مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت:

وصول ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مالیات

۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مالیات امسال در این استان وصول شده که برابر ۰.۳۸ درصد کل مالیات وصولی بوده و اردبیل از این نظر در جایگاه ۲۴ کشور است.
کد خبر: ۱۴۳۴۷۲۰

 به گزارش جام جم آنلاین ،داریوش سرخانی مقدم اظهار کرد: درآمد‌های مالیاتی پیش‌بینی شده امسال سازمان امور مالیاتی بر اساس قانون بودجه هفت بیلیارد و پانصد بیلیون ریال و سهم اداره‌کل امور مالیاتی استان اردبیل ۲۴ هزار میلیارد ریال است.
وی با اشاره به اینکه درآمد‌های مالیاتی استان اردبیل نسبت به درآمد‌های مالیاتی کشور از نظر وزنی حدود ۰.۴۰ درصد کمتر از نیم درصد است، افزود: مجموع درآمد‌های مالیاتی پیش‌بینی شده سال گذشته ۱۷ هزار میلیارد ریال بود که ۱۰۰ درصد وصول و به حساب خزانه واریز شد.
مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل با تاکید بر اینکه امسال هم تفاوت چندانی نسبت به سال گذشته در بحث درصد وصولی نداشتیم، گفت: ۴۰ درصد در بخش مالیات ارزش افزوده کالا و خدمات و در بخش مالیات‌های مستقیم ۶۰ درصد وصول شده است.
سرخانی مقدم در مورد نحوه هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی تشریح کرد: بر اساس ماده ۳۸ قانون ارزش افزوده یک‌نهم از درآمد‌های وصولی با عنوان مالیات سلامت به حساب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واریز می‌شود که سال گذشته ۷۲۰ میلیارد ریال و تنها در هشت ماهه امسال ۸۶۰ میلیارد ریال واریز شد.
وی به واریز ۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال به حساب شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۱ اشاره داشت و اضافه کرد: همچنین ۲ هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال در سال جاری به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ۱۲۰ میلیارد ریال به حساب امور عشایر و ۳۱۰ میلیارد ریال نیز به حساب وزارت کشور واریز شده است.
مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: ۰.۲۷ درصد از ۹ درصد مالیات ارزش افزوده بر اساس مر قانون سهم حوزه ورزش است و هر ماه با جمع درآمد‌های حاصل از اجرای قانون ارزش افزوده نسبت به تخصیص حساب‌های تعیین شده اقدام می‌شود که امسال از این محل ۱۰۰ میلیارد ریال واریز شد.
سرخانی مقدم افزود امسال با پیگیری‌های انجام شده سهم شرکت‌های تولیدی و بزرگ را نیز به استان آوردیم و در عمل شاهد افزایش چشمگیری بودیم؛ به طوری که سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در هشت ماهه گذشته دریافت شد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به پنج هزار میلیارد ریال برسد.
وی در مورد قوانین و مقررات حامی تولید گفت: بر اساس ماده ۱۳۲ قانون مالیات مستقیم افراد و واحد‌هایی که دارای پرونده هستند، به شرط استقرار در شهرک‌های صنعتی یا شعاع ۳۰ کیلومتری می‌توانند از معافیت برخوردار شوند و اگر در مناطق کمتر توسعه یافته باشند، به مدت ۱۰ سال معافیت مالیاتی می‌گیرند.
مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل افزود: بیکاری در استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است و سرعین، خلخال، نمین، بیله‌سوار و مشگین‌شهر جزو شهرستان‌های غیربرخوردار از نظر اشتغال هستند؛ از این رو واحد‌هایی که در این نقاط مجوز تاسیس و پروانه دریافت کنند، می‌توانند از برخی معافیت‌ها و مزیت‌ها استفاده کنند.
سرخانی مقدم با اشاره به اینکه برای حمایت بیشتر از بخش تولید در قانون بودجه ۱۴۰۲ مشوق‌های دیگری هم در نظر گرفته شده است، بیان کرد: نرخ مالیات اشخاص حقوقی دارای مجوز و پروانه بهره‌برداری در بخش تولید به جای ۲۵ درصد ۱۸ درصد محاسبه شده است.
مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل اضافه کرد: همچنین بر اساس ماده ۱۰۵ هر مودی که نسبت به سال قبل درآمد مشمول مالیاتی‌اش افزایش یابد، می‌تواند از مشوق بهره‌مند شود و در این چارچوب افراد به ازای هر ۱۰ درصد، یک واحد درصد مشوق می‌گیرند.
سرخانی مقدم کاهش نرخ بیکاری در استان اردبیل به کمتر از ۱۰ درصد را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: این روند نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری‌های بلند مدتی در استان انجام شده که در درآمد‌های مالیاتی هم ملموس است، به طوری که پارسال ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و امسال تا کنون پنج هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال جذب سرمایه داشتیم.
وی گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها در نهایت به سود پایدار و درآمد‌های مالیاتی پایدار منجر می‌شود و نرخ بیکاری استان اردبیل که بالاتر از میانگین کشوری است را نسبت به سال‌های پیش کاهشی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها