رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

جوانان به دنبال کارآفرینی باشند نه کارمندی/ مهمترین معضل جوانان اشتغال است

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اهمیت توجه به جوانان در جامعه اعلام کرد: باید بگونه‌ای برنامه‌ریزی شود که جوانان پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال کارآفرینی باشند؛ نه اینکه فقط برای استخدام در بخش دولتی یا خصوصی تلاش کنند.
کد خبر: ۱۱۳۶۳۰۰
جوانان به دنبال کارآفرینی باشند نه کارمندی/ مهمترین معضل جوانان اشتغال است

عبدالرضا عزیزی، در ادامه به جام جم آنلاین گفت: میانگین سنی جامعه کشورمان بگونه‌ای است که می‌بینیم جوانان جایگاه بالایی در آینده کشور دارند، به همین دلیل لازم است بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که این قشر از جامعه به خودباوری رسیده و برای آینده تلاش بیشتری داشته باشند.
عزیزی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید کرد: مقام معظم رهبری در بخش‌هایی از فرمایشات خود فرموده‌اند: «هرجایی که جوانان ما خواسته‌اند و همت گماشتند، به هدف رسیدند و رسیدیم»؛ بنابراین مسئولان باید این خودباوری را در میان جوانان ایجاد کنند که جوانان به اتکای آن وارد جامعه شده و برای پیشرفت گام‌بردارند.


این نماینده مجلس به خبرنگار ما گفت: مجلس بنا به دلایلی در شرایط فعلی نمی‌تواند طرحی را به دولت تاکید کند بلکه دولت باید طرح‌هایی را در قالب لایحه به مجلس ارایه کند تا نمایندگان آن را با توجه به موارد کارشناسی تصویب کنند، به این دلیل که اگر نمایندگان بخواهند طرحی را مطرح کنند بار مالی ایجاد شده برای دولت مانع بزرگی است که می‌تواند طرح را به حاشیه بکشد.
به گفته نماینده مردم شیروان، اکنون اصلی‌ترین معضلات جوانان در کشورمان اشتغال، مسکن و ازدواج است که قوانینی برای بهبود این موارد تصویب شده ولی به هر دلیل تاکنون برخی از آنها بطور دقیقی اجرایی نشده و شاهد بروز مشکلاتی در بخش‌هایی از آنها بوده‌ایم.
عزیزی تصریح کرد: به عنوان مثال صندوق کارآفرینی امید یکی از این موارد است. این صندوق اصولا برای بهبود مشکلات یاد شده جوانان تشکیل شده ولی به دلیل عدم تخصیص منابع مورد نیازش از سوی دولت تاکنون نتوانسته آنطور که شایسته جوانان است خدمات خود را ارایه کند.
وی در ادامه افزود: البته صندوق کارآفرینی امید دربخش‌هایی هم با استفاده از منابع مالی خود توانسته خدماتی ارایه کند که قابل تقدیر است و اصلی‌ترین آنها رشد 1600 درصدی ارایه وام ازدواج طی 5 سال گذشته است.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره پیگیری‌های مجلس برای تسهیل ازدواج جوانان نیز به جام جم آنلاین گفت: با توجه به اهمیت ازدواج و همچنین تاکید مقام معظم رهبری کمیسیون، بانک مرکزی را ملزم به پرداخت وام 15 میلیونی ازدواج این قشر جامعه کرده که قرار است این مهم به زودی اجرایی شود.
وی تاکید کرد: جوانان ایران زمین خلاق و تحصیل‌کرده هستند، از این رو با ایجاد نشاط در میان آنها لازم است بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که این گروه مولد جامعه در بخش کارآفرینی بیشتر فعال باشند و آنها را از تفکر کارمندی دور نگهداریم.
عزیزی معتقد است جوانان امروز می‌توانند با استفاده از وام‌های ارزان‌قیمت روستایی در بخش‌های مختلف ضمن ابتکار عمل‌ نه تنها برای خودشان فرصت‌های شغلی ایجاد کنند بلکه زمینه اشتغال گروه دیگری از افراد جامعه را نیز مهیا کنند تا در نهایت روحیه کارآفرینی در میان آنها گسترش یابد.
نماینده مردم شیروان به خبرنگار ما گفت: می‌توانیم با توانمندسازی و آموزش‌های مختلف تفکر «ما نمی‌توانیم» میان جوانان را تغییر داده و «ما می‌توانیم» را جایگزین آن کنیم؛ چون همه زمینه‌ها مهیاست و دولت و مجلس نیز در راستای حمایت از آنها اعلام آمادگی کرده است.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: اصلی‌ترین مشکل براساس برآوردهایی که انجام شده نبود مهارت‌های مورد نیاز بازار کار در میان فارغ‌التحصیلان است به صورتی که همین بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که فارغ‌التحصیل دوره‌های فنی و حرفه‌ای هستند تقریبا 60 درصد جذب بازار می‌شوند درحالی که دیگر فارغ‌التحصیلان که فاقد مهارت‌ هستند تنها 30 درصد می‌توانند در بازار جذب شوند.
وی درپایان تاکید کرد بهتر از مهارت‌آموزی از آموزش و پرورش آغاز شود تا نهایتا در مراکز عالی آموزشی یا همان دانشگاه‌ها شاهد تکمیل مهارت‌ها براساس اصول علمی باشیم به این ترتیب می‌توانیم با استفاده از یک برنامه میان مدت و بلند مدت خودباوری «ما می‌توانیم» را میان جوانان گسترش خواهیم داد.
عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها