در گفت‌وگوی جام‌جم با رئیس انجمن واردکنندگان برنج مطرح شد

زیر و بم اختلاط برنج

عضو هیات رییسه خانه ملت در گفت‌و گو با جام جم آنلاین:

واردات برنج تناسبی با مصرف ندارد/ باید جلوی واردات بی رویه برنج را گرفت

عضو هیات رییسه خانه ملت با انتقاد از واردات بی‌رویه برنج خارجی به کشور گفت: متاسفانه دولت توجه‌ای به رابطه عرضه و تقاضا این کالای اساسی در کشور ندارد، لذا به وزرای مربوطه تذکر داده‌ایم تا زمان فصل درو و عرضه محصول داخلی، واردات برنج خارجی را متوقف کنند.
کد خبر: ۱۰۵۹۲۶۷
واردات برنج تناسبی با مصرف ندارد/ باید جلوی واردات بی رویه برنج را گرفت

اسدالله عباسی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور را یکی از اصلی‌ترین راه‌های تقویت تولید و اشتغال دانست و افزود: باید از ورود کالاهایی که مشابه و با همان کیفیت در داخل تولید می‌شود جلوگیری کرد تا یگ گام مثبت در رونق اقتصادی برداشته شود.

وی واردات کالای قاچاق از مرزها را یکی از نگرانی‌های تولید کنندگان بشمار آورد و افزود: به نظر می‌رسد آنطور که باید و شاید در انسداد مرزها موفق عمل نشده و همچنان در این حوزه با مشکل روبه رو هستیم.

نماینده مردم رودسر و املش در ادامه از تذکرات نمایندگان گیلان و مازندران به وزرای کشاورزی و صنعت در خصوص واردات بی رویه برنج و چای خارجی به کشور خبر داد و گفت: یک از کالاهایی که واردات آن همواره مورد انتقاد ما بوده برنج و چای بعنوان دو کالای با تولید انبوه در کشور بوده است.

عباسی تصریح کرد: دولت به رابطه عرضه و تقاضای این دو محصول پر مصرف باید بیشتر اهتمام داشته باشد و در صورت کمبود بازار، اقدام به واردات برنج‌های هندی و پاکستانی و... کند. به همین خاطر از دولت درخواست کرده‌ایم در زمان درو و عرضه برنج داخلی به بازار، واردات برنج خارجی را متوقف کند.

وی میانگین مصرف برنج در کشور را 2 میلیون و پانصد هزار تن در سال برآورد کرد و گفت: نرخ تولید برنج شالیکاران داخلی 2 میلیون و یکصد هزار تن در سال است، این یعنی اینکه ما برای تامین بازار مصرف باید چیزی در حدود 400 هزار تن واردات داشته باشیم که این موضوع بر اهمیت توجه دولت به ورود بی رویه کالاهای بی‌کیفیت و غیر ضرور از جمله برنج می‌افزاید.

عباسی با بیان اینکه باوجود تذکرات به مسئولین ذی‌ربط در این حوزه اما اقدام خوبی انجام نشده است، اظهار داشت: متاسفانه در بحث چای هم وضعیت به همین منوال است و چای قاچاق خارجی در بازار به وفور یافت می‌شود. ای کاش به میزان مورد نیاز چای از مبادی قانونی وارد می‌شد و از محل اخذ مالیات واردات چای خارجی بودجه‌ای صرف حمایت از چای کاران داخلی اختصاص می‌یافت.

وی خاطر نشان کرد: طبق گزارشی که در جلسات هیات رییسه با مسئولین گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق به ما ارایه شد، میزان واردات قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار سال 92 به 15میلیارد دلار تا سال جاری کاهش یافته است. با این حال روند کنونی باید سیر نزولی خود را طی کرده و از ورود کالا از مبادی غیر رسمی جلوگیری بعمل آید.

عضو هیات رییسه مجلس با انتقاد از سیستم بانکداری کشور خاطر نشان کرد: متاسفانه در حالی که در سال حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی قرار داریم بانک‌ها و موسسات مالی با تابلوی بانک مرکزی بر خلاف مصوبه سود 18 درصد برای سپرده‌ها، تبلیغات پس انداز در بانک با سود 30 درصد روی سر در موسسه خود نصب می ‌کند. از این رو باید گفت تا زمانی که ساختار سیستم بانکی اصلاح نشود، از ورود کالاهای بی‌رویه و غیر ضروری همچون برنج در کشور ممانعت بعمل نیاید و کالاهای قاچاق همچنان از مرزها وارد شوند نمی‌توان به ساماندهی بخش تولید و اشتغال جوانان امیدوار بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها