سفر به جزیره هرمز و قشم قاچاقی انجام می‌شود! این اتفاقی است كه در چند روز اخیر باعث حیرت خیلی‌ها شده است. این روزها برخی مسافران با كمك برخی قایقرانان فرصت‌طلب بدون تست كرونا به این جزایر سفر می‌كنند، اتفاقی كه می‌تواند به آتش كرونا بیش از گذشته بدمد.
کد خبر: ۱۳۰۶۲۸۷

پس از اجباری شدن تست كرونا برای سفر به جزیره قشم و هرمز، برخی ‌مسافران كوله‌بار خطر برای خود، خانواده و حتی كودكان خردسال‌شان بسته و با قایق‌های غیرمجاز و به صورت قاچاقی به سمت جزایر هرمزگان سفر می‌كنند. قایق‌هایی كه آزادانه كنار بندرگاه دیده می‌شود و با ترافیك مسافران نیز مواجه‌اند.

قایق‌هایی كه عمدتا سطح آبخوری بسیار پایینی دارند و با اولین موج بلند واژگون می‌شوند. البته برخی مسافرها از جلیقه نجات استفاده می‌كنند اما خبری از بیمه نیست.

گفته می‌شود هزینه تست فوری كرونا از مسافران جزایر هرمزگان ۱۵۰ هزار تومان است اما برخی مسافران تمایلی به پرداخت این هزینه ندارند‌.

حسن یكی مسافرانی است كه می‌خواهد تعطیلات خود را در قشم بگذراند، او به جام‌جم می‌گوید: «هزینه‌های سفر با قایق به قشم زیاد است، حالا برای ما كه می‌خواهیم تست كرونا هم بدهیم، این هزینه گران‌تر تمام می‌شود. در این اوضاع اقتصادی منطقی نیست، برای یك خانواده پنج نفری 800 - 700 هزار تومان پول تست بدهیم.»

سفر با آزمایش مثبت

اما داستان سفر پنهانی به جزیره‌های قشم و هرمز به افرادی كه زیر بار پرداخت هزینه تست نمی‌روند، محدود نمی‌شود؛ افرادی نیز با این‌كه به كرونا مبتلا هستند، دوست دارند به این جزایر سفر كنند.

درواقع هستند كسانی كه تست‌شان مثبت شده، اما می‌خواهند هر طوری شده، در قشم و هرمز مشغول به تفریح شوند، این افراد جان خود، مسافران و بومیان منطقه را به بازی گرفته‌اند.

از یكی از صاحبان قایق در مورد جا‌به‌جایی مسافران مبتلا به كرونا می‌پرسیم‌. او دست روی مشكلات اقتصادی كه گریبان بومیان را گرفته می‌گذارد و می‌گوید: «چه كنیم، بازار ما كساد شده است.»

مشكلات اقتصادی در منطقه‌ای كه تا مدتی پیش گردشگران بخشی از آن رفع می‌كردند، این روزها خانواده‌های زیادی را تحت فشار گذاشته است، اما این شرایط نباید سبب شود افراد پروتكل‌های بهداشتی را زیر پا بگذارند و در آتش كرونا بدمند.

مرد قایقران درباره دیگر خطرات جا‌به‌جایی مسافر با قایق غیراستاندارد ادامه می‌دهد:‌ «ما هم بچه همین منطقه هستیم و مسیر را می‌شناسیم‌ البته ما اصراری نداریم و خود مسافران می‌خواهند تردد كنند.»

هرچند او تمایل ندارد به خطراتی كه پیش روی مسافران است، اشاره كند. اما ‌مشخص است قایق‌ها نامناسب هستند و جلیقه‌های نجات هم استاندارد نیستند.

خطرات این سفر قاچاقی به این موارد ختم نمی‌شود، چراكه مسافران بدون رعایت پروتكل‌های بهداشتی در صف‌های متراكم كنار بندرگاه، برای سوار شدن به قایق‌ها هجوم می‌آورند.

یكی از شهروندان كه به‌تازگی از هرمز برگشته به خبرنگار ما می‌گوید: «بسیاری از این قایق‌ها از مناطق ناامن عبور می‌كنند، این تردد دیوانگی است و اگر قایقی دچار آسیب شود، چون جایی ثبت نیست، نمی‌توان آن را پیدا كرد.»

او از این می‌گوید كه قایق‌های غیرمجاز مسافران را در حاشیه ساحل پیاده می‌كنند، محلی كه اسكله مناسبی ندارد و مسافران باید به سختی خود را به ساحل برسانند‌.

آن‌طور كه او می‌گوید قایق‌های غیرمجاز در سواحل بندرعباس هر نقطه‌ای كه بتوانند پهلو بگیرند، اقدام به مسافرگیری و دریافت ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان كرایه بابت هر مسافر می‌كنند‌.

این در حالی است كه متخلفان در روز روشن اقدام به این قانون‌شكنی می‌كنند و دستگاه‌های مسؤول چنانچه اراده‌ای داشته باشند، می‌توانند به‌راحتی به آنها برخورد كنند.

وقتی ماجرا را با اداره بنادر باهنر و شرق هرمزگان در میان گذاشتیم، آنها اعلام كردند مبادی غیررسمی در حوضه اختیارات این اداره نیست. از روابط‌عمومی فرمانداری بندرعباس نیز كه پیگیری كردیم، گفتند برخورد با این معضل از سوی ستاد مقابله با كرونا به پلیس دریابانی سپرده شده است.

مساله را كه با عبدا... لشكری، جانشین فرماندهی مرزبانی هرمزگان درمیان گذاشتیم، به ما گفت‌: «ما با این معضل برخورد می كنیم، در چند روز اخیر ۱۲ فروند قایق غیرمجاز را توقیف كرده‌ایم.»

سمیرا چشم به‌راه - جام‌جم هرمزگان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها