«فرهنگ مردم» ویژه برنامه تخصصی آداب و رسوم فرهنگ مردم، به موضوع عفاف و حجاب می پردازد.
کد خبر: ۱۰۵۰۷۳۳
«فرهنگ مردم» و جایگاه سربندها در آیین های مردم

به گزارش جام جم آنلاین از شبکه رادیویی ایران، تنوع فرهنگی، قومی و اقلیمی باعث شده پوشش تنوع زیادی داشته باشد.

برای همین «فرهنگ مردم»به جایگاه سربندها در فرهنگ و آیین های مردم نواحی مختلف ایران می پردازد و مخاطبان این برنامه را با انواع سربندهای زنان کشورمان آشنا می کند.

در بین مردم مناطق مختلف ایران باورهایی در باره پوشاک در سه مرحله مهم زندگی یعنی تولد، ازدواج و مرگ وجود دارد که شنیدنش خالی از لطف نیست. اینکه در بیشتر نقاط کشورمان از جمله همدان، بوشهر، فارس، سیستان و یزد لباس نوزاد به رنگ سفید تهیه می شود.

در فارس در تهیه لباس نوزاد از تکه لباس عروس استفاده می کنند.اینکه در فارس رنگ شال عزا مشکی یا سبزه و در جنوب شرق بوشهر لباس عزاداری سفید است.

جنس سرپوش عروس در مناطق مختلف، آیین پوشاک مردم گیلان، یاشماق، ترکمن و جایگاه سربندها در فرهنگ مردم گیلان و ترکمن صحرا و ایل بختیاری از دیگر موضوعات برنامه است.

ادبیات شفاهی، شعرها و قصه های مربوط به حجاب، انواع کلاه در بین عشایر ایران و بختیاری کلاه در ضرب المثل ها و کنایات، تصنیف ها، آوازها و موسیقی های محلی در باره این موضوع از دیگر موضوعات این برنامه است.

«فرهنگ مردم» به تهیه کنندگی زهرا فقیه میرزایی، مجری و گوینده شمسی فضل اللهی و محمد محسن رفیعی، نویسندگی زینت صالح پور جمعه های این ماه ساعت 21:30 پخش می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها