با بازخوانی یادداشت استعفای مرضیه برومند از مدیرعاملی خانه سینما استنباط می‌شود؛

خانه سینما قربانی زد و بندهای سیاسی!

مدیریت هشت‌ماهه مرضیه برومند در خانه سینما، آن‌قدر کوتاه بود که حتی نمی‌توان به ارزیابی اجمالی از فعالیت‌های او در این نهاد صنفی رسید؛ نهادی که باید قلب سینمای ایران و تزریق‌کننده خون به بدنه سینمای ایران باشد.
کد خبر: ۱۴۳۰۰۵۷

مرضیه برومند به عنوان آخرین مدیرعامل خانه سینما در حالی ۱۶ آبان‌ماه استعفایش رسانه‌ای شد که طی نزدیک به یک ماه گذشته، مورد آماج انتقادات قشری که توان پذیرش سخنان برومند در مراسم تشییع‌جنازه زنده‌یاد داریوش مهرجویی را نداشتند، قرار گرفته بود. این جریان که در بدنه سینمای ایران نفوذ دارند، زمانی که برومند در این مراسم گفت: «با ما خوب باشید، آن‌وقت با اسرائیل و رژیم صهیونسیتی هم می‌جنگیم.» آن‌قدر او را تحت فشار گذاشتند که کاری را که در خانه سینما آغاز کرده بود، نیمه‌کاره رها کرد و استعفا داد.

یک جمله و این همه هجمه

براساس اطلاعات به‌دست آمده از خانه سینما، مرضیه برومند پس از تشییع پیکر مهرجویی در ۲۶ مهر دیگر پای خود را به خانه سینما نگذاشت و در حالی شب گذشته خبر استعفایش رسانه‌ای شد که در متن آن آمده است، «در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۲ سرکار خانم مرضیه برومند، استعفای خود را به هیات‌رئیسه اعلام کردند.»
باورش سخت است که مرضیه برومند، ۱۶ روز پس از استعفایش در مراسم مهرجویی به عنوان مدیرعامل خانه سینما به سخنرانی بپردازد! البته در همین متن خبر روابط عمومی خانه سینما بدون اشاره به هجمه‌هایی که از سوی برخی افراد به مرضیه برومند شد، و بدون دفاع از مواضع مدیرعامل خانه سینما آمده است: «شرایط پیچیده حاکم بر سینمای ایران، تناقضات مدیریتی، مشکلات اقتصادی و فضاهای هیجانی تحمیل شده بر پیکر سینمای ایران، عرصه بسیار سختی را برای مدیریت این نهاد صنفی فراهم می‌کند که در طول این دوره نیز سخت و پیچیده‌تر شد و علی‌رغم تلاش‌های بی وفقه و دلسوزانه‌ خانم برومند کار را برای ایشان دشوار کرد. هیات‌رئیسه خانه سینما با درک این وضعیت و پس از جلسات متعدد، با احترام به جایگاه و شأن ارزشمند همکار گرامی‌مان، ضمن قدردانی از تلاش‌های هشت‌ماهه صورت‌گرفته، با استعفای ایشان موافقت کرد.»

اشارات قابل تامل برومند

اما پس از اعلام خبر روابط‌عمومی خانه سینما، مرضیه برومند نیز یادداشتی را منتشر کرد که در آن دلایل استعفای خود را از توضیح داده است. یادداشتی که با تامل بر برخی از تاکیدات برومند، نشان از آن دارد که خارج از چارچوب خانه سینما، افرادی وجود دارند که برای این نهاد صنفی تصمیم می‌گیرند و همین موضوع باعث استعفای این هنرمند شده است.
برومند در این متن نوشته است: «چرا آمدم و چرا رفتم؟ آمدم تا هیات‌مدیره را در عبور از بحران‌های سختی که پشت‌سر گذاشته و همچنان درگیر پیامدهایش بود، یاری کنم. آمدم آغوش باز کنم و خانواده سینما به‌ویژه جوان‌ها را از افتادن به دامی که از هرسو برای‌شان گسترده شده به سلامت به‌در ببرم و نگذارم بیش از این از روح و روان‌شان هزینه دهند.» استناد به همین نوشته‌های برومند، نشان می‌دهد خانه سینما که در سالیان اخیر جولانگاه افرادی با رویکردهای سیاسی و طیفی خاص شده که بیشتر از کارهای زمین‌مانده هنرمندان سینما در انتشار بیانیه‌های سیاسی رقابت می‌کند، چگونه زمام امور را از مدیرعامل این نهاد ربوده که رفتن را بر ماندن ترجیح داده است.

بودن یا نبودن

برومند در پایان نامه استعفای خود نیز ذکر کرده پیش از اینها استعفای خود را تقدیم هیات‌مدیره کرده اما قرار بوده تا بیستم آبان به کار خود در این نهاد صنفی ادامه دهد؛ همین اشاره به تناقض‌های درونی خانه سینما دارد و می‌نویسد: «ناتوانی من در درک پیچیدگی‌ها و تناقض‌های درونی خانه سینما که در لغو رویداد سالانه موسوم به جشن خانه سینما خود را نشان داد، همچنین خودداری سازمان سینمایی از پرداخت‌های به‌موقع تکلیفی به دلایل مختلف، مزید بر علت شد و احساس کردم بودن من دیگر نه‌تنها ثمر ندارد، بلکه ممکن است به این نهاد صنفی باارزش و یگانه آسیب وارد کند، بنابراین استعفای خودم را تقدیم کردم.»تاکید برومند بر پیچیدگی‌ها و تناقض‌های درونی خانه سینما که به تبع ‌آن منجر به عدم اجرای تعهدات سازمان سینمایی شده، خود بیانگر پشت پرده روابطی است که بر این نهاد صنفی سایه افکنده است. پشت پرده‌ای که حتی توان دادخواهی مدیرعامل خانه سینما در برابر جنایات رژیم صهیونیستی را هم ندارد؛ آن هم در روزگاری که اغلب ستارگان سینمای جهان مواضع مشخص در برابر اسرائیل گرفته و صدای مردم مظلوم غزه شده‌اند. به نظر می‌رسد خانه سینما به عنوان نهادی که باید جایگاه قلب سینمای ایران را داشته باشد به بیماری‌ سرطانی دچار شده که این نهاد صنفی را رو به اضمحلال و فروپاشی قرار داده است. فروپاشی که قطعا به نفع سینمای ایران نخواهد بود و فقط منافع افرادی خاص را فراهم می‌کند.

اختلاف‌نظرهای درونی خانه سینما

مرضیه برومند در بخش دیگری نیز آورده است: «آمدم تا با پرهیز از گرفتار شدن در چرخه روزمرگی و برآوردن خواسته‌های ابتدایی و کوتاه‌مدت برخی از اعضا، مطالبات اصلی و بنیادین صنوف سینمایی را پیش ببرم اما حاشیه‌ها، حوادث و رویدادهای غم‌انگیز پی در پی، جریانات ‌و اختلاف‌نظرهای درونی خانه سینما منجر به توقف اجرای برخی از برنامه‌های کلان هیات‌مدیره و محول شدن آن به آینده‌ای نامعلوم شد.»اشاره برومند به اختلاف نظرات در این بخش از نامه استعفای خود، نشان از پیچیده بودن روابط در هیات‌مدیره خانه سینما دارد که حتی براساس یک انتخابات دمکراتیک نیز بر سر کار نیامده‌اند و هنوز در قانونی بودن آنها شبهات بسیاری وجود دارد. اختلاف نظراتی که حالا پس از استعفای برومند، مشخص می‌کند در هیات‌مدیره خانه سینما افرادی حضور دارند که مواضع خود را در مقابل نظام قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند بر اغتشاشات درونی اجتماع دامن بزنند و از هزینه کردن برای چنین موضوعاتی نیز واهمه ندارند. همان‌گونه که پس از هشت ماه یکی از همکاران‌شان را هزینه اهداف خود کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها