یک متخصص بیماری‌های عفونی به علائم بیماری آنفلوآنزا اشاره کرد و گفت:

تفاوت کرونا با آنفلوآنزا چیست؟

شروع این بیماری معمولاً به صورت ناگهانی و حاد است به شکلی که بیمار زمان دقیق شروع بیماری را به خاطر دارد، علائم آغازین این بیماری سردرد، گلو درد، سرفه و بدن درد شدید همراه با تب بالا حدود ۳۸.۵ درجه و لرز خواهد بود.
کد خبر: ۱۴۲۹۸۹۷

 به گزارش جام جم آنلاین ،فریدون رحمانی از شیوع بالای سه بیماری‌ ویروسی  کووید ۱۹، سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل پاییز خبر داد و اظهار کرد: این سه بیماری ویروسی عموماً خود محدود شونده هستند،  و اگرچه افتراق این سه عفونت ویروسی ازهم مشکل است و از طرف دیگر  علائم و درمان مشابهی نیز  دارند ولیکن در زمان مراجعه به پزشک باید دقت خاصی برای تشخیص و تفکیک سه بیماری از یکدیگر به‌کار گرفته شود.

وی در خصوص علائم سرماخوردگی، گفت: سرماخوردگی نوعی بیماری ویروسی است که بیش از ۲۰۰ نوع ویروس عامل بروز آن هستند و معمولاً در فصول سرد سال شایع می‌شود، سرماخوردگی علائم خفیف‌تری نسبت به آنفلوآنزا و کووید ۱۹ داشته و شروع آن آهسته و کند است و به تدریج علائم رو به افزایش می‌رود، سرماخوردگی با ضعف و خستگی آغاز شده و به سوزش و گرفتگی بینی، بدن درد، سردرد و سوزش گلو منتهی شده و در برخی موارد همراه با تب و سردرد خواهد بود و علائم آن پنج یا شش روز به طول می‌انجامد.

این متخصص بیماری‌های عفونی به بیماری آنفلوآنزا اشاره و عنوان کرد: شروع این بیماری معمولاً به صورت ناگهانی و حاد است به شکلی که بیمار زمان دقیق شروع بیماری را به خاطر دارد، علائم آغازین این بیماری سردرد، گلو درد، سرفه و بدن درد شدید همراه با تب بالا حدود ۳۸.۵ درجه و لرز خواهد بود، بدن درد ناشی از آنفلوآنزا همراه با دردهای استخوانی شدید و کمر درد شدید است، اوج این بیماری سه تا پنج روز است و با گذر زمان رو به بهبودی می‎رود.

رحمانی در خصوص کرونا ویروس، گفت: فرم شایع این بیماری سویه اومیکرون بوده و میزان شیوع کرونا دلتا و کرونا انگلیسی که در سال‌های قبل بالا بود، کاهش یافته است. علائم آغازین کرونا ویروس مشابه سرماخوردگی است و به صورت تب، بدن درد به ویژه گلو درد، گوش درد و سرفه‌های شدید ظهور می‌کند، علائم اولیه بیماری تا حدود هفت روز طول کشیده و پس از آن چند روزی بیمار احساس بهبودی کرده و گاهی هفته دوم علائم شدیدتر شده و بیمار به کرونای شدیدتری مبتلا می‌شود. کرونا گاهی خود را به صورت یک سرماخوردگی ساده و گاهی به صورت یک آنفلوآنزای شدید نشان می‌دهد.

وی افزود: تشخیص هر سه بیماری در موارد خاص که نقص ایمنی وجود دارد نظیر افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، کلیوی، کبدی، قلبی و ریوی مزمن یا افراد سالخورده و خانم‌های باردار به وسیله آزمایش‌های ویروس شناسی انجام می‌شود که در این آزمایش از ترشحات بینی و گلو نمونه‌برداری شده و بیماری شناسایی می‌شود.

رحمانی در خصوص درمان هر سه بیماری گفت: اصلی‌ترین راه درمان استراحت کردن در بستر و استفاده از مایعات گرم و فراوان نظیر سوپ گرم و آبمیوه مرکبات است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه در بیماری آنفلوآنزا داروهای اختصاصی ضد ویروسی جهت پیشگیری و درمان موجود است که توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود، تصریح کرد: افرادی که دارای نقص ایمنی بوده و در معرض ابتلا به آنفلوآنزای شدید هستند نظیر افراد دیابتی، اضافه وزن ، افرادی که سابقه پیوند کبد یا کلیه دارند، افرادی که در طولانی مدت کورتون مصرف می‌کنند و مادران باردار جهت درمان باید تحت مصرف این داروها قرار گیرند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود .

رحمانی با اشاره به اینکه در حال حاضر آنفلوآنزا بیماری شایع‌تری نسبت به سرماخوردگی و کووید ۱۹ است، اضافه کرد: توصیه می‌شود عموم مردم نکات بهداشتی را رعایت کرده، اگر شاهد علائم بیماری بودند از منزل خارج نشده، در اجتماع قرار نگیرند و حتماً از ماسک استفاده کنند.

 وی با تاکید به تزریق واکسن آنفلوآنزا، اظهار کرد: توصیه می‌شود افرادی که علائم بالینی ابتلا به آنفلوآنزا را ندارند حتماً واکسن را تزریق کنند، پیک آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته زودتر آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا یک یا دو ماه دیگر درگیر شیوع این ویروس باشیم.

رحمانی در خصوص تفاوت علائم بیماری در کودکان و بزرگسالان، خاطرنشان کرد: علائم این سه بیماری در کودکان با تهوع و استفراغ، درد شکم، تب بسیار بالا، ضعف و بی‌حالی همراه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها