وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با خبرنگاران خارجی:

نشست ورشو در نطفه مُرده است

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

نشست ورشو سرپوشی بر ناکامی‌‌های آمریکا

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بابیان اینکه نشست ورشو تنها سرپوشی بر ناکامی‌ آمریکایی‌هاست اظهار کرد: آنها می‌خواهند به این وسیله خودشان را در یک نمایش جمعی موفق نشان دهند چون ساده‌ترین راه‌حل ممکن هم همین جمع شدن در یک مکان و تعریف از خود است.
کد خبر: ۱۱۸۶۹۸۲
نشست ورشو سرپوشی بر ناکامی‌‌های آمریکا

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص زوایایی نشست ضد ایرانی ورشو تأکید کرد: این نشست نمایش و کوششی برای سرپوش گذاشتن بر مجموعه‌ای از ناکامی غربی‌ها، ارتجاع منطقه و همچنین رژیم صهیونیستی است که در آن تلاش می‌کنند از حالت انفعالی که اکنون در آن قرار دارند تااندازه‌ای خارج شوند.

قنادباشی با تأکید براین که آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه در تلاش هستند تا با تصمیماتی عملی در این نشست فشارها را علیه ایران بیشتر کنند خاطرنشان کرد: بااین‌حال اکثر کشورهای دعوت‌شده چه کشورهای عربی و چه غیرعربی، اراده و خواست مشخصی در این زمینه ندارند و بعضی از آنها برای این دعوت‌شده‌اند تا هزینه‌های این نشست را پوشش دهند و در حقیقت به‌عنوان یک صندوق کمک به این نشست دعوت‌شده‌اند.

وی با تأکید براین که غربی‌ها برای اعمال فشار علیه ایران با مانع روبرو هستند، بیان کرد: در عرصه نظامی بازدارندگی بسیار مطمئنی در ایران ایجادشده و راه‌های نظامی در مورد آنها مسدود است از سوی دیگر غربی‌ها راه‌های فشار اقتصادی را امتحان کرده و نه‌تنها هیچ دورنمای مثبتی در مورد اینکه این تحریم‌ها بتواند ایران را از پای دربیاورد وجود ندارد بلکه غربی‌ها این نگرانی رادارند ایران بتواند از این فرصت استفاده کرده و پایه‌های اقتصادی خود را مبنی بر تولیدات داخلی بنا کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: براین اساس غربی‌ها در مورد تحریم‌ های اقتصادی علیه ایران دورنمایی مثبتی نمی‌بینند و پیش‌بینی می‌کنند اگر این روند ادامه پیدا کند ایران با کاهش نیاز به خارجی‌ها در ساختن قطعات و تولیدات مستقل خواهد شد.

وی در ادامه بابیان اینکه در زمینه سیاسی هم غربی‌ها نتوانسته‌اند در منطقه هیچ حزب و گروهی که مبتنی بر افکار آنها و در راستای خواست و سیاستشان عمل کنند را داشته باشند گفت: حتی در ترکیه و مصر که زمانی احزاب غربی، لیبرال یا ناسیونالیست درصحنه سیاسی بودند الان وجه خود را ازدست‌داده‌اند و سبقه و جهت‌گیری گروه‌ها، سازمان‌های و جریان‌ها سیاسی در منطقه به سمت اسلام‌گرایی به معنای ضد غربی شکل‌گرفته که این مسئله بسیار مهمی است.

قنادباشی با اشاره به اینکه اتاق فکر‌های آمریکایی انتظار داشتند در منطقه جریانات غرب‌گرا و مخالف با دخالت دین در سیاست راه بیافتد ادامه داد: نه‌تنها یک چنین چیزی اتفاق نیفتاده بلکه باوجود برنامه‌ریزی برای عَلم کردن جریان افراطی و تکفیری به‌عنوان یک خطر در برابر انقلاب اسلامی به‌عنوان قرائت صحیح از اسلام، این جریان به‌عنوان داعش هم شکست خورد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی آمریکایی‌ها به راه‌حل‌ها و گزینه‌هایی علیه ایران که همیشه از وجود آنها بر روی میز حرف می‌زدند نگاه می‌کنند، ناکارآمدی همه آنها اثبات‌شده و دیگر نمی‌توانند بگویند گزینه‌های مختلف بر روی میز است؛ ازنظر اقتصادی ایران از پا درنیامده است، ازنظر سیاسی هم 40 سال است کشور حفظ‌شده و در عرصه نظامی هم ما به بازدارندگی رسیده‌ایم که اگر دست از پا خطا کنند آنها ضرر خواهند کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: به دلیل اینکه ناکارآمدی گزینه‌های روی میز آمریکایی‌ها اثبات‌شده، نشست ورشو تنها سرپوشی بر ناکامی‌ آن‌هاست و به این وسیله می‌خواهند خودشان را در یک نمایش جمعی موفق نشان دهند چون ساده‌ترین راه‌حل ممکن هم همین جمع شدن در یک مکان و تعریف از خود است، براین اساس آنها می‌خواهند از نشست ورشو به‌عنوان یک نمایش برای موفق نشان دادن خود استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه واقعیت‌های موجود نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در مورد ایران شکست‌خورده‌اند اظهار کرد: نشست ورشو نه‌تنها برای سرپوشی بر شکست آمریکا در مورد ایران است بلکه آنها می‌خواهند شکست در معامله قرن و همچنین راه انداختن ناتو عربی را هم مخفی کنند.

قنادباشی بابیان اینکه آمریکایی‌ها در اروپا در حال منزوی شدن هستند و با روسیه تضاد بسیار دارند گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند از نشست ورشو به‌عنوان ابزاری برای درگیر شدن با روسیه و اروپا استفاده کنند تا به‌وسیله آن بر روی شکست در به سرانجام رساندن معامله بزرگ قرن سرپوش بگذارند بااین‌حال اینکه می‌خواهند همه این کارها را باهم انجام دهند نشان می‌دهد واقعاً محاسبات اشتباهی دارند و از روش خیلی غلطی استفاده می‌کنند.

وی در ادامه گفت: به‌خصوص بعد از کارنامه سیاهی که آمریکایی‌ها در قضیه راه انداختن اجلاس دوستان سوریه دارند، اجلاس ورشو به‌هیچ‌وجه پاسخگوی نیاز آمریکایی‌ها برای عبور از مشکلات کنونی آنها نخواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اگر به پنج، شش یا هفت سال پیش بازگردیم می‌بینیم که آمریکایی‌ ها جلساتی پی‌درپی را به نام دوستان سوریه و برای دشمنی با این کشور به راه می‌انداختند اما باوجود مجموعه این تلاش‌ها و دعوت از کشورها، سوریه حفظ شد و این کشور الآن در حال بازگشت به شرایطی عادی است بر همین اساس افکار عمومی کشورها شبیه اجلاس ورشو را تجربه کرده و هیچ بهایی برای دعوت‌شدگان قائل نیست.

وی در واکنش به امکان حضور کشورهای نزدیک به ایران مانند عراق، عمان و کویت در اجلاس ورشو خاطرنشان کرد: اگرچه آمریکایی‌ها می‌خواهند این تصور را ایجاد کنند که با حضور این کشورها یک اجماع علیه ایران وجود دارد اما اتفاقاً موجب می‌شود شکافی که بین این کشورها وجود دارد آشکارتر شود و این بسیار برای ایران خوب است.

قنادباشی ادامه داد: وقتی‌که عربستان در کنار قطر یا عراق که باهم اختلاف دارند قرار می‌گیرد انشقاق در اجلاسی که آنها می‌خواهند در آن وحدت علیه ایران را نشان دهند مشخص می‌شود و همین اختلافات موجب شده تا کل این اجلاس‌ها هیچ خاصیتی عملی علیه ایران نداشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان اظهار کرد: حضور این کشورها در اجلاس ورشو در شرایطی که شورای همکاری خلیج‌فارس در حد انحلال است، وحدت عربی به‌هم‌خورده و بسیاری از کشورها در این اجلاس شرکت نمی‌کنند، سبب می‌شود تا زمینه منزوی شدن آمریکا بیشتر تقویت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها