حادثه تیراندازی در پاریس که به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دو نفر دیگر انجامید، بالقوه قادر است،‌ تاثیری بر انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری فرانسه که روز یکشنبه 23آوریل (3 اردیبهشت) برگزار می‌شود، بگذارد.
کد خبر: ۱۰۲۱۸۹۰
تروریسم، خوراکی برای تندروها در انتخابات فرانسه

این موضوع که چقدر این تاثیرگذاری انجام می‌گیرد، قابل اندازه‌گیری و پیش بینی نیست. اما نکته مهم این است که گرایش راست افراطی که خانم مارین لوپن، رهبر حزب «جبهه ملی» آن را نمایندگی می‌کند، قادر است بیشترین بهره‌برداری را از این شرایط نامساعد به نفع ایده‌های خود از جمله مهاجرستیزی و اخراج آنها به انجام رساند.

محوری‌ترین شعار مارین لوپن در دوران رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری بر موضوع جلوگیری از ورود و اخراج مهاجران شکل گرفته بود.

نگرانی مهمی که در ماه‌های گذشته در فضای سیاسی و انتخاباتی فرانسه شکل گرفته، این بود که وقوع عملیات تروریستی می‌تواند توازن معادلات سیاسی را به نفع جریان‌های تندرو برهم زند و شواهد این مساله را می‌توان از بهره‌برداری حداکثری حزب افراطی «جبهه ملی» از حاکمیت فضای امنیتی در دو سال گذشته در فرانسه،‌ به سود افزایش برد تبلیغاتی، بخوبی مشاهده کرد؛ تاکید و تمرکز اصلی تبلیغات راست افراطی در فرانسه بر موضوع «اسلام‌هراسی» است.

افرادی که در گذشته در این کشور به اتهامات تروریستی دستگیر شده‌اند تابعیت فرانسه دارند، اما پدران و اجداد آنها مهاجرانی هستند که اکثرا از کشورهای شمال آفریقا به این کشور مهاجرت کرده‌اند. فردی که در رابطه با حادثه تیراندازی پنجشنبه شب در پاریس دستگیر شد به نام «ابو یوسف» اعلام شده است.

همین مورد اسم اسلامی،‌ بهانه‌ای است برای نژادپرستان که فعالیت‌های خود را علیه مسلمانان،‌ مهاجران و رنگین‌پوستان شدت بخشند و تلاش‌هایی را برای جلوگیری از آمیختگی «فرهنگ فرانسوی» با دیگر کشورها، بخصوص در آفریقا صورت دهند.

حتی افرادی از راست میانه مانند نیکولا سارکوزی،‌ رئیس‌جمهور سابق فرانسه عنوان کرد باید افرادی که از امتیاز شهروندی برخوردار می‌شوند زبان فرانسوی و فرهنگ مسیحیت را بپذیرند. تبلیغات سنگینی در این کشور در جریان است که مهاجران با کسب تابعیت و سوءاستفاده از فضای لیبرال دموکراسی، از این محیط در جهت پیشبرد عقاید و مطامع خودشان استفاده می‌کنند. نژادپرستان راست افراطی هم با تبلیغات سوء، علیه مهاجران،‌ آدرسی غلط به مردم فرانسه می‌دهند. بسیاری از این افراد که اعمال تروریستی و خشونت‌آمیز مرتکب می‌شوند محصول شرایط سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی حاکم بر این کشور هستند که به حاشیه شهرها رانده شده و بدون توجه و برنامه‌ریزی در جهت بهبود شرایط زندگی آنها، به حال خود رها شده‌اند.

افراد نابهنجار در سال‌های گذشته همواره شاهد برخوردهای تبعیض‌آمیز مقامات بوده‌اند. اما احزاب سیاسی فرانسه بدون توجه و ریشه‌یابی این موارد،‌ همواره از این موضوعات در جهت پیشبرد اهداف موردنظر خود استفاده کرده و مشکلات موجود را ناشی از ورود مهاجران و سوءاستفاده از آزادی مطرح می‌کنند و به جای علت‌یابی به مبارزه با معلول پرداخته و برای جلوگیری از ورود آنها و تقویت «هویت و فرهنگ فرانسوی» برنامه‌ریزی می‌کنند.

مرتضی مکی

کارشناس مسائل اروپا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها