با توجه به این‌که آمریکا در نظر گرفته تا یک سال آینده سفارت خود را از تل آویو به بیت‌المقدس منتقل کند و با توجه به این‌که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بیت‌المقدس پایتخت رژیم صهیونیستی خواهد بود،‌ بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط کنونی وضعیت فلسطین اشغالی با گذشته تفاوت زیادی کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۶۸۷۰
انتفاضه، گزینه مشترک ملت و گروه‌های فلسطینی

به همین دلیل الان وضعیت به گونه‌ای است که حتی تشکیلات خودگردان سازشکار به رهبری محمود عباس در کنار ملت فلسطین قرار گرفته و انسجام کاملی میان گروه‌های فلسطینی شامل حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مبارز فلسطینی به‌وجود آمده است.

به نظر میرسد فقط یک گزینه در برابر ملت فلسطین باقی مانده و آن هم گزینه تقابل جدی با رژیم صهیونیستی است و این مساله زمینهساز شکلگیری انتفاضه جدید خواهد بود. به اعتبار به اینکه در طول سالهای گذشته بخصوص از سال 1993 که قرارداد اسلو امضا شده نزدیک به 25 سال است که این مذاکرات میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم اشغالگر قدس ادامه داشته و هیچ نتیجهای عاید ملت فلسطین نشده است. بنابراین در شرایط کنونی گزینه مبارزه به عنوان جدیترین راه برای مقابله با رژیم صهیونیستی در برابر گروهها و ملت فلسطین قرار دارد. از همین رو پیشبینی میشود در روزهای آینده فلسطین شاهد خیزش باشد که در حقیقت ملت فلسطین به صورت یک دست و منسجم سعی خواهند کرد در برابر رژیم اشغالگر قدس ایستادگی و با استفاده از همه ابزارهای پیش رو و امکانات محلی بتوانند بیتالمقدس را آزاد کنند.

متاسفانه اکنون شرایط به گونهای است که ایالات متحده آمریکا به رژیمهای مرتجع منطقه مثل عربستان، امارات و بحرین فشار میآورد تا به سمت رژیم اشغالگر قدس متمایل شوند و روابط خود را با این رژیم عادی کنند. به همین دلیل در شرایط کنونی که فلسطین فاقد یک عقبه قدرتمند مبارزاتی است، ولی با اتکا به امکانات خود خواهد توانست در برابر توطئههای آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستادگی کند.

در شرایط کنونی، اشتراک نظر خوبی میان تشکیلات خودگردان و حماس بر سر موضوع مقاومت در برابر تصمیم آمریکا بهوجود آمده و با اینکه محمود عباس در گذشته مسیر متفاوتی از حماس طی کرده بود، اما الان به این نتیجه رسیده که تنها راه تقابل با رژیم صهیونیستی و زیادهخواهیهای آمریکا مساله مبارزه مسلحانه است که این به صورت تلویحی مورد اشاره محمود عباس هم بود و همچنین همه طیفهای سیاسی لیبرال و اسلام گرا در فلسطین به این نتیجه رسیدند که باید در برابر رژیم صهیونیستی یک انتفاضه طولانی مدت و با سازوکارهای جدید تعریف کنند.

البته برخی از طیفهای سازشکار همچنان اعتقاد دارند که بدون کمک آمریکا، فلسطینیها نمیتوانند به حقوق خود برسند و باید در هر روند سازشی، آمریکا حضور داشته باشد و مذاکرات آینده باید زیر نظر ایالاتمتحده بین رژیم اشغالگر قدس و فلسطین ادامه پیدا کند. ولی این طیفهای سازشکار در شرایط کنونی در اقلیت و انزوا به سر میبرند و وضعیت بهگونهای است که این طیفها در برابر اراده ملت فلسطین ایستادگی کنند و از همین رو، آنها بشدت دچار انزوا شدند.

حسن هانیزاده

تحلیلگر مسائل جهان عرب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها