نگاهی به مجموعه کتاب‌های «من دیگر ما»

فرزند ما خود ماست؛ در اندازه کوچک‌تر

«لج‌بازه. انگار از لج‌بازی لذت می‌بره.
پای تلویزیون و لپ‌تاپ که می‌شینه، زلزله هم که بیاد، تکون نمی‌خوره.
از تنهایی می‌ترسه و همش به من چسبیده.
با هیچ کدوم از بچه‌های فامیل سر سازش نداره.
غذا نمی‌خوره. هرقدرم که نصیحتش می‌کنم، انگار که کمتر اثر می‌کنه.
 نه حرف گوش می‌کنه و نه احترامم رو نگه می‌داره
دیروز عکس‌ها و پیامک‌هایی رو در تلفن همراهش دیدم که داشتم از خجالت می‌مردم.»
«لج‌بازه. انگار از لج‌بازی لذت می‌بره. پای تلویزیون و لپ‌تاپ که می‌شینه، زلزله هم که بیاد، تکون نمی‌خوره. از تنهایی می‌ترسه و همش به من چسبیده. با هیچ کدوم از بچه‌های فامیل سر سازش نداره. غذا نمی‌خوره. هرقدرم که نصیحتش می‌کنم، انگار که کمتر اثر می‌کنه.  نه حرف گوش می‌کنه و نه احترامم رو نگه می‌داره دیروز عکس‌ها و پیامک‌هایی رو در تلفن همراهش دیدم که داشتم از خجالت می‌مردم.»
کد خبر: ۱۴۱۵۷۴۲
نویسنده الهام قاسمی - خبرنگار 

همه این موارد مشکلات فرزندان در سنین مختلفند که دغدغه بسیاری از والدین شده است؛ به‌طوری که هرلحظه درصدد پیدا کردن راهی برای تربیت صحیح فرزندان‌شان هستند. مشکلاتی که با هجوم فرهنگ غرب، افزایش رسانه‌ها، شبکه‌های حقیقی و مجازی، انواع بازی‌های کامپیوتری و... روزبه‌روز بیشتر می‌شوند و والدین را حساس‌تر و نگران‌تر می‌کنند.
همه این مشکلات و معضلات آقای محسن عباسی‌ولدی، مشاور خانواده و کارشناس مسائل تربیتی را به این واداشته که یک مجموعه هفت جلدی به نام «من دیگر ما» بنویسد و در آن علاوه بر اشاره به مشکلات و مهارت‌های تربیت فرزند در دنیای امروز به نقش محبت، آزادی، تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای در تربیت ‌بپردازند. شعار نویسنده روی همه جلدها این است که: «فرزند ما از ما جدا نیست؛ او خود ماست اما در اندازه کوچک‌تر».
این مجموعه که از سری کتاب‌های «مهارت‌های تربیت فرزند در دنیای امروز» است از سه بخش تشکیل شده: بخش اول به رابطه بازی با محبت‌ورزی می‎پردازد که در واقع گزاره‌های رفتاری و موضوع این کتاب را به هم ربط می‌دهد. امروزه برخی والدین بازی بچه‌ها را جدی نمی‌گیرند. چرایی این بی‌اعتنایی موضوع بخش دوم است. در بخش سوم هم به ویژگی‌های بازی مفید پرداخته شده است.
به جرأت می‌توان گفت «من دیگر ما» جزو بهترین کتاب‌های تربیتی است، چراکه اولا توسط یک کارشناس مذهبی ـــ تربیتی نوشته شده، پس به همین علت نسبت به کتب خارجی بهتر توانسته مشکلات واقعی تربیت فرزند در کشور ما را واکاوی کند، دوما نویسنده در این کتاب، تربیت را از دیدگاه قرآن و روایات بررسی می‌کند و سوما مطالب کتاب به‌روز بوده و ناظر به نیازهای حال حاضر اجتماع ما و متناسب با زبان و فرهنگ ایرانی ـــ اسلامی است.
این مجموعه مثل اکثر کتب تربیتی دیگر کسالت‌آور نیست، چون در هربخش پس از بیان موضوع و توضیح آن، داستان‌واره‌ای برای ملموس‌کردن آن موضوع قرار دارد که موجب جذابیت کتاب شده است. علاوه بر این به ضمیمه هرکدام از کتاب‌های این مجموعه، کتاب دیگری نوشته شده که در آن همین مطالب با رویکردی ادبی آمده است. ویژگی‌ برجسته‌ این اثر، ذکر روایات معتبر با ارجاع کامل منبع آن در پاورقی‌های کتاب است که باعث افزایش اعتبار سخن نویسنده و بالا بردن ارزش معنوی کتاب شده است. 
ناگفته نماند که آقای عباسی ولدی از بهمن ۸۸ تا  کنون هم در رادیو معارف و هم در برنامه نیایش به‌عنوان کارشناس تربیتی حضور داشته و دارند. این مجموعه تاکنون ۲۲بار توسط انتشارات آیین فطرت روانه بازار شده است.
بشقاب‌های سفره پشت بام‌مان، ایران جوان بمان، امام‌نامه، ادب پرواز به ترتیب آثار دیگری در حوزه تعلیم و تربیتی دینی و معارف اسلامی است که توسط آقای ولدی نوشته شده‌است. البته جالب است بدانید حاج‌آقا ولدی فقط در این دو حوزه کتاب ننوشته، بلکه ایشان هنر و استعدادی هم در زمینه ادبیات و داستان‌نویسی دارد. بهانه بودن، گلی گم کرده‌ام، من و قصه خدا، بگو چگونه دل از خدا کندی؟ از جمله آثار ایشان در حوزه ادبیات است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها