انقلاب بحرین از ویژگی‌های خاصی برخوردار است به طوری که با انقلاب‌های بزرگ و مشهور دنیا از جهاتی مشابه و از مواردی متمایز می‌باشد. از خصوصیات این انقلاب اول: مخالفت با یک رژیم استبدادی وابسته است.
کد خبر: ۱۰۰۱۷۵۶
احتمال بن‌بست راه‌حل مسالمت‌آمیز مساله بحرین

دوم: برخورداری از مواضع ضداستعماری و تقابل با سیاست‌های اتخاذی رژیم آل‌خلیفه در این زمینه است. به طوری که دو کشور قدرتمند فرامنطقه‌ای یعنی انگلیس و آمریکا در بحرین به طور رسمی پایگاه نظامی دارند و همچنین برخی از پادشاهان کشورهای منطقه هم پشتیبان این رژیم هستند و یکی از کشورهای همسایه نیروی نظامی برای سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم اعزام می‌کند.

سوم: اتخاذ هوشمندانه و پافشاری بر تحقق شعارهای آزادی و استقلال که شامل برخورداری از حقوق شهروندی، رفع تبعیض برای مشارکت و نقش‌آفرینی سیاسی و بازنگری در نظام منسوخ‌شده پادشاهی حکومت‌گر موروثی می‌باشد.

چهارم: رهبری متمرکز که در آیت‌الله شیخ عیسی قاسم متبلور شده است.

پنجم: روند این انقلاب به صورت خیلی مسالمت‌آمیز و مدنی صورت گرفته است. اما برای حکومت آل‌خلیفه حتی این حرکت آرام هم قابل تحمل نبوده است و تاکنون حدود صد نفر شهید شده‌اند که نسبت به مقیاس جمعیت این کشور، شمارگان بالایی محسوب می‌شود.

ششم: پایداری مردم است. حتی از این بُعد مهم‌تر از قضیه فلسطین محسوب می‌شود به این دلیل که این خیزش از حالت تداوم بی‌وقفه برخوردار می‌باشد.

هفتم: انفعال و نگرانی برخی کشورهای عربی منطقه از این موضوع که این مطالبات مشروع بحرینی‌ها به کشورهایشان سرایت کرده و پایه‌های رژیم پوسیده آنها را متزلزل سازد. اما با لحاظ تمام موارد فوق، نکته مهم این است که دروغ کشورهای بزرگ مدعی حقوق بشر و همچنین رسانه‌های مطرح بین‌المللی و منطقه‌ای برای حمایت و انعکاس خبرها و تحلیل‌های این استقامت مردم بحرین به روشنی روشن می‌شود.

شهروندان بحرینی تاکنون خواستار اتخاذ روش‌های عاری از خشونت بوده‌اند اما باید توجه داشت که روحیه و توان مردم از یک آستانه صبری برخوردار می‌باشد و این یک موضوع بسیار طبیعی است. شهروندان بحرین زمانی که به روشنی درمی‌یابند که این روش‌ها به نتیجه مطلوب منتهی نخواهد شد و تمام درها بسته است و در مقابل هم حکومت با پنجه آهنین با آنها برخورد می‌کند ناچار به تغییر مشی می‌شوند.

نلسون ماندلا، رهبر ضد تبعیض نژادی آفریقای جنوبی به دلیل دست به سلاح بردن و تشکیل گروه مبارز «شمشیر ملت» که شاخه‌ای از کنگره ملی آفریقا بود به حبس ابد محکوم شد. وی در دادگاه خطاب به حضار گفت که شما تمام درهای مبارزه مسالمت‌آمیز را به روی ما مسدود کردید. مردم بحرین هم با این برخوردهای خشونت بار رژیم آل‌خلیفه در نهایت ممکن است به اقدام مسلحانه توسل جویند.

جعفر قنادباشی

کارشناس مسائل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها