نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم تشریح کردند:

اولویت‌های خانه ملت در سال دوم

هفتم خرداد، سالروز افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی، به عنوان روز قانون نامیده شده است. در نگاه مردم مجلس محلی برای تهیه و تصویب قوانین اسلامی و حل نیازهای جامعه در زمینه‏‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، اخلاقی و قضایی است.
کد خبر: ۱۰۳۵۶۲۱
اولویت‌های خانه ملت در سال دوم

مجلس دهم شورای اسلامی به عنوان نهادی مردمی که ریشه در آرای مردم دارد به عنوان مظهر اراده ملت، در خرداد 1395 کار خود را آغاز کرده و هم‌اکنون پا به دومین سال کاری خود گذاشته است.

با آغاز دومین سال کاری مجلس و همزمان با این‌که مقام معظم رهبری سال 1396را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» نام‌گذاری کردند، به‌ نظر می‌رسد که اولویت‌های کاری مجلس باید بر محور اقتصاد و اشتغال شکل گیرد تا سایر معضلات اجتماعی که ناشی از امورات اقتصادی است برطرف شود. از سوی دیگر با توجه به آغاز دولت دوازدهم از مردادماه، طبیعتا یکی از اقدامات مهم مجلس دهم در سال دوم، بررسی رای اعتماد به وزیران کابینه دوازدهم است.

تولید، اشتغال و اجرایی شدن شعار سال، دغدغه مجلس باشد

اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه، اولویت کاری مجلس دهم را در سال دوم کاری، حل مشکل اشتغال در کشور دانست و گفت: در قانون برنامه ششم توسعه و بودجه سنواتی، اعتبارات لازم و نیازهای اولیه حرکت برای ایجاد اشتغال هموار شده و روند توسعه مشخص است، لذا مجلس در سال جاری تاکید بر موضوع تولید، اشتغال و اجرایی شدن شعار سال دارد.

وی افزود:‌ مجلس باید در جهت وظایف نظارتی و قانونگذاری خود، دعوت از نخبگان و صاحب‌نظران و همین‌طور دعوت از وزرا برای پیشرفت و چگونگی ایجاد اشتغال و رونق گرفتن تولید را مد نظر قرار دهد و تلاش کند عوامل مزاحم برای ایجاد اشتغال و تولید، ریشه‌کن یا کنترل شود.

رنجبرزاده ثبات قیمت ارز، جلوگیری از قاچاق ‌و حذف عوامل مزاحم تولید را از اولویت‌‌‌‌های جدی مجلس و دولت عنوان کرد و در مورد نگاه مجلس در رای به کابینه جدید دولت دوازدهم نیز گفت: گرچه تلاش برای تحقق اولویت‌های مجلس به‌عهده نمایندگان است، اما این اولویت‌ها در مقام عمل نیاز به ورود باانگیزه دولت دارد، چون دولت باانگیزه، کارآمد، باتجربه و مرتبط با حوزه کاری می‌تواند در مسیری که مجلس ریل‌گذاری کرده بدرستی حرکت کند و در جهت رفع گرفتاری و دغدغه مردم گام بردارد.

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به این‌که بازوی اصلی اجرایی کشور وزرا هستند، تاکید کرد: برای این‌که دولت پرتحرکی داشته باشیم، باید از رئیس‌جمهور بخواهیم دولت خود را پرتحرک‌تر، کارآمدتر، توانمندتر و با تجربه‌تر و بعضا جوان‌تر انتخاب کند و برنامه مدونی برای رونق گرفتن کار، تولید و اشتغال در مسیر حرکت ارائه کند.

اقتصاد؛ اولویت اصلی همه قوا

جمشید جعفرپور، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم با تاکید بر این‌که اولویت‌های کاری مجلس و دولت را مقام معظم رهبری برای کشور مشخص کردند، گفت: همچنان مساله اقتصاد، معیشت مردم، اشتغال جوانان و توجه به آسیب‌های اجتماعی باید جزو اولویت‌های کاری تمام قوا و نهادها باشد و مجلس هم به فراخور وظایفی که دارد با همکاری دستگاه‌های اجرایی، ‌باید در روان‌سازی اجرای این وظایف کمک کند.

وی با بیان این‌که حل مشکلات از طریق اصلاح قوانین موجود، قانونگذاری‌های جدی و نظارت بر قوانین می‌تواند گره‌گشا باشد، عنوان کرد: مجلس با همکاری قوا می‌تواند به نتایج مطلوب برسد.

اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی، محور کار مجلس

داریوش اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن نیز مهم‌ترین اولویت کاری مجلس، دولت و مجموعه نظام را بحث اشتغال، توجه به اقتصاد مقاومتی و ایجاد تولید داخلی دانست و گفت: حل مشکلات بانکی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و حل معضلات در مسیر تولید داخلی از اولویت‌های کاری کمیسیون صنایع و معادن ومجلس در سال دوم کاری است.

وی درخصوص اولویت مجلس در مورد رای به کابینه جدید نیز افزود: انتظار داریم کابینه‌ای کارآمد، ‌جوان، ‌معتقد به تولید داخلی و هماهنگ با یکدیگر به مجلس معرفی شود.

داریوش اسماعیلی اظهارکرد: هماهنگی تیم اقتصادی دولت برای مجلس بسیار مهم است تا وزیر اقتصاد با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیرکشاورزی همفکر و همراه باشند.

فاطمه امیری - سیاسی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها