از سرگیری پروازهای تهران با هواپیماهای جدید

ATR تحول در فرودگاه های ایران را آغاز کرد

قائم مقام وزیر راه گفت: قرارداد هما با شرکت هواپیماسازی ATR برای خرید ٢٠ فروند هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ به امضای مقامات دو کشور رسیده و ایران تا ۱۵ روز دیگر ۴ فروند از آن را تحویل می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۱۸۱۰۲
ورود ۴ فروند ای‌تی‌آر به کشور تا دو هفته آینده

به گزارش جام ‌جم آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، اصغر فخریه کاشان درباره نحوه تحویل این هواپیماها گفت: بر اساس قرارداد منعقد شده ایران تا ۱۵ روز دیگر ۴ فروند از این هواپیماها را تحویل خواهد گرفت. ۹ فروند دیگر نیز تا پایان سال ۲۰۱۷ و باقی هواپیماها در سال ۲۰۱۸ تحویل ایران می‌شود.

وی ادامه داد: برای تمام ۲۰ فروند هواپیمای ای. تی. آر نیز مانند ایرباس و بوئینگ فاینانسور وجود دارد. سری اول (۴ فروند آماده تحویل) از محل پیش پرداخت‌ها خریداری شد و با نهایی شدن و اجرای فاینانسور پیش پرداخت‌ها جبران می‌شود.

وی در خصوص چرایی طولانی شدن مذاکرات با ای. تی. آر گفت: در جریان مذاکرات خرید هواپیماها در ابتدا باید مطمئن می‌شدیم که خدمات بعد از فروش را می‌توانیم داشته باشیم. این خدمات پس از فروش دو دسته هستند. یکی خدمات اصلی است که باید از سازنده موتور بگیریم و دیگری خدماتی که از باقی عوامل گرفته می‌شود.

وی توضیح داد: متاسفانه سازنده موتور هواپیماهای ای تی ار که یک شرکت کانادایی است راضی به ارائه خدمات پس از فروش نبود و ما با این شرکت بر سرگرفتن امتیاز خدمات پس از فروش مذاکرات طولانی داشتیم و مقاماتی از این شرکت در چند نوبت به ایران آمدند. بعد از سه هفته مذاکره طولانی نهایتا این شرکت متن توافقنامه را امضا نکرد. عدم امضای این توافق از سوی شرکت کانادایی به این معنا بود که اگر این هواپیماها مشکلی پیدا کند ایران امکان گرفتن خدمات پس از فروش و قطعه را ندارد لذا در برهه ای مذاکرات را متوقف کردیم و با فشار بر کمپانی ای. تی. آر خواستار آن شدیم که این شرکت کانادایی را سرمیز مذاکره بیاورند؛ با این حال تا همین لحظه ای. تی. آری ها به هر دلیلی نتوانستند این شرکت را پای میز مذاکره بیاورند.

فخریه کاشان ادامه داد: با اعلام مخالفت شرکت کانادایی برای ارائه خدمات پس از فروش، ما هم به ای. تی. آر اعلام انصراف کردیم. مدتی بعد نهایتا از طرف ای. تی. آر اعلام شد که ما خودمان خدمات نهایی را به شما می‌دهیم و ایران می‌تواند از شرکت ایتالیایی ـ فرانسوی ای. تی. آر خدمات پس از فروش را به صورت مستقیم دریافت کند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل ادامه داد: ما اعلام کردیم ایران چگونه و از چه طریقی مطمئن باشد که شما می‌توانید تحت لیسانسی که دارید مجوزهای خدمات پس از فروش را ارائه دهید. لذا خواستار یک نظریه حقوقی و هم چنین تایید آن از سوی کمپانی ای. تی. آر شدیم که نهایتا با این درخواست هم موافقت شد.

وی در این خصوص توضیح داد: نظریه حقوقی به این معناست که حقوقدانی که مسئول تنظیم قرارداد است، ‌بنویسد و بگوید که بر اساس این قرارداد این کمپانی می‌تواند این خدمات را ارائه دهد. دوم اینکه خود ای. تی. آر هم بنویسد که اجازه دارد این کار را انجام دهد. در نهایت هر دو درخواست ایران تأیید و در حال حاضر کمپانی ای. تی. آر در قرارداد نهایی متعهد به ارائه خدمات پس از فروش به ایران شده است و در صورت تقض قرارداد مجبور به دادن خسارت هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
۰
۰
چه حبر خوبی خوشحال شدم ،بالاخره ناوگان هوایی كشور به لطف برجام بعد از 39 سال داره نوسازی میشه
امید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
واقعا خبر خوبیه من نمیدونم چرا بعضی منفی میدن .لازم نیست منفی بدید شما برید ایران 140 سوار بشید.
یونس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
۰
۰
در عجبم از تفكر بعضی از ما مردم...هواپیما سقوط میكنه شروع میكنیم به داد و فریاد كه این چه وضعشه ..نوشو میخریم باز دادو فریاد میكنند این چه وضعشه! پس چیكار كنیم!! باباجان شركتهای ما از تولید یك خودروی واقعا ملی و بی عیب ناتوانند..نكنه توقع دارین با این وضع هواپیما هم بسازیم!!

نیازمندی ها