یک متخصص بیماری‌های عفونی به علائم بیماری آنفلوآنزا اشاره کرد و گفت:

تفاوت کرونا با آنفلوآنزا چیست؟

پزشک متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد ؛

اغماض رعایت نکات بهداشتی نتایج غیرقابل جبران به دنبال دارد / مردم «خودقرنطینگی» را یاد بگیرند

یک متخصص بیماری های عفونی می گوید اگر بهداشت فردی و نکات ریز در رابطه با پیشگیری رعایت شود نگرانی در رابطه با مبتلا شدن به ویروس کرونا معنایی ندارد.
یک متخصص بیماری های عفونی می گوید اگر بهداشت فردی و نکات ریز در رابطه با پیشگیری رعایت شود نگرانی در رابطه با مبتلا شدن به ویروس کرونا معنایی ندارد.
کد خبر: ۱۲۶۱۸۳۲

دکتر محمد مردانی‎پور متخصص بیماری عفونی به جام جم آنلاین گفت: در روزهایی که ویروس کرونا در جوامع مختلف از جمله ایران شیوع پیدا کرده است بهداشت فردی و توجه به موضوع پیشگیری اهمیتی حیاتی و بسیار مهم دارد و اغماض از آن نتایجی غیرقابل جبران به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: افرادی که ویروس کرونا را به بدن خود جذب کرده اند علائمی نشان می دهند که این علائم مشابه بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا است. اگر همین یک ماه پیش مثلا کسی در ایران و یا هر جای دیگر دنیا گلویش می سوخت و یا سرفه و تب می کرد تنها احتمالی که می داد این بود که به سرماخوردگی مبتلا شده است. اما اکنون اوضاع برعکس است. هر کس کوچک ترین علائمی از تب، سرفه ، سردرد و یا آبریزش بینی در خود احساس کند به سرعت فکر می کند که مبتلا به ویروس کرونا شده است.

این پزشک متخصص در ادامه گفت: نباید هر علامتی را به پای ویروس کرونا گذاشت اما این هم خیلی خیلی خوب است که هموطنان مراقب سلامت خود هستند و به محض احساس کردن هر گونه علامتی به سرعت به پزشک مراجعه می کنند. اینکه به سرعت نزد پزشک می روند نه تنها اشکالی ندارد که خیلی هم خوب است و به کنترل شیوع کرونا کمک می کند اما چیزی که اشکال دارد ترس، وحشت و اضطراب نزد شهروندان است.

دکتر مردانی‎پور با تاکید بر اینکه در تقابل با این بیماری باید خونسردی خود را حفظ کنیم گفت: همانطور که گفتم ویروس کرونا علائمی دارد که مشابه علائم آنفولانزا و سرماخوردگی است، نظیر عطسه، آبریزش بینی، سردرد، بدن درد، سرفه، تب.

وی بیان داشت: مقابله با ویروس کرونا به ظاهر ساده است اما درمان بسیار دشوار، سخت و در پاره ای موارد متاسفانه غیرممکن. پس بهتر است شهروندان به پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی توجه ای ویژه ای مبذول کنند.

مردانی‎پور تصریح کرد: «آداب تنفسی» بسیار مهم است. فاصله یک تا سه متری با دیگران هنگام صحبت کردن رعایت شود. بینی و دهان با ماسک پوشانده شود. هنگام عطسه یا سرفه با آرنج و آستین جلوی دهان خود را بگیریم البته اگر ماسک و دستمال نداشته باشیم.

وی گفت: مشکل دیگر اینجاست که همه فکر می کنند ویروس کرونا مال دیگران است. برخی از مسائل رعایت نمی شود و افراد به راحتی هنگام صحبت کردن به هم نزدیک می شوند. شستن مداوم دست ها نیز بسیار حساس و حیاتی است و باید رعایت شود. همه وقت و همه جا باید دست های خود را با آب و صابون بشوییم و اگر آب و صابون در دسترس نبود از محلول ها و ژل های ضدعفونی کننده استفاده کنیم.

این پزشک متخصص با تاکید بر دور انداختن دستمال کاغذی یک بار پس از مصرف گفت: در این روزها از حضور در اماکن عمومی بپرهیزیم. به هیچ عنوان وارد تجمعات و مکان های عمومی نشویم و حتی به مهمانی‎های خانوادگی هم نرویم. شهروندان باید یاد بگیرند چطور در این چند روز خودشان را قرنطینه کنند. در واقع باید در این روزها شاهد مسئله خودقرنطینگی در کشور باشیم.

وی تاکید کرد: صورت را با دست لمس نکنیم. دهان، بینی و چشم و حتی گوش می تواند عامل انتقال این ویروس باشد.

دکتر مردانی پور در پایان در رابطه با اینکه چقدر احتمال دارد فردی که از ویروس کرونا بهبود یافته دوباره به آن مبتلا شود گفت: وقتی یک فرد مبتلا به ویروس کرونا بهبود یابد یعنی اینکه دیگر بهبود یافته. مبتلا شدن مجدد وی به این دلیل است که دوباره از شخصی دیگر ویروس به او سرایت کرده وگرنه دلیلی ندارد که او دوباره کرونا بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها