در گفتگو با جام‌‎جم آنلاین مطرح شد؛

افزایش مناطق آزاد یعنی جهش واردات کالا به سرزمین اصلی

دخالت نمایندگان مجلس، باعث شده امروز در نقشه کشور لکه‌هایی را ببینیم که قوانینش به مرور از سرمین اصلی جدا می‌شود و صرفا موضوع تسهیل تجارت خارجی آن هم به منزله ورود کالا در آن اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۱۱۷۸۸۳۸
افزایش مناطق آزاد یعنی جهش واردات کالا به سرزمین اصلی

به گزارش جام جم آنلاین ، ابوالحسن خلیلی، عضو هیئت مدیره کنفدراسیون صنعت ایران به جام‌‎جم آنلاین گفت: فلسفه شکل گیری مناطق آزاد، ایجاد محلی برای تولید بدون قوانین دست‌وپاگیر بود. قرار بود تسهیلاتی در این مناطق ایجاد شود که تولید کننده بتواند کالای خود را خارج از چارچوب‌ها و محدودیت‌های قانونی سرزمین اصلی تولید کنند، اما در عمل نه تنها خبری از تولید نیست بلکه این مناطق به محلی برای واردات کالا به سرزمین اصلی تبدیل شده‌اند.

خلیلی در ادامه افزود: متاسفانه از همان ابتدا این قاعده نتوانست به طور صحیح اجرا شود و عملا مناطق آزاد به محلی برای واردات کالا و تسهیل تجارت کالاهای داخلی، تبدیل شد. در خصوص این مشکل بیش از آنکه بهره بردارها مقصر باشند، به نظر می‌رسد قانون گذارها نتوانسته‌اند خلاهای قانونی را در خصوص تسهیل تولید در این مناطق برطرف بکنند.

وی درباره مشکلات قانون‌گذاری در این مناطق نیز تاکید کرد: با توجه به رویه فعلی در مناطق آزاد که البته از گذشته هم ادامه داشته دیدیم هر امتیازی که در قانون برای حمایت از تولید پیش‌بینی شده بود به گونه‌ای اجرایی شد که در نهایت واردکنندگان کالا از آن بهره بردند نه تولیدکنندگانی که قرار بود اشتغالزایی کنند تاجایی که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در مناطق آزاد در راستای ایجاد شرکت‌های بازرگانی و خدماتی بود.

عضو هیئت مدیره کنفدراسیون صنعت ایران اضافه کرد: نکته دوم که در انحراف از مسیر اصلی مناطق آزاد تاثیر داشت، تلاش نمایندگان مجلس در هر دوره برای کسب امتیاز منطقه آزاد بود. نمایندگان منتخب مردم صرفا برای ثبت در کارنامه عملکردی خود و با تصور ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی به دنبال کسب مجوز ثبت منطقه آزاد یا مناطق ویژه اقتصادی در حوزه انتخابیه خود بودند.

خلیلی معتقد است، بی‌توجهی به تبعات منفی رشد بی‌قاعده مناطق آزاد در ایران از سوی گروهی از نمایندگان باعث شده تا در اغلب مناطق آزاد بجای اینکه شاهد رشد مشاغل تولیدی باشیم واسطه‌گری و مشاغل غیرمولد ایجاد شده باشد و بجای اینکه شاهد افزایش اشتغال باشیم تجربه بیکاری در آن منطقه شده است.

وی تصریح کرد: این عوامل باعث شده امروز در نقشه کشور لکه‌هایی را ببینیم که قوانینش به مرور از سرمین مادری جدا می‌شود و صرفا موضوع تسهیل تجارت خارجی آن هم به منزله ورود کالا در آن اتفاق می‌افتد و در این راستا نقش پررنگ نمایندگان مجلس را نباید نادیده گرفت.

عضو هیئت مدیره کنفدراسیون صنعت ایران در پایان به خبرنگار ما گفت: امروز که کارشکنی اقتصادی آمریکا علیه کشورمان شدت گرفته و به فرمایش مقام معظم رهبری مهمترین اولویت دولت اشتغال و حمایت از تولید ملی است نباید همان رویه گذشته را در باره مناطق آزاد ادامه دهیم بلکه باید به فکر راهکاری باشیم که این مناطق اگر کم نمی‌شوند حداقل به کارکرد واقعی خود نزدیک بشوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها