کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین:

ایران در قبال مصوبه سنای آمریکا اقدام متقابل انجام دهد

درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورمان لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که آیا برخورد آمریکا با ایران به استناد معاهدات بین‌المللی است؟ که پاسخ قطعاً خیر است.
کد خبر: ۱۰۴۳۲۰۷
استفاده از ظرفیت‌های ملی برای مهار تحریم‌ها

بنابراین از آنجا که جمهوری اسلامی ایران جایگاهی منطقی و یک هویت حاکمیتی پذیرفته شده در سطح بین‌الملل دارد و ارکان نظام بین‌الملل و بیش از 190 کشور جهان، استقلال سیاسی آن را به رسمیت شناخته‌اند، بنابراین دشمنی رژیم جعلی صهیونیستی و آمریکا قطعاً نمی‌تواند در برنامه‌های ایران با این شرایط مشکلی ایجاد کند.

این در حالی است که بارها دولتمردان آمریکا اعلام کرده‌اند از هر فرصتی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهند کرد تا قابلیت‌های ایران را تحت تأثیر خود قرار دهند. اما نکته دیگر این که تا به حال ایران تنها کشور تحریم‌شده نبوده و تقریباً نزدیک به 70 کشور این تجربه را داشته‌اند که بیشتر آنها توانسته‌اند با مدیریت، با این تهدید مقابله و از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

از این‌رو به نظر می‌رسد روند نرم می‌تواند مقابله به مثل با این کارشکنی‌ها باشد. به این دلیل که در قالب یک روند نرم اگر به تحریم‌ها نگاه کنیم، می‌توانیم با رویکرد پدافند غیرعامل که یک سیاست دفاعی نرم در ساختار جمهوری اسلامی ایران شناخته شده و در بخش‌های مختلف خودش را پیدا کرده از حوزه‌های سایبری تا حوزه‌های زیست فناوری با استفاده از دستاوردهای آن مقابله‌ای هوشمندانه در برابر کارشکنی آمریکا داشته باشیم.

از آنجا که توانسته‌ایم پروتکل‌ها و سندهای راهبردی مناسبی را تهیه کنیم که در حوزه اقتصادی در سطح استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی بارها امتحان شده ودستاوردهای مناسبی داشته به همین دلیل می‌توان از منظر تهدید با این نوع برخورد، مقابله‌ای منطقی و هوشمندانه با تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان داشته باشیم.

در هر دوره از قانونگذاری ایالات متحده آمریکا مشاهده می‌کنیم این تحریم‌ها بیشتر می‌شود به‌صورتی که رویکرد نظامی، دفاعی و حقوق‌بشری دیده می‌شود، ولی اصل موضوع این است که کارکرد آن اقتصادی، نظامی و سیاسی است.

پس وقتی این پیچیدگی به‌وجود می‌آید، ضرورت دارد استحکام درونی نظام به گونه‌ای باشد که بتواند این کارشکنی را رصد کرده و برای آن راهکاری منطقی و متناسب تدارک ببیند تا به این ترتیب پاسخی منطقی و متناسب با منافع ملی کشورمان برای همان ظرفیت‌های تهدیدشونده اقتصاد کشورمان داشته باشیم.

دکتر ساسان شاه‌ویسی - اقتصاددان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها