علی شمخانی تحولات منطقه و گفت‌وگوهای هسته‌ای را تجزیه و تحلیل کرد

صبر استراتژیک جمهوری اسلامی ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ارتجاع منطقه، استکبار و صهیونیسم در شکل گیری گروه های افراطی باهم همراهند.
کد خبر: ۸۰۳۴۶۳
صبر استراتژیک جمهوری اسلامی ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی شمخانی در برنامه نگاه یک شنبه شب افزود: یکی از مهمترین اهداف آنها تضعیف محور مقاومت و فرسایشی کردن آن است.

وی گفت: هدف دیگر این است تا با خاستگاه این مقاومت یعنی انقلاب اسلامی مقابله شود چرا که انقلاب اسلامی یک تفکر والگوی حکومتی است که با مزاحمت ها و مشکلات مختلفی که استکبار برای آن ایجاد کرده مقتدرانه جایگاهش تثبیت شده است.

شمخانی جنگ نیابتی را جنگ مکمل در تضعیف محور مقاومت و انقلاب اسلامی دانست و افزود: استکبار و رژیم صهیونیستی نیز به این نتیجه رسیده اند که برای مقابله با ایران اتفاقاً با نام دینداری و اقدام بخشی از دین علیه بخش دیگر آن انجام شود به ویژه آنکه حکومت های دیگر در منطقه غالباً مادام العمری، موروثی و طایفه ای و طبیعی است که در پی مهار انقلاب اسلامی ایران باشند.

وی تأکید کرد: بدون تردید، ایران امروز مستقل ترین و مقتدرترین و با ثبات ترین زمان خود را در دوران ها و قرن های اخیر طی می کند که این مهم ارتباط مستقیمی با ساختار حکومت آن دارد که محوریت آن ولایت است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: اهمیت محوریت ولایت در کشور به گونه ای است که دیگر نیاز به تبیین و روشنگری ندارد.

شمخانی ادامه داد: بسیاری در دنیا معتقدند که جمهوری اسلامی ایران در منطقه از صبر استراتژیک برخوردار است و هیجانی و زیگزاگی عمل نمی کند و در عین حال که رویدادها را می شناسد ملتهب و ماجرا جو نیست بلکه بازیگری فعال است چرا که مشی درستی را انتخاب کرده است.

وی در ادامه درباره حملات رژیم سعودی علیه مردم یمن گفت: اهداف خام و مبتنی بر تفکر آماتوری، هیجانی و جوان ناشی از تغییر حاکمیت در سعودی منجر به اتخاذ تصمیم راهبردی غلطی شد این در حالی است که می توانستند مسالمت آمیز مسئله را در یمن حل کنند.

شمخانی اضافه کرد: آنان خواستار ترک انصارالله از مناطق مختلف یمن، تحویل اسلحه و بازگرداندن حاکمیت سابق بودند اما آیا با این حملات به اهداف خود دست یافتند؟ مطمئناً پاسخ منفی است و اتفاقاً آنان گروه انصارالله را جهانی کردند بنابراین نمی توان گفت این جنگ نیابتی است بلکه قتل عام ملتی بی دفاع است که نتیجه اش نیز جز شکست چیزی نیست.

وی گفت: این حملات تنفر علیه سعودی را در یمن بیشتر می کند و به نفع رژیم صهیونیستی است که امروز تصور می کند روزهای خوبی را بر خلاف گذشته سپری می کند و هر از گاهی نیز به غزه هجوم می آورد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: امروز پرسش مهم از این تکفیری ها این است که شما چگونه امنیت اهل تسنن را در الانبار تهدید می کنید اما یک تیری به سمت اسرائیل شلیک نکرده‌اید.

شمخانی گفت: متأسفانه رژیم سعودی در حمله به یمن دچار خطای بزرگی شد و نگاهش به تحولات واقع بینانه نیست بلکه به زاغه مهمات و هواپیماهایی نگاه می کند که با دلارهای نفتی خریداری کرده است اما این اقدامات نمی تواند به مقاومت پایان دهد اما آن را به طور نسلی مستمر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما در دوره حاکمیت پیشین آل سعود نیز تلاش کردیم تا از بی محاباگری مبتنی بر دستور دیگران دست بردارند و گفتیم می توانیم مشکلات را حل کنیم.

شمخانی گفت: ما با وسعت زیاد جغرافیایی نیاز به توسعه آن نمی بینیم و هیچ کسی ادعای آن را نیز نکرده است و گذشته ما این را نشان می دهد و آموزه های دینی نیز چنین اجازه ای نمی دهد اما این مسئله بدان معنا نیست که نسبت به مشکلات جهان اسلام از اهل تسنن و تشیع بی تفاوت باشیم.

وی تصریح کرد: نخبگان اهل تسنن در ایران و جهان می توانند نسخه ای را برای برچیدن مشکل بزرگ تکفیری ارائه کنند و ایران نیز در این باره خواهد کوشید.

درمورد سرنوشت جهان اسلام بی تفاوت نیستیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی هدف ایران از کمک به مقاومت را «مقاومت تا پیروزی» عنوان کرد.

علی شمخانی در ادامه برنامه نگاه یک گفت: ما نمی توانیم در مورد سرنوشت جهان اسلام بی تفاوت باشیم این یک مرحله از حیات انقلابی ماست.

وی افزود: گروه های تکفیری اعلام کرده‌ اند که هدف اول ما شیعیان و ایرانی ها هستند.

شمخانی گفت: دست و پنجه های قوی اطلاعات ایران تا کنون اجازه نداده که دشمنان منطقه ای ما به مقصدشان برسند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: امروز هیچ تهدیدی نزدیک مرزهای ما نیست، ما اجازه این کار را نمی دهیم، ما قبل از اینکه این تصمیم تبدیل به فعل شود آن را خنثی می کنیم.

شمخانی افزود: نباید غافل از این شد که توطئه شیطانی سرویس های منطقه ای همیشه فعالند پس ما باید هوشمند باشیم.

وی گفت: ارزیابی من از ائتلاف غربی- عربی در منطقه این است که آنها مدعی اند که با تروریسم مقابله می کنند اما باید پاسخ دهند که تا به حال چقدر از پتانسیل داعش را منهدم کرده اند.

شمخانی با اشاره به اینکه بحث تجزیه کشورهای عربی ریشه در سیاست های آمریکا دارد افزود: کسانی امثال جو بایدن و کسینجر معتقدند به این داستان که اگر تجزیه کشورهای عربی صورت پذیرد بزرگترین سرزمین منطقه، اسرائیل خواهد بود، آنها نه تنها به عراق بلکه به عربستان و سوریه هم به دید تجزیه طلبانه نگاه می کنند اما موفق نخواهند شد.

وی گفت: آمریکایی ها زمانی تصمیم به مذاکره گرفتند که به یک جمع بندی رسیدند که اعمال تهدید نظامی ایران قابل تصور نیست زیرا آنها ممکن است که شروع کننده خوبی باشند اما تمام کننده نخواهند بود و نمی دانند که پیامدهای تهدید نظامی چه خواهد شد، بنابراین تهدید نظامی را کنار گذاشتند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: ایران در زمان تحریم تقویت شد و پیشرفت کرد، پس ادامه تحریم، ایران را از نظر هسته ای باز نمی دارد.

شمخانی گفت: آمریکایی ها تصمیم به مذاکره گرفتند اما حالا حس کردند که باید به منظور رسیدن به حداکثر منافع و راضی کردن متحدان نامشروع منطقه هر از گاهی به طبل تو خالی هم بزنند، البته این تنها اقدامشان نیست، آنها احزاب در کمین نشسته کردستان را تقویت می کنند، متحدان مخالف ایران را و تمام سرپنجه های خود و منطقه را تقویت می کنند اما ایران هیجان زده نیست.

وی افزود:زمان شروع مذاکرات، جان کری به کشورهای منطقه آمد و گفت توان هسته ای ایران را به رسمیت می‌شناسیم پس بیایید و مذاکره کنیم.

ایرانی بیدی نیست که با باد تهدیدات بلرزد

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدات آمریکا علیه ایران همزمان با مذاکرات هسته ای گفت: این تهدیدات در تصمیم گیری ایران هیچ تأثیری ندارد.

دریابان علی شمخانی در ادامه برنامه نگاه یک افزود: ایران مبتنی بر توان ذاتی و توانمندی پیوستگی مردم و حکومت و نیروی مسلح مقتدر است و تهدیدات دشمنان هیچ تأثیری در تصمیمات ایران درخصوص مذاکرات هسته ای نخواهد داشت.

وی گفت: آنها ترکیبی از قلدری و کدخدایی را برای خود ترسیم کرده اند و ما هم اقتدار و توسعه دفاعی و ذاتی خود را تعریف کرده ایم بنابراین ما در فضای چالشی با آنها در پی اثبات حقوق خود هستیم و آنها نیز با رفتار قلدر مآبانه در پی مهار ایران هستند.

شمخانی تصریح کرد: مهار نوعی جنگ است و مسئله هسته‌ای نیز یکی از مسائل از این دست است بنابراین در اینجا جنگ اراده ها مطرح است و هر کس اراده قوی داشت می تواند استفاده مناسب ببرد که البته کاری دشوار است.

وی افزود: پرونده هسته ای ایران از دو بخش حقوقی و سیاسی برخوردار اما مهم این است که در نتیجه توافق شدن یا نشدن، موقعیت راهبردی ایران نیز در انتها تعریف می شود، بنابراین مهمتر از موضوع هسته ای؛ پیامدهای نتیجه توافق یا عدم توافق است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: ما محتوای متن توافق را فدای تعجیل، شتابزدگی و زمان بندی نخواهیم کرد به ویژه اینکه موضوع هسته ای، کشوری و فراتر از دولتهاست به همین علت نیازمند مفاهمه و همگرایی است و اگر قرار باشد توافقی صورت بگیرد باید درباره آن تفاهم شود بنابراین توافقی مناسب است که روی آن اجماع صورت گیرد.

شمخانی تأکید کرد: مهم؛ پیامدهای پس از توافق یا عدم توافق است بنابراین وضعیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران پس از آن باید اعتلا یابد چرا که موضوع فراتر از سال های 94، 95 و 96 است و آینده تاریخ ایران را در منطقه رقم می زند.

وی با اشاره به بهانه های غرب در مسئله هسته‌ای و تحریم علیه ملت ایران گفت: آنان چند سال قبل تحریم ها را به طور ظالمانه علیه ایران تحمیل کردند و امروز نیز در حقیقت دنبال اثبات اتهامات واهی هستند که بر آن اساس، تحریم کرده بودند.

شمخانی افزود: آنان طی 12 سال هر آنچه می خواستند نظارت کردند و تحمیل تحریم نیز به علت اتهام واهی بود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به صورت شفاف، توان فنی، اهداف، برنامه و مراکز هسته ای بومی خود را اعلام و چشم انداز خود را برای سال 1404 در زمینه برتری در صنعت هسته ای نیز اعلام کرده است بنابراین دشمنان باید از خواسته های زیاده خواهانه خود فاصله بگیرند چرا که هدف ما در صنعت هسته ای چیزی جز صلح آمیز نیست و این مهم در فتوای مقام معظم رهبری و آموزه های دینی به صورت شفاف بیان شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدات ناشی از بازرسی تأسیسات نظامی گفت: در صورت اجازه بازرسی، دیگر حد یقفی ندارد.

شمخانی افزود: پیش از این با دانشمندانمان البته نه به شکل بازجویی بلکه به صورت علنی مذاکره کرده اند و گزارش ها را نیز از اساتید هسته ای شنیدند که در این میان پس از مدتی سه نفر از عناصر مبتکر و خلاق هسته ای را به شهادت رساندند بنابراین اطلاعات چگونه به دست دشمن رسیده است که تصمیم به شهادت گرفته‌اند.

وی گفت: البته درباره بازرسی ها برخی اعضای 1+5 هم قبول دارند که خواسته معقولی نیست و ایران نباید تبدیل به مدلی غیر از مدل های جهانی (درباره بازرسی) شود.

شمخانی افزود: تیم هسته ای کشورمان تا کنون در این باره ایستادگی کرده اند و در آینده نیز ایستادگی می کنند و اجازه چنین چیزی را نخواهند داد.

یکدیگر را متهم نکنیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: میز مذاکرات میز دعواست و نگرانی هایی را که از تحقیرها و تهدیدهای آمریکا در مذاکرات وجود دارد نباید ساده گرفت.

علی شمخانی درادامه سخنانش در برنامه نگاه یک افزود: باید با نگاهی منطقی نسبت به این نوع زیاده خواهی ها رفتار و همچنان باید ایستادگی کرد زیرا طرف مقابل بیشتر از ما نیازمند مذاکره و توافق است.

شمخانی خاطرنشان کرد: یادمان باشد نباید موضوع برخورد با تهدیدات و تحقیرهای آمریکا را تبدیل به موضوعی جناحی کرد.

وی گفت: باید توان تحمل را بالا برد، نباید همدیگر را متهم کرد . دلسوزان می توانند به شکل درستی کمک کنند تا نگرانی دیگران هم رفع شود و تیم مذاکره کننده هم با اعتماد برای کمک گرفتن از آنها به سمتشان بیایند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: اطلاعات فنی و عمومی زیادی درباره مذاکرات وجود دارد که می توان مردم را بیشتر آگاه کرد.

شمخانی گفت: فریادی اگر هست باید به دبه کنندگان درآورد نه به مذاکره کنندگان.

وی در خصوص فهرست 23 نفری که آمریکایی ها برای صحبت و مصاحبه تهیه کرده اند هم افزود: اولین اسمی که وجود دارد اسم من است.

شمخانی گفت: ما به دنبال توافق هستیم اما توافق خوب؛اگر شد چه بهتر، اما مردم فکر نکنند که با بدست آمدن توافق همه مسائل اقتصادی یکجا حل می شود، تغییر فیزیکی صورت نمی گیرد اگر هم توافقی بدست نیامد ثلمه‌ای به کشور وارد نمی شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی مؤثرترین راه برای بی اثر کردن تحریم های حال حاضر را مقابله با درک غلط طرف مقابل اعلام کرد و افزود: باید قدرت درون زای مبتنی بر تولید داخل را افزایش داد و نباید نشان دهیم که اقتصاد ما دچار ضعف شده است.

شمخانی گفت: چاره ای جز این نداریم که پیرو اعمال سیاست های درست اقتصادی باشیم و اقتصاد را به مردم واگذار و اقتصاد را دانش بنیان کنیم و از خام فروشی جلوگیری کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها