حسن روحانی رییس جمهور ایران برای سفری دو جانبه پنج شنبه هفته جاری به هند سفر می کند این سفر به دنبال دعوت رسمی ناندرا مودی نخست وزیر این کشور از رییس جمهور کشورمان انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۱۴۸۱
روحانی به هند و چین می‌رود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا ،گفت‌وگو درباره آخرین تحولات منطقه ای و جهانی همچنین مذاکره برای تکمیل و بهره برداری هرچه زودتر از بندر چابهار که می تواند در تجارت دوجانبه در منطقه و دسترسی متقابل افغانستان به بازارهای منطقه ای و جهانی موثر باشد، از محورهای احتمالی مذاکره روحانی با طرف های هندی در این سفر است.

14مرداد ماه سال جاری یتین گادکاری وزیر حمل و نقل، بزرگراه‌ها و کشتیرانی هند که به عنوان نماینده ویژه این کشور در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی شرکت کرده بود، در دیدار با رییس جمهور کشورمان دعوت نارندرا مودی از رئیس جمهوری ایران برای سفر به هند را به وی تقدیم کرد.

دعوت رییس جمهوری ایران به اجلاس سازمان همکاری های شانگهای

همچنین سفیر ایران در چین نیز با اشاره به برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای در چین گفت: از رئیس جمهوری ایران برای شرکت در این اجلاس دعوت شده و اگر مقدمات مورد نیاز فراهم شود، انجام این سفر در ماه های آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ایرنا گزارش داد علی اصغر خاجی در جشن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در پکن افزود: امسال علاوه بر رفت و آمدهای سیاسی، اسناد مختلفی بین دو کشور ایران و چین به امضاء رسید که از جمله آنها می توان به امضای اسناد مربوط به تامین مالی 35 میلیارد دلاری پروژه های عمرانی کشورمان توسط بانکهای چینی اشاره کرد.

خاجی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید و در جریان سفر رئیس جمهور چین به تهران در سال 1394، روابط دو کشور به سطح مشارکت جامع راهبردی ارتقاء 9یافت و چین هم اکنون بزرگترین شریک تجاری ایران است.

سفیر ایران در چین افزود: در سال 2017 روابط تجاری دو کشور با رشد 18.9 درصدی به 2/37 میلیارد دلار رسید در سال گذشته میلادی صادرات ما به چین 25 درصد و واردات ما نیز از این کشور 13.2 درصد نسبت به سال 2016 رشد داشته است.

وی گفت: چین با خرید سالانه بیش از 31 میلیون تن نفت، بزرگترین خریدار نفت ایران و بزرگترین مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی ماست.

خاجی در خصوص روابط سیاسی دو کشور گفت: در سال جاری مقامات عالیرتبه دیدارهای متعددی از کشورهای یکدیگر داشتند که از جمله آنها می‌توان به سفر معاون نخست وزیر و نیز رئیس کمیسیون اصلاحات و توسعه چین به تهران و در مقابل به سفر وزرای اقتصاد، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کار و امور اجتماعی کشورمان به چین اشاره کرد.

سفیر ایران در چین افزود: ما علیرغم تمامی تهدیدات، خصومت‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده، توانستیم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی پیشرفت‌های خوبی کرده و آزادی خود را حفظ نماییم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها