تا بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. مثل برنامه‌هایی که در آن عروسک‌هایی که عروسک‌گردان با آنها مقابل دوربین همراه است‌، به‌قدری برای‌شان باورپذیر می‌شود که موقع حرکت وحرف زدن، بچه‌ها به آن عروسک نگاه می‌کنند و نه عروسک‌گردان. یعنی تا این حد باید برای‌شان زنده وملموس باشد. بنابراین می‌توان گفت درهرکاری باید دید چطور سازندگان آن اثر از همه عناصر مثل فضاسازی، کاراکترها، رنگ، صدا و موسیقی استفاده می‌کنند تا بتوانند ذهن بچه را گیر انداخته و آنها را پای تلویزیون و برنامه بنشانند وحرف‌هایی را که باید، بشنوند. درنهایت این‌که هرکاری باید یک «آن» داشته باشد که امیدوارم این مجموعه هم داشته باشد و مورد توجه بچه‌ها قرار بگیرد.
   
صداپیشه جناب‌خان در مدرسه شبانه‌روزی
وی درباره مخاطبان این اثر هم بیان می‌کند: مخاطب این مجموعه بچه‌ها یعنی کودکان و نوجوانان هستند. اما چون اتفاقات در یک مدرسه رخ می‌دهد و فضای سرگرم‌کننده‌ای هم دارد، خانواده‌ها نیز می‌توانند مخاطب آن باشند و بچه‌ها را در تماشای مدرسه شبانه‌روزی همراهی کنند. 
صفوی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره شخصیت‌ها و صداپیشگانی که به جای آنها صحبت می‌کنند هم توضیح می‌دهد: کار دوبله این کار به پایان رسیده و هنرمندان خوب دوبلوری هم با ما در این مجموعه همکاری کرده‌اند که هر‌کدام جای چند شخصیت صحبت کرده‌اند و در ادامه می‌توانم بگویم صداپیشه کدام‌یک از شخصیت‌ها بوده‌اند. مهدی شاه‌پیری به جای «میلاد» و «پانتر» صحبت کرده است. محمد‌بحرانی صدای شخصیت «برجی» است. امیر میر‌آقا «گوریل» که همان معلم مدرسه است. مرتضی مشکات صداپیشه «هلاک» و «پاک لاک» است. صداپیشه «مارمولک» و «وولی» هم حامد جعفری‌کیا است و سولماز عسگری هم صداپیشه «پانی» است. 

شکرستان در راه
صفوی درباره سری جدید شکرستان می‌گوید: سری جدید شکرستان هم به‌زودی وارد مرحله تولید خواهد شد. البته مدتی است شبکه یک هم قسمت‌های گذشته این مجموعه را روی آنتن دارد که برای مخاطبان این شبکه پخش می‌شود و خوشحالم که این مجموعه توانسته تا این حد مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد که از شبکه‌های دیگر هم پخش شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها