مدیر مسئول روزنامه الوفاق در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

ماجرای جارو کشی دکتر چمران در کوچه و خیابان/ پارتیزانی که نماد اخلاق شد

سفیر فلسطین در ایران با تاکید بر اینکه اسراییل یک رژیم جعلی است و نابودی آن قطعیست، ملت های مسلمان را بر وحدت عملی در مقابل صهیونیست ها توصیه کرد و به تشریح شرایط متزلزل شهرک‌ نشینان صهیونیست در اراضی اشغالی پرداخت.
کد خبر: ۱۱۴۶۲۸۶
دوتابعیتی‌های اسراییلی در حال فرارند/ رژیم صهیونیستی رفتنی است

به گزارش جام جم آنلاین؛ صلاح زواوی سفیر دولت فلسطین به دلیل حضور طولانی‌مدت در سمت سفیری در ایران، به وی لقب مقدم السفرا را داده‌اند.

این مقام ارشد سیاسی که از بنیان‌گذاران انقلاب فلسطین علیه صهیونیست‌ها بشمار می‌آید در آستانه روز جهانی قدس در گفت‌وگوی اختصاصی پیرامون آخرین مواضع دولت و مردم خود درباره اشغالگری و جنایات اسراییل به سؤالات جام جم آنلاین پاسخ داد که در متن زیر می‌خوانیم.

اگر صحبت مقدماتی در آغاز مصاحبه پیرامون فلسفه روز قدس دارید بفرمایید.

در مقام اول به رهبر معظم انقلاب، روسای سه قوه، وزارت امور خارجه، تمامی مسئولان و کارگزاران و ملت شریف ایران ماه مبارک رمضان را تبریک عرض می‌کنم.

امام بخاطر مسئله فلسطین از کشور تبعید شد

وقتی به‌روز قدس فکر می‌کنیم، یاد و خاطره حضرت امام خمینی(ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در دل‌ها زنده می‌شود.

ایشان به خاطر مبارزه به نفع فلسطین و اسلام از ایران به ترکیه و نجف تبعید شدند لذا رابطه ما با ایشان از قبل از انقلاب تا زمان رحلت همیشه استوار بوده است.

به نقش اجمالی حضرت امام در دفاع از ملت فلسطین پرداختید. مهم‌ترین موضع انقلابی که در آن سال از ایشان نزد شما به یادگار مانده است، چیست؟

به یاد فتوای مشهور ایشان می‌افتیم که فرمودند« خمس و زکات به مجاهدان فلسطینی که با تجاوزگران اسراییلی نبرد می‌کنند جایز است» و چنین موضعی باعث افتخار مردم فلسطین است.

حتی امام پس از ورود پیروزمندانه خود به ایران اعلام کردند، «امروز ایران فردا فلسطین، استقلال ایران ناقص است مگر اینکه فلسطین از چنگال اسراییل آزاد شود». صراحت در برابر صهیونیست‌ها و تعهد نسبت به جهان اسلام بیانگر بصیرت ایشان بود به‌گونه‌ای که مسائل و خطراتی که با قلب خودشان در خصوص آینده جهان اسلام و مسجدالاقصی می‌دیدند خیلی‌ها با چشم نمی‌دیدند.

به همین منظور بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را بنام روز قدس نام‌گذاری نمودند تا همیشه ما افکار مسلمانان بر محور قدس و فلسطین مجتمع باشد.

احداث 200 شهرک صهیونیست نشین در فلسطین

وقتی‌ انقلاب اسلامی پیروز شد و امام فتاوای خود را بر ضرورت دفاع از مردم فلسطین ایراد نمودند وضعیت قدس اشغالی به چه گونه بود و الان در چه شرایطی قرار دارد؟

آن زمان که امام خمینی با عمق نگاه خود توجه کشورهای مسلمان را به موضوع فلسطین معطوف داشتند، 10 الی 15 شهرک صهیونیست نشین در اراضی اشغالی احداث‌شده بود ولی در حال حاضر بیش از 200 شهرک اسراییلی ساخته و بالغ‌بر 1 میلیون شهرک‌نشین در آن‌ها اسکان‌یافته‌اند.

بنابراین حضرت امام از سال ها قبل‌ خطراتی که این شهر مقدس را تهدید می‌کرد را آینده‌نگری کرده بودند و متأسفانه امروز شاهد افزون‌تر شدن این خطرات علیه مردم فلسطین هستیم.

این دیوانه پایتخت یک مملکت را به دشمن ما داده

با نگاهی به شرایط عصر حاضر در فلسطین و آخرین تحولاتی که در این سرزمین حادث‌شده به نظر می‌رسد روز قدس وجهی متفاوت‌تر از سال‌های قبل به خود گرفته است، نظر شما دراین‌باره چیست؟

امسال به خاطر تصمیماتی که این دیوانه زنجیری (ترامپ) مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس گرفته است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی مغایر با قوانین بین‌المللی پایتخت یک مملکت دیگر یعنی قدس را به دشمن صهیونیستی واگذار کرده است. ازاین‌رو حرکات ما علیه اشغالگری‌های اسراییل در روز قدس باید مستحکم‌تر از سال‌های گذشته باشد.

تجاوزگری چرا در فلسطین؟

اهمیت خاک فلسطین به لحاظ تاریخی و مذهبی را چطور ارزیابی می‌کنید و اساساً چرا این منطقه از خاورمیانه تا این اندازه برای اسراییل و شرکای آن مهم است؟

بیت‌المقدس اولین قبله‌گاه مسلمین و سومین حرم شریف مسلمان است. مضاف بر اینکه پیغمبر اسلام از این محل به آسمان عروج کردند و طبق اعتقادات روزی حضرت مسیح بر آن نازل خواهد شد. لازم به ذکر است بیش از 10 هزار نفر از صحابه پیامبر و بسیاری از پیغمبران خدا در خاک فلسطین آرمیده‌اند.

بنابراین سرزمین قدس سنبل بی‌بدیلی برای جهان اسلام است و صرف شعار دادن و راهپیمایی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین کافی نیست. باید هر کشور اسلامی اعلام کند برای نجات این شهر مقدس چه چیزی می‌تواند تقدیم کند.


آمریکا حتی یک سیاست از خودش ندارد

هدف رئیس‌جمهور آمریکا از انتقال سفارت کشورش به بیت‌المقدس چیست؟

موضوع حمایت آشکار واشنگتن از تل‌آویو و اهداف پشت پرده آن یک هم‌پیمانی تاریخی آمریکایی صهیونیستی محسوب می‌شود. صهیونیسم جهانی امروز کارتل های اسلحه‌سازی، منابع نفتی و تبلیغات در این خصوص را در دست دارد و از دیرباز تلاش کرده به‌واسطه منابع مالی این کارتل ها بر کل دنیا تسلط پیدا کند.

بعلاوه لابی‌هایی که صهیونیست‌ها در آمریکا و دیگر نقاط جهان دارند نظیر آیپک، برای آینده منطقه و فلسطین تصمیم می‌گیرند. به‌گونه‌ای که یکی از روسای کشورهای اسلامی گفته بود ایلات متحده آمریکا حتی یک سیاست از خودش در خاورمیانه ندارد بلکه این آمریکاست که مجری دشمن صهیونیستی در منطقه قلمداد می‌شود.

اما ملت فلسطین از دیرباز در برابر این پیمان نامیمون مقاومت و مبارزه کرده است. آنها بعد از اخراج یهودی‌ها از اروپا صهیونیسم بین‌المللی پس از جنگ جهانی دوم تصمیم گرفت کشوری برای یهودی‌ها تشکیل دهد تا از شر آوارگان در اروپا خلاص شوند.

چرا باید فلسطین را انتخاب می‌کردند؟

فلسطین یک منطقه سوق‌الجیشی بشمار می‌آید و اگر کسی به این منطقه تسلط داشته باشد علاوه بر چپاول منابع و ثروت آن همچون اورانیوم طلا و نفت می‌تواند برجهان اسلام تسلط پیدا کند. بنابراین به دنبال یک پایگاه ارزان‌قیمتی همچون فلسطین برای خود بودند. درمجموع صهیونیست‌ها یک کینه دیرینه نسبت به مسلمانان دارند و باهدف ضربه زدن به وحدت مسلمین جهان دولت نامشروع اسراییل را در این منطقه تأسیس کردند.


نقشه اسراییل بزرگ را روی سکه ضرب کردند!

افزون بر این امروز مقامات اسراییلی خاصه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چه خط‌مشی را از ادامه اشغال گری و کشتار مردم فلسطین تعقیب می‌کنند؟

دو تفکر را دنبال می‌کند یکی اینکه صهیونیست‌ها قصد دارند به لحاظ جغرافیایی یک اسراییل بزرگ را در منطقه به وجود آورده این تفکر به سردمداری نتانیاهو اداره می‌شود.

این راهبرد به تأسیس یک اسراییل بزرگ مشتمل بر صحرای سینا، اردن، کل فلسطین، سوریه، عراق، لبنان و یک‌سوم از خاک عربستان سعودی تا مدینه منوره می‌اندیشد. شایان‌ذکر است این نقشه اسراییل بزرگ امروز در سکه صهیونیست‌ها ضرب شده است.

اما تفکر دوم در اختیار میانه‌روها به سرکردگی شیمون پرز رئیس‌جمهور سابق اسراییل قرار دارد. وی تا قبل از مرگش اعتقاد داشت ما(صهیونیست‌ ها) می توانیم یک اسراییل باعظمت تشکیل دهیم، ما قدرت فنّاوری بالایی در منطقه داریم و این امکان راداریم با کشورهای مختلف در خاک فلسطین پروژه‌های مشترکی داشته باشیم و ملت فلسطین هم به‌عنوان یک شهروند فرودست و کارگر روزمزد برای ما کار کنند. به این ترتیب بدون جنگ و خون‌ریزی یک اسراییل باعظمت را تشکیل داده‌ایم!

برای آزادی فلسطین فریاد زدن کفایت نمی کند

آیا معتقدید اسراییلی‌ها تاکنون به این اهداف دست‌یافته‌اند؟

من اعتقاددارم اسراییل رفتنی است. این رژیم غاصب از بین خواهد رفت، مسئله نابودی فلسطین مسئله روز جهان اسلام است.

البته صرف محکومیت جنایات صهیونیست‌ها کافی نیست اینکه تنها فریاد بزنیم فلسطین از آن فلسطینی‌هاست کفایت نمی‌کند. باید چند کشور اثرگذار مسلمان گرد هم‌آیند و برای آزادی فلسطین نقشه راه جامعی ترسیم کنند و همه دولت‌های مسلمان در این راه بضاعت و توانمندی خود را ابراز کند. امروز اگر هر یک از کشورهای مسلمان به تعهدات خود در قبال قدس شریف عمل کند گام‌های عملیاتی محکم‌تری در آزادی فلسطین برداشته خواهد شد.

یعنی وحدت کشورهای مسلمان در برابر اسراییل را ناکافی می‌دانید آن‌ها چه وظایفی دارند که باید عمل کنند؟

رژیم صهیونیستی یک رژیم مصنوعی و جعلی است، تنها برگزاری کنفرانس و دادن شعار به آزادی فلسطین کمک نخواهد کرد. تاکنون متأسفانه آن قدرتی که باید طراحی تل‌آویو در منطقه را از بین ببرد در منطقه شکل نگرفته است.

دو تابعیتی های شهرک نشین در حال فرارند

وضعیت شهرک‌نشینان صهیونیست به چه ترتیب است از مدت‌ها قبل خبرهایی از شرایط متزلزل آن‌ها به گوش می رسد؟

امروز تمام آن‌هایی که در فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند دو تابعیتی هستند و تابعیت اصلی خود را حفظ کرده‌اند و به‌محض اینکه فضای سرزمین‌های اشغالی شلوغ شود برای حفظ امنیت خود پا به فرار می‌گذارند.
طبق اطلاعاتی که بنده در دست دارم عده کثیری از خانواده‌هایی که تابعیت اسراییل را کسب کرده‌اند در حال فرار از منطقه هستند.

بنابراین جهان اسلام باید در مقابل طرح‌های توسعه‌طلبی صهیونیست‌ها یک طرح برابر و با قدرت تهیه‌کرده و در دفاع از آرمان و مقدسات فلسطین هر مسلمان از خود سؤال کند که من برای رهایی فلسطین از چنگال رژیم صهیونیستی چه اقدامی می‌توان صورت دهم.

امروز بنا به فرمایشات امیر مؤمنان علی (ع) که فرمودند «جهاد دری از درهای بهشت است» اگر ما واقعاً در برابر جنایات اسراییل به فریضه جهاد عمل کنیم آزادی فلسطین قطعاً حتمی خواهد بود. اما متأسفانه برخی جهاد را کنار گذاشته‌اند. بااین‌حال بازهم معتقدم این رژیم جعلی از بین رفتنی است.

ملت جهاد و شهادتیم، وجبی به دشمن نمی دهیم

هم‌زمان با روز نکبت و انتقال سفارت آمریکا رژیم صهیونیستی دست به جنایات تازه‌ای زد و صدها معترض فلسطینی را شهید و مجروح کرد نظر شما در این خصوص چیست؟

ما به‌عنوان فلسطینی خدا را شاکریم و مفتخریم که ملت جهاد و شهادت هستیم. تاکنون صدها هزار شهید درراه آزادی کشورمان به اسلام تقدیم کردیم و نسل‌های ما از دیرباز تا امروز مشغول نبرد با دشمن متجاوز هستند و به همین خاطر وجبی از خاک فلسطین را از دست خواهیم داد.

هر وجب از این خاک برای مقدس است و جان‌های ما در برابر آزادی وطن ارزشی ندارد. تمام نسل‌های فلسطینی درگذشته و آینده سرزمین خود را فراموش نمی‌کنند و ما گروه‌های مبارز زیادی در فلسطین فعالند که همه آن‌ها برای آزادی زحمات فراوانی متحمل شده‌اند و هیچ فلسطینی را سراغ نداریم که در خانواده خود یک شهید، جانباز و یا اسیر نداشته باشد.

لذا دنیا بداند جهاد و شهادت راه ملت فلسطین برای آزادی هر وجب از این خاک است و زنان و کودکان و سالخوردگان ما همواره در این مسیر درراه نبرد با اسراییل هستند و مبارزان ما در کل غزه و رام الله و بیت‌المقدس و کرانه غربی در حال جهاد با صهیونیست‌ها بوده و ان شاالله فلسطین با وحدت همه مسلمانان به صاحبان اصلی خود بازخواهد گشت.

محمدرضا شجاعیان - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها