به بهانه دومین جشنواره پژواک

طرفداران مستندسازی در رادیو

سپاس از همه دست‌اندرکاران جشنواره پژواک که سال گذشته در چنین روزهای اردیبهشتی تاریخچه رادیو را با این رویداد از نقصان رسانه‌ای خارج کردند.
کد خبر: ۱۴۰۷۰۷۲
نویسنده تیمور کوشکی - گوینده پیشکسوت رادیو

این نشست فاخر رادیویی تجربه ارزشمندی در حوزه برنامه‌سازی است که اهالی رسانه را دعوت به شرکت در آن کرده. شبکه‌های ملی و استانی و به‌ویژه بخش مردمی جشنواره پژواک در حوزه مستند و... به میدان رقابت رسانه‌ای آمدند تا رادیو را برای کمبود برنامه‌های مستند یاری کنند و پژواک مهندسی طراحان جشنواره باشند.

برنامه‌های مستند اولین‌بار در سال ۱۸۹۵ با نمایش چند فیلم کوتاه از برادران لومیر در زیرزمین یک کافه در پاریس پا به عرصه وجود گذاشت و به‌تدریج در دهه اول قرن بیستم، این رسانه به سینمای مستند سیاحت‌گر تبدیل شد.

پس از اختراع تلویزیون به‌ویژه در دهه۱۹۶۰ نمایش فیلم مستند به جعبه جادویی آن زمان راه‌یافت و تلویزیون به‌صورت عامل عمده‌ای در تولید مستند درآمد و تا به امروز هم ادامه دارد.

این قالب مستندسازی از طرفداران زیادی در سراسر دنیا برخوردار است و رادیو توانست شنوندگان خود را بی‌نصیب از ساخت مستند نگذارد و در کشورمان به‌رغم نه‌چندان طولانی خود با طراحی جشنواره پژواک، چهره‌ای مولد و خلاق از خود نشان دهد.

با توجه به قابلیت‌های رادیو در ارائه آثار متنوع مستند حتی با نبود تصویر و با ساختار موسیقی، گفتار و متن، افکت را جایگزین تصویر کرد و هیجانات مستند را با ابزار موسیقایی، افکت و ... پردازش کرد.

رادیو بهترین رسانه برای شبیه‌سازی تخیل با تصویر محسوب می‌شود و لازم است از یک امر ذوقی و سلیقه‌ای به سمت‌وسوی نیاز مخاطب قدم بردارد و ضرورت دارد براساس منابع تحقیقاتی و پژوهشی، فقر اطلاعاتی مستند را برطرف سازد و نگاهی عمیق‌تر به این قالب داشته باشد.

مستند چون برمبنای واقعیت ساخته می‌شود از جایگاه خاصی نزد شنوندگان برخوردار است و باید مدیران و دست‌اندرکاران رادیو قوت و غنای این قالب برنامه‌‌سازی را از حیث مطالعه و بررسی علمی مد نظر قرار دهند و ضرورت دارد مراکز علمی از برنامه‌های مستند با اقبال بیشتری پذیرایی کنند.

دست‌اندرکاران جشنواره پژواک‌ باید ابزار مناسب ساخت برنامه مستند را از حیث موسیقی و افکت‌های صوتی متناسب برنامه‌های مستند جهت جلوه بیشتر اثر و خلاقیت سازنده در اختیار برنامه‌سازان قرار دهند تا با قدرتمندی بالفعل رادیو این مهم به بلوغ و رشد فکری خود برسد. در پایان از همه دست‌اندرکاران و برنامه‌سازان و طراحان جشنواره پژواک تقدیر و تشکر می‌شود و مطمئنا آیندگان در تاریخ دایره‌المعارف رادیو از آنان به نیکی یاد خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها