فارس: طراح و مجری پروژه ربات جراح مغز از اتمام مراحل نرمافزاری و سخت افزاری این پروژه و آماده شدن آن برای قرار گرفتن در خط تولید و عرضه به بازار خبر داد.
کد خبر: ۱۳۴۳۳۷

مجید نیلی احمد آبادی صبح امروز در نشست خبری که در سازمان گسترش و نوسازی صنایع برگزار شد، گفت: طراحی و ساخت ربات جراح مغز از سال 1380 آغاز و در سال 83 پروژه در فرآیند نوآوری به اتمام رسید.
وی افزود: پس از آن این رباط از بیمارستان شهدای تجریش تائیدیه لازم را اخذ کرد و اکنون در مرحله تجاری سازی است.
نیلی احمدآبادی اظهارداشت: ساخت رباط جراح مغز در سایر کشورها انجام شده و موضوع جدیدی نیست اما برای نخستین بار است که این تکنولوژی در ایران ساخته شده و مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
وی فرآیند جراحی مغز به شکل سنتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر برای انجام جراحی تصاویری از مغز گرفته و محل تومور شناسایی میشود،سپس جراح با باز کردن قسمتی از مغز برای یافتن تومور تلاش میکند.
نیلی افزود: این در حالی است که ربات جراح اطلاعات و تصاویری سه بعدی را در زمان جراحی در اختیار جراح قرار میدهد.
وی گفت: همچنین این ربات به وسیله بازوی رباتیکی ابزار جراحی را در اختیار جراح قرار داده و هنگام جراحی مکانیابی فضای مغز با فضای پردازش شده یکسان میشود. نیلی تاکید کرد: بدین ترتیب هنگامی که جراح ابزار را وارد مغز میکند در تصویر میبیند ابزار در کجای مغز قرار گرفته است.
طراح رباط حراج مغز خاطرنشان کرد: در سال قبل تستهای این ربات در بیمارستان شهدای تجریش انجام شد و پس از تائید، کار برای بهینهسازی نرمافزارها و تبدیل آن به عنوان محصول صنعتی دنبال شد.
وی گفت: شرکت فرافن و سازمان گسترش حامی پروژه بوده و این سیستم توسط شرکت فرافن آماده ورود به بازارهای مهندسی پزشکی است.
نیلی گفت: به کارگیری این دستگاه زمان جراحی مغز را از 2 ساعت به 45 دقیقه کاهش داد و دقت عمل و احتمال موفقیت آن را افزایش میدهد.
نیلی گرانی قیمت ربات جراح مغز را علت عدم ورود این تکنولوژی ذکر کرد و گفت: بهای جهانی این ربات 90 هزار دلار است که در صورت ساخت آن در داخل کشور تفاوت قیمت قابل توجه خواهد بود.
حمید سلطانزاده دیگر مجری پروژه رباب جراح مغز نیز در این نشست خبری گفت: با ورود این ربات به بازار پزشکی جراحی مغز از حالت سنتی خارج خواهد شد.
وی سرمایهگذاری اجرای این پروژه را در مجموع 84 میلیون تومان ذکر کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها