مدیر روابط عمومی مرکز نوآوری امید در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

سرمایه‌گذاری 130 میلیونی شتاب‌دهنده امید بر روی ایده‌پردازان حوزه فرهنگ و رسانه

مدیر روابط عمومی مرکز نوآوری امید با بیان اینکه در پایان دوره پیش شتابدهی کم‌کم چیزی نزدیک به 70 میلیون تومان به استارت‌آپ‌ها پول تزریق می‌شود خاطرنشان کرد: تیم‌ها می‌توانند در طول یک‌سال تا سقف 60 میلیون تومان هم از وسایل و تجهیزات امید استفاده کنند.
کد خبر: ۱۱۷۹۹۳۸
سرمایه‌گذاری 130 میلیونی شتاب‌دهنده امید بر روی ایده‌پردازان حوزه فرهنگ و رسانه

سجاد زوار مدیر روابط عمومی و رویدادهای مرکز نوآوری فرهنگی امید در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین با اشاره به اینکه شتاب‌دهنده امید از سال 95 زیر نظر معاونت عملی ریاست جمهوری در حوزه فرهنگ و رسانه آغاز به کار کرده است خاطرنشان کرد: هدف اصلی شتاب‌دهنده امید شناسایی، توانمندسازی، شبکه سازی و سرمایه‌گذاری بر روی دانشجویان یا جوانان نوپای است که ایده‌های نوئی دارند و به دنبال خلاقیت برای ایجاد کسب و کار هستند.

زوار با اشاره به اینکه در حوزه تولیدات رسانه‌ای ذهن اکثریت افراد به سمت کسانی می‌رود که یک وب‌سایت یا اپلیکیشن موبایل تولید می‌کنند خاطرنشان کرد: تولیدات رسانه‌ای فراتر از این تعریف است و به معنای کسانی است که مستند، فیلم انیمیشن، واقعیت مجازی(VR) یا واقعیت افزوده (AR) تولید می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه حوزه فرهنگ مورد نظر ما هرچیزی است که به فرهنگ‌سازی جامعه کمک می‌کند خاطرنشان کرد: معمولا وقتی بحث از فرهنگ می‌شود افراد به سمت نگرش مذهبی از فرهنگ می‌روند در حالی که هرچند این موضوع هم مورد نظر ما هست اما تولیدات اجتماعی و آموزشی هم می‌تواند به در قالب فرهنگ اضافه شود که در این خصوص می‌توان به فرهنگ‌سازی به وسیله نشریات پژوهشی، گردشگری و غیره اشاره کرد.

مدیر روابط عمومی مرکز نوآوری امید با اشاره به اینکه بدنبال برطرف کردن بعضی از کمبودها در کشور هستیم اظهار کرد: یافتن ایده برای حل برخی از چالش‌های کشور در حوزه رسانه و فرهنگ کشور و یا خریدار برای برخی از ایده‌های مطرح شده از جمله کارکردهای شتاب‌دهنده امید است.

وی در ادامه با یبان اینکه یکی از چالش‌ها می‌تواند یافتن راهی آسان‌تر برای ورود واقعیت مجازی و افزوده در زندگی مردم باشد خاطرنشان کرد: در این چالشی هرکس بتواند برای حل مشکلات در حوزه فرهنگی به وسیله AR و VR راهکاری داشته باشد می‌تواند از مزایای ما استفاده کند، مثلا واقعیت افزوده‌ای ایجاد شود که اشخاص با دیدن آن بتوانند فضای گردشگری تهران را کاملا رصد کنند و پیش‌زمینه‌ای را برای مردم ایجاد کنند تا قبل از حضور در منطقه‌ای بتوانند در آن نقطه حضور داشته باشند.

زوار با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم انکار کنیم که ایده‌های بچه‌ها یقینا ایرانی و بومی نیست و ممکن است در خارج از کشور انجام شده باشد اظهار کرد: در هرحال تعداد بسیار بالای از استارت‌آپ‌هایی که در کشورها وجود دارند و شرکت‌هایی که در دهه اخیر ایجاد شده‌اند از ایده‌های خارجی استفاده می‌کنند و ما فقط می‌توانیم این ایده‌ها را بومی‌سازی کنیم.

وی در ادامه در خصوص امکان تولید ایده‌ها بوی کشور خاطرنشان کرد: ما چیزی به نام مذهب و اعتقادات در کشور داریم که در جمهوری اسلامی ایران بشدت نسبت به آن تمرکز شده است این یک نقطه قوت برای ایجاد ایده‌های بومی است و کسی که در این نقطه قوت ایده استارت‌آپی داشته باشد قطعا خیلی سریعتر در کشور موفق می‌شود تا کسی که بخواهد همین ایده را در آلمان یا آفریقا اجرایی کند.
مدیر روابط عمومی مرکز نوآوری امید در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه یکی از مشکلات

رویدادهای استارت‌آپی این است که شخص بعد از حضور در رویداد و حتی گرفتن جایزه بدنبال پیگیری ایده خود نمی‌رود خاطرنشان کرد: ما شتاب‌دهنده امیدی را به منظور این پیگیری در حوزه رسانه ایجاد کرده‌ایم و اگر ایده‌نابی به ما معرفی شود از آن حمایت می‌کنیم تا به اجرا درآید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: حتی اگر ایده افراد توسط شتاب‌دهنده امید هم پذیرفته نشود برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد که می‌توانند برروی این ایده‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا آن را رشد دهند.

زوار تاکید کرد: شخصی که می‌خواهد در رویدادهای ما شرکت کند باید آنچنان به ایده خود ایمان داشته باشد که حتی اگر هیچ شخصی از او حمایت نکرد بگوید این پول‌ساز است و بدنبال تولید آن برود.

وی با بیان اینکه میزان پول‌ساز بودن ایده‌ها بستگی به خود ایده دارد خاطرنشان کرد: برای مثال در مورد سهم بازار استارتاپ‌های در حوزه گردشگری، در سال 2017 بیش از 1.3 میلیارد نفر در جهان سفر کردند و صنعت گردشگری ایران در این سال بیش از 552 میلیارد مشارکت مستقیم در اشتغال داشته است که این خود زمینه مناسبی برای ایجاد استارت‌آپ‌های فرهنگی و رسانه‌ای در حوزه گردشگری است.

مدیر روابط عمومی مرکز نوآوری امید با اشاره به اینکه این شتابت‌دهنده سالی یک بار در کل کشور فراخوان ایده می‌دهد خاطرنشان کرد: هر شخصی که ایده‌ای در حوزه فرهنگ و رسانه داشته باشد می‌تواند ایده‌ای که بتواند تبدیل به یک کسب و کار شود را برای پیدا کردن سرمایه‌گذار مطرح کند.

وی در ادامه با بیان اینکه پس از پذیرفته شدن ایده‌های که قابلیت تجاری‌سازی دارند، ایده‌پردازان یک سال مهمان ما هستند اظهار کرد: مثلا ممکن است سه دانشجو باشند که برنامه‌نویسی بلد هستند ایده هم دارند اما می‌گویند مکان یا سیستم خوبی برای کار نداریم، فضای بازار خود را هنوز نشناخته‌ایم یا می‌خواهیم برخی کارگاه‌های آموزشی برویم که هم یکجا نیست و هم هزینه‌های خیلی هنگفتی دارد، حتی ممکن است بگویند اگر بخواهیم کاری را شروع کنیم از زندگی خود باز می‌مانیم و نمی‌توانیم هزینه‌های خود را تامین کنیم.

زوار خاطرنشان کرد: ما با این سه نفر که یک تیم هستند و ایده‌ای دارند تا مثلا درین درینی را تولید کنند قراردادی می‌بندیم و می‌گوئیم در یک‌سالی که میهمان ما هستید در دو ماهه اول حدود 20 کارگاه آموزشی برای شما برگزار می‌کنیم تا کامل با بیزینس پلن‌ها و مدل‌های کسب و کار آشنا بشوید و بعد از این دو ماه وارد دوره پیش شتباب‌دهی می‌شوند تا با شروع کار خود کم‌کم وارد بازار کار شوند.

وی با بیان اینکه در پایان دوره پیش شتابدهی کم‌کم چیزی نزدیک به 70 میلیون تومان به تیم‌ها پول تزریق می‌شود خاطرنشان کرد: در این شش ماهی که برروی تیم‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود، برای آنها کارگاه برگزار ‌کرد‌ه‌ایم، مربی به آنها معرفی شده و پول نقد هم به آنها می‌دهیم که تا زندگی و ایده خود را جلو ببرند و در پایان یک سال تبدیل به شرکت شوند.

مدیر روابط عمومی مرکز نوآوری امید با بیان اینکه تیم‌ها می‌توانند در طول این یک‌سال تا سقف 60 میلیون تومان از وسایل و تجهیزات امید استفاده کنند خاطرنشان کرد: مثلا ممکن است یک تیم مستند‌ساز دوربین حرفه‌ای بخواهد که در اختیار آنها قرار دهیم و بعد این دوربین‌ها را به ما باز می‌گردانند یا ممکن است یک تیم انیمیشن‌ساز استودیوی صدا بخواهم یا تیم دیگری بگوید باکس حرفه‌ای برای خروجی گرفتن از برنامه‌نویسی‌ها می‌‌خواهم که همه اینها را در اختیار آنها قرار می‌دهیم‌.

وی ادامه داد: ما همه امکانات موجود را در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهیم و البته هزینه استفاده از این 60 میلیونی که برای آنها کنار گذاشته شده کم می‌شود و در حقیقت تیم‌ها هم پول نقدی پرداخت نکرده و این امید است که دارد آنها را پرداخت می‌کند.

زوار با اشاره به اینکه در ابتدای کار قراردادی بین تیم‌ها و شتاب‌دهند امید نفر بسته می‌شود خاطرنشان کرد: براساس این قرارداد در پایان وقتی استارت‌آپ‌ها تبدیل به شرکت شدند 30 درصد سهام شرکت در قبال 120 الی 130 میلیونی که امید برای راه‌اندازی این تیم خرج کرده‌ متعلق به شتاب‌دهنده امید خواهد بود.

وی در ادامه در خصوص رویداد پیش‌روی شتاب‌دهند امید اظهار کرد: رویدادی با عنوان ایدونو در پیش‌رو داریم که پیش رویداد آن پنجشنبه 29 آذر ماه برگزار می‌شود و در این پیش رویداد در حدود 6 الی 7 ساعت با سه کارگاه آموزشی در خدمت شرکت‌کنندگان هستیم به اضافه اینکه آنجا چالش‌ در حوزه فرهنگ و رسانه مطرح می‌شود و آنها یک هفته وقت خواهند داشت تا یکی از این چالش‌ها را انتخاب و برای آن وقت بگذارند و ایده‌ای را در خصوص آن چالش آماده کنند.

مدیر روابط عمومی مرکز نوآوری امید ادامه داد: صبح چهارشنبه هفته بعد با حضور شرکت‌کنندگان در صندوق نوآوری و شکوفایی افتتاحیه خیلی مختصری برگزار می‌شود و بعد از آن شرکت‌کنندکان سریع به سراغ کارگاه‌ها خواهند رفت، در ادامه منتورها (مربی‌ها) سراغ تیم‌ها می‌روند، کارشان را اصلاح و کیفیت آنها را ارزیابی می‌کنند تا پنجشنبه ظهر که سه کارگاه دیگر برگزار می‌شود و در اختتامیه هم داورها سه تیم برتر را انتخاب می‌کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه به غیر از جوایزی که به سه تیم اول رویداد ایدونو داده خواهد شد صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم حضور دارند که اگر ایده هر کدام از تیم‌ها را بپسندند بر روی آن تیم یا ایده سرمایه‌گذاری می‌کنند خاطرنشان کرد: مهلت ثبت نام این رویداد تا چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها