حجت الاسلام ارجمند گفت: متاسفانه اخیرا در اخبار شنیدید که دو کودک ۴ و ۷ ساله در دام شهر قم توسط سگ های ولگرد کشته شدند، موضوع سگ های ولگرد یکی از موضوعات چالش برانگیز جامعه ما شده است
کد خبر: ۱۳۷۲۶۲۲

به گزارش جام جم آنلاین البرز:

حجت الاسلام  ارجمند گفت: متاسفانه اخیرا در اخبار شنیدید که دو کودک ۴ و ۷ ساله در دام شهر قم توسط سگ های ولگرد کشته شدند، موضوع سگ های ولگرد یکی از موضوعات چالش برانگیز جامعه ما شده است من فقط چند آمار ارائه می دهم قضاوت با خودتان:

 

۱. تعداد سگ های ایران حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار قلاده و از این  تعداد، آمار سگ های ولگرد حدود ۲ تا ۳ میلیون قلاده است است، این آمار را مقایسه کنید با تعداد سگهای آمریکا که بیش از ۷۵ میلیون قلاده و تعداد سگهای ولگرد ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار است ( در آمریکا سالانه ۲۷۰۰ سگ و گربه معدوم می شوند)، در ترکیه یک میلیون ۶۰۰ هزار قلاده سگ و تعداد سگهای ولگرد ۲۵۳ هزار قلاده است!

 

۲. به لحاظ تعداد کشته های انسان ها توسط جانوران، سگ چهارمین حیوان قاتل از میان تمام موجودات جهان است و ایران رتبه سوم دنیا در میان کشته شدگان توسط سگ ها را دارد.

 

۳. البته باید توجه داشت که بین انسان و سگ بیش از ۱۰۰ بیماری مشترک وجود دارد و فقط کنترل بیماری هاری در ایران سالانه ۲ هزار میلیارد تومان خرج روی دست کشور می‌گذارد به عبارت دیگر هر سال حدود ۲۳۰ هزار نفر در کشور توسط سگ‌ها مجروح می‌شوند، اگر این واکسن نبود سالانه هزاران نفر بخاطر بیماری هاری کشته می شدند.

 

۴. سگ های ولگرد در حال منقرض کردن نسل خرگوش، کبک، روباه، خرس، یوزپلنگ، دارکوب و ۲۰۰ نوع حیوان دیگر هستند، سگ ها شامه بسیار قوی دارند و در بسیاری از موارد به صورت گروهی حمله می کنند، متاسفانه عده ای از مردم با توزیع غذا در بین سگ های ولگرد دائم بر زاد و ولد و تکثیر نسل این حیوان در طبیعت می افزایند و رسانه های فارسی زبان بیگانه نیز مشوق و مروج این رفتارهای خطرناک هستند، در حالی که در کشوری مثل سوئد غذا دادن به سگ های ولگرد و کبوتران وحشی ۱۰۰۰ یورو جریمه دارد.

باید توجه داشت هیج مکتب و مذهبی به اندازه اسلام بر حقوق حیوانات تاکید نکرده است، علامه محمد تقی جعفری ۳۴ حق از این حقوق را بصورت مشخص نام برده است، ولی حقوق سگ نباید باعث نابودی گونه های دیگر شود، همچنین که نباید باعث از بین رفتن سلامت جامعه و امنیت روانی آن شود.

 

حجت الاسلام علی ارجمند در بخش دیگر از سخنان گفت؛ بر اساس قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید مصوب ۱۳۸۷ حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان وظیفه نظارت بر ذبح شرعی در کشتارگاه ها و نیز شرکت های فراوری گوشت را به عهده دارد اداره کل دامپزشکی استان هم نظارت شرعی و هم بهداشتی در استان را به عهده دارد و با داشتن یک آزمایشگاه مجهز به صورت مستمر بر صنایع پروتئینی نظارت می کند.

افزون بر کشتارگاه های دام،در عید قربان با مشارکت شهرداری ها مکان های مشخصی برای ذبح و قربانی کردن تجهیز می شود توصیه می کنم برای نظارت بهتر حتما قربانی های خود را در این مکان ها کشتار کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها