جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد

وحدت ملی در مقابل مذاکره موشکی

آمریکا‌ از زمان اجرای برجام، بهانه‌گیری‌های مختلفی را مطرح کرده تا از زیر بار اجرای تعهداتش در توافق هسته‌ای شانه خالی کند.
کد خبر: ۱۱۱۹۶۷۵
بحث دفاع و امنیت، شوخی‌بردار نیست

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید همواره بر این خواسته خود تاکید کرده برجام باید اصلاح شود و از کنگره و متحدان خود خواسته در این زمینه اقدام کنند. وی هر 120 روز یکبار همزمان با فرارسیدن موعد تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای، جنجالی به راه می‌اندازد و بحث خروج آمریکا از برجام را همچون یک چماق بالای سر کشورهای اروپایی نگه داشته و می‌خواهد همه منتظر تصمیم او در این زمینه باشند. همین مساله مشکلات عدیده‌ای در راه اجرای توافق هسته‌ای ایجاد کرده و برجام عملا اجرایی نشده است.

آمریکا همچنین در ماه‌های اخیر فضاسازی درباره توانمندی‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان را افزایش داده و در حال رایزنی با اروپایی‌ها برای اعمال فشار بیشتر بر کشورمان است. ظاهرا این رایزنی‌ها نیز جواب داده و غربی‌ها می‌خواهند سه موضوع را به‌عنوان الحاقات بحث هسته‌ای یا به‌صورت جداگانه به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کنند.

یکی از موضوعات این است می‌خواهند محدودیت‌های هسته‌ای را دائمی کنند، به طوری که بعد از 2025 نیز جمهوری اسلامی ایران نتواند از محدودیت‌هایی که به واسطه برجام پذیرفته، خارج شود. نکات دیگر بحث موشک‌های دفاعی و همچنین نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

این سه موضوع درحالی مطرح می‌شود که طرح آنها خلاف اصول بین‌المللی است. بر همین اساس ما نباید بنشینیم تا آنها به صورت رسمی درخواست‌های نامشروعشان را مطرح کنند، بلکه باید از همین الان که زمزمه‌های چنین درخواستی مطرح است قاطعانه با آن مخالفت کنیم، چرا که موضع‌گیری امروز ما قطعا هزینه کمتری نسبت به اقداماتی که در آینده به صورت منفعلانه مجبور به انجام آن شویم، خواهد داشت.

اگر ما در این زمینه پیشدستی کنیم آنها متوجه خواهند شد ما به هیچ‌وجه در بحث موشکی و منطقه‌ای حاضر به گفت‌وگو با آمریکا و حتی هیچ‌ کشور دیگری نخواهیم بود. امروز در عرصه دیپلماسی باید این مواضع مشخص و همچنین باطل بودن مطالبات و خواسته‌های غرب به دنیا اعلام شود.

ما در موضوع هسته‌ای گرچه پای میز مذاکره رفتیم، اما امروز هم دانش هسته‌ای داریم و هم تجهیزات و امکانات لازم برای فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای. اما بحث دفاع و امنیت، شوخی نیست. کشوری که امنیت نداشته باشد هیچ‌ چیز ندارد.

کشوری که نتواند در شرایط منطقه، به لحاظ سخت‌افزار و نرم‌افزار و طراحی‌های منطقه‌ای، برنامه‌های خود را پیش ببرد، آسیب‌پذیر است. باید این مسائل را با مردم در میان گذاشت و برای جامعه تبیین کرد. اگر این اتفاق بیفتد قطعا ملت ایران نیز در مواضع قاطعانه در مقابل درخواست‌های نامشروع غرب، از هیچ‌ اقدامی کوتاهی نمی‌کند و همچون گذشته از مسئولان در مقابل غرب حمایت می‌کند.

سردار محمدصالح جوکار - معاون پارلمانی سپاه پاسداران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها