رئیس رسانه ملی تاکید کرد:

گفتمان واقع گرایی در اطلاع رسانی

رئیس سازمان صداوسیما در مراسم قدردانی از فعالان عرصه خبر رسانه ملی، با تاکید بر توجه به گفتمان واقع گرایی در اطلاع رسانی، آن را نیاز حیاتی فضای رسانه‌ای کشور دانست.
کد خبر: ۹۲۹۷۲۰
گفتمان واقع گرایی در اطلاع رسانی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دکترعلی عسکری رئیس سازمان صداوسیما در مراسم قدردانی از فعالان عرصه خبر رسانه ملی از سامانه جدید اتوماسیون خبر رونمایی کرد.

رئیس سازمان صداوسیما در این مراسم با بیان اینکه خبرنگار، هنرمندی عالم و مجاهد به تمام معنی است گفت:کسی که می‌خواهد خبری را گزارش دهد، در وهله اول باید دانش عمیق، مطالعه و اشراف کامل بر مسائل و موضوعات‌داشته باشد. وی افزود: خبرنگار فرد بلیغی است که می تواند با بهره گیری از بلاغت خود به خوبی قلم بزند چراکه هنر نگارش، هنر ارزشمندی است که باید برای ترسیم دقیق وقایع از آن بهره برد.

دکتر عسکری همچنین با یادآوری اینکه یک خبرنگار باید از هنر بلاغت در گفتار نیز بهره مند باشد گفت: خبرنگار باید بتواند به زیبایی، خبر را در زمانی محدود بیان و حس واقعه را به مخاطب منتقل کند.

وی با تأکید بر اینکه خبرنگاری که در رسانه ملی فعالیت می‌کند باید قاب تصویر را بخوبی بشناسد و مراحل تدوین و آماده سازی تصاویررا نیز بداند، گفت: خبرنگاران راویان صادق رویدادها خبرهستند، یعنی هم وقایع را می‌شناسند و هم در بیان صادقانه واقعه و تهیه تصاویر آن تبحر دارند. رئیس رسانه ملی گفت: خبرنگار هنرمندی جهادی است چراکه در صحنه‌های پرخطر و شرایط سخت حضوردارد، سرما و گرما و روز و شب نمی‌شناسد و مهمتر ازآن چابک، سرحال و به هنگام است.

دکترعسکری سپس با بیان اینکه رسانه ملی باید در اطلاع رسانی‌اش گفتمان واقع گرایی را پیش بگیرد گفت: واقع گرایی مغایرتی با آرمان گرایی ندارد و در امتداد آن است و فضای رسانه‌ای کشور باید بیش از پیش به این موضوع توجه داشته باشد.

وی افزود: اگر واقع گرایی نباشد اخبار ذهنیت گرا می‌شود. رئیس رسانه ملی با بیان اینکه نباید با نگاهی افراطی به مسائل توجه کرد، گفت: نگاه افراطی به نقاط ضعف موجب سیاه نمایی و یاس می‌شود و نگاه افراطی به نقاط قوت نیز رضایت کاذبی بوجود می‌آورد که هردو اشتباه است.

رئیس سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه گفتمان واقع گرایی گفتمان عدالت و درک عمیق مسائل است، اظهار داشت: خبر باید هم نقاط ضعف و هم نقاط مثبت را آنطور که هست گزارش کند که سازنده باشد. وی چنین نگاهی را نگاهی آرمانی دانست که عملیاتی و کارآمد است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که باید گفتمان واقع گرایی در خبر رسانه ملی حاکم باشد، گفتمانی که حامی آرمانگرایی است و نه مخاطب را مأیوس می‌کند و نه رضایت کاذبی به او می‌دهد، بلکه او را تشویق می‌کند تا برای دستیابی به واقعیات به خبر رسانه توجه کند.

وی همچنین از خبرنگارن پیشکسوت رسانه ملی که از زمان پیروزی انقلاب و دفاع مقدس تا کنون در انتشار وقایع کشور تلاش کرده‌اند، قدردانی کرد.

دکتر جبلی معاون خبررسانه ملی نیزدر سخنانی ضمن تبریک این روز به همکاران خود و بیان گزارش یکساله از عملکرد آن‌ها گفت: معاونت خبر در این مدت دوره افتخارآمیزی را پشت سر گذاشته و رویدادهای مهمی را پوشش داده است. وی با اشاره به حضور به موقع خبرنگار رسانه ملی در حادثه اخیر کابل و کودتای ترکیه و توفیقات بدست آمده گفت: خبرنگاران ما در سخت‌ترین شرایط مشغول ایفای مسئولیت خطیر خویش‌اند وتا کنون رویدادهای مهمی را پوشش داده‌اند.

در این مراسم از خبرنگاران و فعالان عرصه خبرخبرگزاری صداوسیما، شبکه خبر، مراکزاستان‌ها و دفاتر خبری و باشگاه خبرنگاران با اهدای لوح قدردانی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها