آشوراده زنده می‌ماند؟ | سرنوشت تلخ فوک‌های خزری و پرندگان مهاجر
گردشگری بی‌ضابطه تنها جزیره ایرانی شمال‌ کشور را تهدید می‌کند

آشوراده زنده می‌ماند؟ | سرنوشت تلخ فوک‌های خزری و پرندگان مهاجر

یکی از مشکلات ما افزایش مهاجرت از روستا و شهرهای کوچک به کلانشهرهای کشور است که به پدیده‌های نامناسبی مانند حاشیه‌نشینی نیز دامن می‌زند.  در این بین آنچه سبب شده که برخی خانواده‌ها رنج مهاجرت را به جان بخرند، چیزی نیست جز نبود شغل و درآمد. این درحالی است که با پرداختن به گردشگری می‌توان  به جوامع محلی اعتبار و بها داد و برای‌ رفع ‌ مشکلات ساکنان‌‌ مناطق محروم کشور قدم‌های مناسبی برداشت.
یکی از مشکلات ما افزایش مهاجرت از روستا و شهرهای کوچک به کلانشهرهای کشور است که به پدیده‌های نامناسبی مانند حاشیه‌نشینی نیز دامن می‌زند. در این بین آنچه سبب شده که برخی خانواده‌ها رنج مهاجرت را به جان بخرند، چیزی نیست جز نبود شغل و درآمد. این درحالی است که با پرداختن به گردشگری می‌توان  به جوامع محلی اعتبار و بها داد و برای‌ رفع ‌ مشکلات ساکنان‌‌ مناطق محروم کشور قدم‌های مناسبی برداشت.
کد خبر: ۱۴۲۴۲۵۵
نویسنده دکتر ناصر رضایی | عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری

این روزها که به نوعی در هفته گردشگری قرار داریم، بسیاری از مسئولان و کارشناسان از اهمیت پرداختن به گردشگری  سخن به میان می‌آورند. در واقع اگر توسعه گردشگری به معنای واقعی کلمه در اولویت برنامه‌های مسئولان قرار گیرد، می‌توان بسیاری از مشکلات کنونی جامعه را برطرف کرد.

یکی از مشکلات ما افزایش مهاجرت از روستا و شهرهای کوچک به کلانشهرهای کشور است که به پدیده‌های نامناسبی مانند حاشیه‌نشینی نیز دامن می‌زند. علاوه بر این مهاجرت بی‌رویه سبب متروکه شدن بسیاری از روستاهای کشور شده است. در این بین آنچه سبب شده که برخی خانواده‌ها رنج مهاجرت را به جان بخرند، چیزی نیست جز نبود شغل و درآمد. این درحالی است که با پرداختن به گردشگری می‌توان  به جوامع محلی اعتبار و بها داد و برای‌ رفع ‌ مشکلات ساکنان‌ مناطق محروم کشور قدم‌های مناسبی برداشت.

لازم به یادآوری است که در مناطق مختلف کشور پتانسیل‌های قابل توجهی برای رونق  گردشگری وجود دارد و می‌توان در بخش‌های مختلف گردشگری سرمایه گذاری کرد. برای نمونه کشورمان شرایط مناسبی برای گردشگری طبیعی، گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت دارد.

برای استفاده از این ظرفیت‌ها نیز نیاز است که نهادهای مسئول تعامل مناسبی با یکدیگر داشته باشند. مثلا با توجه به اینکه در کشورمان ظرفیت‌های مطلوبی برای توسعه گردشگری سلامت وجود دارد، می‌توان بخشی از مشکلات جامعه را از این طریق برطرف کرد، زیرا کادر درمان ایران در دنیا خوشنام هستند و در کشورمان زیرساخت‌های خوب درمانی نیز فراهم است. به همین دلیل اگر مسئولان توسعه گردشگری سلامت را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند، بسیاری از مشکلات کشور برطرف خواهد شد‌.

به این ترتیب ‌ با استفاده مناسب از  گردشگری می‌توان اقدام به فقرزدایی کرد و مهاجرت معکوس را نیز سرعت بخشید. به این منظور مسئولان باید این مهم را به معنای واقعی کلمه در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند. علاوه بر این نیاز است که مسئولان برای معرفی ایران ‌نیز در مجامع بی‌طرف برنامه‌ریزی کنند. در واقع این روزها فرصت مناسبی است که دنیا با چهره واقعی و صلح طلب ما آشنا شود‌.

علاوه بر این برای رونق گرفتن گردشگری نیاز است که آموزش‌های لازم نیز در کشورمان به شهروندان ارائه شود. به این شکل که دانش آموزان با اهمیت حفظ محیط‌زیست و سفر ‌ آگاه شوند.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها