اعتراف‌های مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق، رئیس‌جمهور آمریکا را با بحران جدیدی روبه‌رو کرده است. فلین، اولین نفر از تیم دونالد ترامپ بود که پس از ورود به کاخ سفید فقط پس از حدود سه هفته فعالیت به اتهام برقراری ارتباط غیرقانونی با سفیر روسیه و مذاکره با وی مجبور به استعفا و کناره‌گیری از سمت خود شد.
کد خبر: ۱۰۹۹۱۳۴
ترامپ و دردسر‌های پیوسته
اکنون فلین ضمن آن‌که اعتراف کرده در جریان بررسی اتهامات وارده بر او به پلیس فدرال آمریکا دروغ گفته، در عین حال یک افشاگری بزرگ کرده است. وی اعلام کرده در برقراری تماس با سفارت روسیه یک عضو بلندپایه تیم ترامپ به او دستور داده است با سفیر روسیه مذاکره کند. در بیشتر گمانه‌زنی‌ها درباره فرد دستوردهنده، انگشت اتهام به سوی کوشنر داماد ترامپ نشانه رفته است. در صورت صحت این گمانه‌زنی‌ها نه‌تنها تیم کاری ترامپ بلکه اعضای خانواده وی نیز متهم به اعمال خلاف قانون خواهند شد.

اعتراف و افشاگری فلین، زمینه بروز بحرانی بی‌سابقه را برای دولت ترامپ رقم زده است، بحرانی که اگر روند صعودی پیدا کند می‌تواند دامن رئیس‌جمهور آمریکا را نیز بگیرد، زیرا اگر پذیرفته شود عضو بلند پایه‌ای از تیم ترامپ دستور اقدامی غیرقانونی را داده است، رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند خود را از آن مبرا بداند و باید پاسخگو باشد. این وضعیت می‌تواند اتهامات وارده مبنی بر مداخله کشورهای خارجی از جمله روسیه در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ را تشدید و به مسیری تازه هدایت کند. این امر اعتماد مردم آمریکا به دولتمردان کشورشان را کاهش می‌دهد و موجب افزایش بدبینی به آنها می‌شود. از سوی دیگر با ایجاد تردید و بدبینی نسبت به نتایج انتخابات آمریکا، مشروعیت دولت را مخدوش و زمینه انتقاد و اعتراض‌های بیشتر علیه دولت ترامپ را فراهم می‌کند.

در شرایط کنونی دولت ترامپ با توجه به اعتراف‌ها و افشاگری جدید فلین از دو جهت باید پاسخگو باشد. از یک سو به نهادهای رسمی بررسی‌کننده این پرونده مانند پلیس و دادگاه فدرال و از سوی دیگر به افکار عمومی. ادامه این وضعیت بحران تازه‌ای را برای دولت ترامپ رقم می‌زند. فرآیند طی شده نشان می‌دهد برخلاف تصور، اقداماتی چون استعفای فلین نتوانسته ماجرا را فیصله دهد و این رشته سر دراز دارد. این‌که دولت ترامپ بتواند از این بحران جان به‌در ببرد به تعامل نهادها و مراکز قدرت آمریکا بستگی دارد، اما مسلم است که موازنه را به سود مخالفان ترامپ و بویژه طرفداران استیضاح وی تحت تاثیر خواهد دارد.

دکترحاکم قاسمی

عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها