نماینده سابق ایران در اوپک در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

افزایش قیمت بنزین در این شرایط اقتصادی، اشتباه ترین کار ممکن است

رئیس کمیته حمل و نقل اتاق بازرگانی در گفتگو با "جام جم آنلاین":

افزایش بی برنامه قیمت بنزین بحران بدی را در جامعه ایجاد می کند

رئیس کمیته حمل و نقل اتاق بازرگانی گفت: افزایش قیمت سوخت باید به صورت پلکانی صورت بگیرد نه یکباره/ اگر نمی توانیم جلوی قاچاق را بگیریم دلیلی ندارد به جامعه فشار وارد کنیم.
کد خبر: ۱۱۷۴۱۵۹
افزایش بی برنامه قیمت بنزین بحران بدی را در جامعه ایجاد می کند

فاطمه مقیمی رئیس کمیته حمل و نقل اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین درخصوص تاثیر افزایش قیمت سوخت بر قیمت حمل و نقل و بالارفتن قیمت کالاها اظهار داشت: با توجه به اینکه سهم استفاده از بنزین به نوعی به دهک های نیمه به بالای جامعه اختصاص دارد، وقتی یکسان سازی نرخ با فوب خلیج فارس مطرح میشود، طبیعتا باید هزینه های سوخت از دهکهای بالاتر جامعه گرفته و به دهک های پایین کمک شود.
وی ادامه داد: این کمک با روش‌هایی مانند ارائه کارت سوخت یا پرداخت یارانه صورت می‌گیرد.
این فعال اقتصادی تصریح کرد: این نکته را هم نباید فراموش کرد که اگر این اقدام منجر به اصلاح الگوی مصرف سوخت در جامعه نشود، باعث می‌شود نهاده‌های مربوط به تولید یا نهاده‌های مربوط به مصرف اقشار مختلف جامعه، با یک افزایش شدید قیمت مواجه شود.
مقیمی افزود: در چنین وضعیتی، از مواد اولیه کارخانه‌ها گرفته تا مواد مصرفی ضروری جامعه دچار افزایش قیمت شدید می‌شود، لذا نگاه دقیق به مسئله و برنامه‌ریزی صحیح برای آن اهمیت اساسی دارد.
وی یادآور شد: در مقاطع گذشته نیز اگر دقت کنیم، در هر مقطع زمانی به‌صورت پلکانی افزایش نرخ را داشته‌ایم لذا اجبار به افزایش قیمت سوخت قطعاً بحران خیلی بدی را در جامعه ایجاد می‌کند مگر این‌که این افزایش با یک برنامه درست و به‌صورت پلکانی باشد و نرخ سوخت را به‌جایی برسانیم که در مقایسه باقیمت سوخت سایر کشورها مخصوصاً کشور همسایه در وضعیت مناسبی قرار بگیرد و جلوی قاچاق سوخت به کشورهای همسایه از کشورمان گرفته شود.
مقیمی تأکید کرد: افزایش قیمت سوخت باید به‌صورت پلکانی صورت بگیرد نه یک‌باره، از طرفی باید جلوی قاچاق گرفته شود و اگر نمی‌توانیم جلوی قاچاق را بگیریم دیگر دلیلی ندارد به جامعه فشار وارد کنیم.
عضو اتاق بازرگانی گفت: تمام این اقدامات باید به‌صورت حساب‌شده باشد و از تحمیل بحران به جامعه جلوگیری شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مسئله تشویق مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی و کنار گذاشتن خودروهای شخصی را مطرح می‌کنیم آیا تمام زمینه‌های مربوط به حمل‌ونقل عمومی را در کشور فراهم کرده‌ایم؟ بنابراین تمام تصمیمات به‌خصوص در مورد سوخت باید متناسب با شرایط و به اقتضای امکاناتی باشد که داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها