کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

اجرای SPV زیان پذیرفته‌شده با یک وعده است

یک کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به تعلل راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا گفت: راه‌اندازی spv به نفع ایران است؛ اما وقتی ابزار لازم را برای وادار کردن اروپا جهت راه‌اندازی این کانال در اختیار نداریم اروپا هم دلیلی ندارد که در این زمینه جدیتی از خود نشان دهد.
کد خبر: ۱۱۸۸۵۶۶
اجرای SPV زیان پذیرفته‌شده با یک وعده است

محمدرضا مهدیار اسماعیلی در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به عدم راه‌اندازی کانال ویژه مالی بین ایران اتحادیه اروپا (SPV) اظهار کرد: وجود این کانال مالی و این فرصت به‌نوعی، زیان است که با یک وعده سر خرمن پذیرفته‌شده است. ما با خروج آمریکا از برجام و بسته شدن شبکه سوئیفت و مسیر قابل انتقال وجوه، به آستانه اعتراضی جدی رسیده‌بودیم و می‌توانستیم برخوردی قاطعانه نسبت به آنچه الآن انجام می‌دهیم داشته باشیم.

وی افزود: اروپا با طرح موضوع این کانال و طراحی یک سامانه پیام‌رسان و بدون حضور آمریکا، درواقع فرصت اعتراض و اقدام ابتدایی ایران در مقطع خروج آمریکا از برجام را گرفت و البته اروپا بنا بر دلایل متعدد که عمدتا مربوط به منافع و تعاملات ارتباط با آمریکاست در اجرای این وعده جدیت ندارد.

اسماعیلی بابیان اینکه دیپلمات های ما به بدترین شکل ممکن در این خصوص چانه‌زنی کرده‌اند گفت: آنها به سلیس‌ترین شکل ممکن به اروپا این را فهمانده‌اند که با فعال نشدن spv ما کاری نمی‌توانیم از پیش ببریم، جز اینکه بگوییم ما تهدید می‌کنیم و ما هشدار می‌دهیم و ازاین‌دست واکنش‌ها که در موضع ضعف شناخته می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: قطعاً اروپایی‌ها با این نوع دیالوگ سیاستمداران وزارت خارجه می‌دانند که اگر چیزی را راه‌اندازی نکنند، از طرف ایران واکنش خاصی صورت نخواهد گرفت. مهم‌ترین ضربه‌ای که ما از این ماجرا می‌خوریم به دلیل شیوه دیپلماتیکی است که سیاستمداران ما به کار گرفته‌اند درواقع مزیت اقتصادی و سیاسی اروپا را مبتنی بر ابزارهای خودمان کم‌وزیاد نکردیم که اروپا وادار به راه‌اندازی spv شود.

اسماعیلی بابیان اینکه ما از فن نظریه‌پردازی‌ها برای به ثمر رسیدن چانه‌زنی‌ها استفاده نکردیم تصریح کرد: ما در این شرایط فعلی فقط در حال وقت‌کشی هستیم و هیچ نتیجه خاصی را از راه‌اندازی ‌این کانال و وعده‌هایی که داده‌شده نگرفته‌ایم.

وی دلیل اصرار دولت بر راه‌اندازی spv را متصور نبودن راه‌حلی کم‌خرج برای برقراری مبادلات مالی دانست و افزود: دولت از ابتدا موضوع یا باید برقراری این کانال اروپایی را جدی نمی‌گرفت یا اگر جدی می‌گرفت؛ لازم بود پیگیری کانال‌هایی که می‌شود هم‌زمان با چین و روسیه جداگانه این را دنبال کرد، طبیعتاً از ظرفیت spv بهتر می‌شد استفاده کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: دولت باید بداند وقتی در این مدت تحت‌فشار قرارگرفته و هیچ جایی نرفته، کار دیگری انجام نداده، دنبال کانال دیگری هم نرفته و از ظرفیت‌های دیگر مانند روسیه برای جایگزین کردن استفاده نکرده است و همه تلاش و امید خود را برای برقراری کانال spv با اروپایی‌هایی هزینه کرده است حتی اگر نتیجه هم بدهد، آیا این تلقی برای اروپایی‌ها ایجاد نمی‌شود که اگر دولت ایران می‌توانست ظرفیت دیگری را ایجاد کند، 6 ماه معطل ما نمی‌شدند؟وزارت ا

اسماعیلی در پایان با تأکید بر اینکه این طبیعی است که اروپا دلیلی برای راه‌اندازی این کانال ندارد خاطرنشان کرد: این دلیل را باید آقایان سیاستمدار ما برای اروپایی‌ها ایجاد کنند، همیشه اخطار و تهدید هم نتیجه مثبت نمی‌دهد، اگر این spv راه‌اندازی شود به نفع ایران است اما وقتی ما ابزار لازم را برای وادار کردن اروپا برای راه‌اندازی این کانال در اختیار نداریم و آنها هم می‌دانند درازای راه‌اندازی باید هزینه‌های مختلفی را متحمل شوند و منابع خودشان را به خطر مواجه کنند، پس دلیلی ندارد که بخواهند این را برای ما راه‌اندازی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها