آمارهای گمرکی گویای آن است که در 11 ماهه سال قبل بیش از 5/3میلیارد تومان انواع آدامس وارد ایران شده است. امارات مبدأ اصلی صادرات این محصول به ایران است.
کد خبر: ۱۱۳۸۲۹۱
ایران در صدر مصرف آدامس جهان !‌

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، گذری بر بازار گویای آن است که انواع متعددی از آدامسهای گرانقیمت به طور قاچاق وارد شده و حتی نمونههای تقلبی آنها نیز به وفور در بازار دیده میشود.

به استناد آمارهای 11 ماهه گمرکی در سال 1396، امارات متحده عربی عمدهترین صادرکننده آدامس به ایران محسوب میشود که حدود 794 تن کالا با ارزشی بالغ بر 5/2 میلیارد تومان و حدود 798 هزار دلار وارد بازار ایران کرده است.

روسیه با 187 هزار دلار، ترکیه با بیش از 86 هزار دلار و ایتالیا با حدود 18 هزار دلار دیگر صادرکنندگان عمده انواع آدامس به ایران هستند. اما واقعیت این است، بخش قابل توجهی از آدامسهای خارجی موجود در بازار برندهای آمریکایی هستند که به طور قاچاق یا از طریق امارات وارد ایران شده یا نمونههای تقلبی آنها به تولید انبوه رسیده و در بازار عرضه میشود.

شرکت مطالعات بازار تکناویو (Technavio) پیشبینی کرده تا سال 2019 بازار جهانی آدامس با رشد 4 تا 7 درصدی در سال روبهرو خواهد بود و میزان فروش این بازار از 24 میلیارد و 720 میلیون دلار در سال 2014 به 32 میلیارد و 630 میلیون دلار در سال 2019 میرسد.

در گزارشی که شرکت تحقیقات بازار Kantar Media (فیلیپین) در سال 2012 منتشر کرد، دو کشور ایران و عربستان سعودی در صدر فهرست مصرفکنندگان آدامس در جهان قرار دارند.

براین اساس، 82 درصد ایرانیها آدامس میجوند و عربستان با 79 و آمریکا با 59 درصد در رتبههای 2 و 3 اصلیترین مصرفکنندگان آدامس در جهان قرار دارند. اسپانیا، فرانسه، لهستان، مجارستان، انگلیس، آفریقای جنوبی و مالزی، رتبههای 4 تا 10 را در اختیاردارند. در این گزارش تأکید شده که شاید یکی از دلایل آمار بالای مصرف آدامس در ایران، رفتار رایج، دادن آدامس بهجای بقیه پول در این کشور باشد.

یورومانیتور اینترنشنال در گزارش دیگری که سال 2015 در خصوص بازار آدامس ایران منتشر کرد، عنوان میکند که ایران به دلیل داشتن جمعیت جوان، یکی از مراکز هدف تولید و عرضهکنندگان اصلی آدامس جهان محسوب میشود.

سردمدار تولید آدامس در جهان شرکت آمریکایی ریگلی (Wrigley) است که 35 درصد بازار را در اختیار خود دارد. شرکتهای Mondelez (کانادا)، Perfetti (ایتالیا) و Lotte (ژاپن- کرهجنوبی) دیگر رقبای اصلی بازار جهانی آدامس محسوب میشوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها