استاندار خراسان جنوبی: خطر اصلی آتش سوزی در کارخانه هیدروکربن رفع شده و تلاش می‌کنیم در حداقل زمان به شرایط قبل از حادثه برگردیم.
کد خبر: ۱۴۳۵۳۵۰

 به گزارش جام جم آنلاین ،آقای قناعت در جلسه ستاد مدیریت بحران در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گفت: در حادثه آتش سوزی واحد تولید هیدروکربن در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند مدیریت خوبی در صحنه صورت گرفت که از گسترش و سرایت حریق به سایر واحد‌ها جلوگیری شد.
وی افزود: تا اطمینان کامل از اطفای حریق همه دستگاه‌های اجرایی، عملیاتی و امدادی در آماده باش کامل هستند.
استاندار گفت: هر چند امکان انفجار‌های بعدی هم دور از انتظار نیست، اما شرایط کنترل شده و خطر اصلی رفع شده و این حادثه تلفات جانی نداشته است.
آقای قناعت افزود: با تهران هم هماهنگی لازم انجام شده و فوم‌های سنگین در حال انتقال به استان است و همچنین یُدید سدیم برای اطفای کامل حریق بارگیری شده و در اولین فرصت وارد استان می‌شود.
وی گفت: دود حاصل از این آتش سوزی سمی نیست و مردم نگران نباشند.
استاندار در خصوص کارگران این واحد تولیدی هم گفت: ۱۲۰ کارگر در این واحد تولیدی مشغول به کار بودند که هماهنگی لازم با مالک مجموعه، تامین اجتماعی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بیمه بیکاری این کارگران انجام شده است.
آقای قناعت با بیان اینکه بنا داریم در حداقل زمان ممکن به شرایط قبل حادثه برگردیم افزود: در همجواری این واحد تولیدی یک مینی پالایشگاه دیگر هم آماده شده که در دهه فجر امسال شاهد افتتاح آن خواهیم بود.
وی گفت: تا ساعات آینده شاهد اطفای کامل حریق خواهیم بود.
استاندار همچنین از همه نیرو‌های امدادی و عملیاتی، صدا و سیمای استان و خبرنگاران قدردانی کرد و افزود: تمامی اطلاع رسانی‌ها در خصوص آتش سوزی واحد هیدروکربن منطقه ویژه با محوریت صدا و سیمای استان صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندارهم گفت: به محض اینکه شرایط عملیاتی لازم برای استفاده از فوم سنگین مهیا شود، با هماهنگی لازم با هلی کوپتر این اقدام انجام خواهد شد.
عباس زاده افزود: اطلاع رسانی‌های درست و بموقع درخصوص آتش سوزی انجام شده و هم اکنون در مرحله کنترل حادثه هستیم.
به گفته وی احتمال انفجار در مخازن دیگر وجود دارد و رفت و آمد‌ها در محدوده با کمک نیروی انتظامی کنترل می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان هم گفت: تاکنون مدیریت حادثه آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی مناسب بوده و جا دارد از مسئولان متولی قدردانی کنیم.
آخوندی افزود: ما حتی ماشین آلات آتش نشانی فرودگاه را برای مهار آتش فراخواندیم وشرکت پخش فرآرده‌های نفتی به صورت یک تیم تخصصی در حال بررسی شرایط هستند.
به گفته وی همزمان مباحث اطلاع رسانی و حلقه‌های امنیتی برای حفظ جان مردم و تخلیه محیط به صورت مستمر در حال انجام است.
مدیرکل مدیریت بحران استان افزود: در وهله نخست شرایط عادی بود، اما به محض اینکه شرایط بحرانی شد با هماهنگی نیرو‌های انتظامی منطقه حلقه‌های امنیتی از ۲۰۰ متر به ۵۰۰ متر افزایش یافت.
آخوندی گفت: روز گذشته ۲۲ مخزن مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند دچار حریق شد و چهار و نیم میلیون لیتر مواد سوختی و هیدرو کربن این کارخانه در حال سوختن است.

علی حیاتی رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند هم گفت: از دیروز ساعت ۸:۴۵ دقیقه تمام نیرو‌های ما فراخوان شدند و از توان نیرو‌های شرکت نفت، فرودگاه، ارتش، کویرتایر، شهرک صنعتی استفاده شد و تا حدودی هم حریق اطفاء شد، اما چون یکی از بخش‌های مخازن ذوب شده بود، دوباره حریق گسترش پیدا کرد. 

وی افزود: بحث انفجار پیش بینی شد که تیم‌های امدادی را برگشت دادیم، بازیدی از منطقه داشتیم و شرایط به محض اینکه دوباره به حالت اولیه برگردد ما این آمادگی را داریم تا مجدد نیرو‌ها را به محل حادثه اعزام کنیم.
محمدرضا عابدانی مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی نیز گفت: از دیروز بلافاصله تیم‌های امدادی و تجهیزات و ادوات به محل اعزام شدند.
وی با بیان اینکه اقداماتی با هماهنگی مدیریت بحران استان انجام شد و تا محل اطفاء حریق هم پیش رفتیم، ولی موفق نشدیم که به صورت کامل جلوی پیشروی آتش سوزی را بگیریم افزود: تمام تجهیزات آتش نشانی به محل آتش سوزی اعزام شده بود و هم اکنون هم تیم‌های ما آمادگی کامل دارند.
مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی نیز گفت: از دیروز برابر با مشورت حوزه ستادی تهران، تیم‌های اطلاع رسانی ما در محل منطقه ویژه اقتصادی مستقر هستند تا جلوی هرگونه شایعه پراکنی گرفته شود.
آینه دار با بیان اینکه برای اطلاع رسانی شبکه سراسری و استانی هماهنگ شده است افزود: اطلاعیه‌ها از طریق ستاد اطلاع رسانی و صدا و سیما انجام شود تا مردم دچار دوگانگی نشوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند هم گفت: با شروع حریق و احتمالاتی که در خصوص مسمومیت و سایر وجود داشت سطح حساسیت تمام بیمارستان‌ها را افزایش داده و فضای اورژانس را خالی نگه داشتیم.

سید محمد موسوی افزود: تنها در یک بیمارستان یک نفر مراجعه کرد که سرپایی درمان و ترخیص شد و مشکل دیگری گزارش نشده است.
وی گفت: اکنون نیز از نقطه حساس حادثه عبور کرده‌ایم و تهدیدی متوجه مردم نیست و امیدواریم شرایط پایدارتر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها