از«کلاه پهلوی» نتیجه لازم را نگرفتم

امین حیایی: اغلب فیلمنامه‌ها کپی هستند

سیروس مقدم در چند سریال اخیرش سعی در تقویت روحیه توجه به میراث ملی مخاطبانش داشته است.
کد خبر: ۶۶۸۸۰۶
موج فیلمسازی درباره مرواریدهای خلیج فارس

او در پایتخت 3 با نمایش قهرمانی با شکوه نقی (با بازی محسن تنابنده) به این هدف رسید و در پایتخت 2 بخشی از داستانش را با بهره‌گیری از موقعیت مکانی خلیج فارس و جزیره قشم روایت کرد.

در این سریال، جزیره قشم مقصد و هدف نهایی شخصیت‌ها بود و همین مساله اهمیت دراماتیک این لوکیشن را بالا می‌برد. اگر یادتان باشد نقی و همراهانش می‌خواستند گنبد و گلدسته ساخته شده در علی‌آباد را به مسجدی در جزیره قشم برسانند. قهرمان داستان همه خستگی‌ها را به جان خرید تا بتواند خانواده‌اش را از مسیر دریا و جاده به جزیره قشم برساند. فیلمنامه‌نویس، بسیاری از قصه‌های فرعی را برای مسیر دریایی طراحی کرده بود و به همین دلیل در چند قسمت پایانی شاهد ماجراهایی بودیم که روی آب‌های نیلگون خلیج فارس اتفاق می‌افتاد. غرق شدن یک دستگاه خودرو در دریا که به دنبال جزر و مد رخ داد یکی از این اتفاقات بود که مخاطب را در جریان ویژگی‌های جغرافیایی این پهنه آبی قرار می‌داد؛ جزر و مدی که ارتفاعش به 5/3 متر می‌رسد و شبیه آن را در هیچ یک از مناطق آبی کشور نمی‌توان یافت. در همین قسمت‌ها بود که نقی و خانواده‌اش، لباس‌های سفید جنوبی بر تن کردند و با لذت، جذابیت‌های خلیج فارس را نظاره‌گر شدند.

کارگردان‌های دیگری هم بوده‌اند که سعی کرده‌اند با ساختن فیلم‌های مستند و داستانی نسبت به این میراث ملی ادای دین کنند.

محمد بزرگ‌نیا​ با ساخت سه فیلم دریایی با عناوین کشتی آنجلیکا، جنگ نفتکش‌ها و راه آبی ابریشم، یکی از رکوردداران این حوزه به شمار می‌رود. در هر سه فیلم با شخصیت ناخدایی مواجه هستیم که در پهنه خلیج فارس، یک ماموریت بزرگ ملی را به سرانجام می‌رساند. این ماموریت ممکن است عبور یک نفتکش از تنگه هرمز (جنگ نفتکش‌ها) یا انتقال اموال با ارزش به اقیانوس هند از مسیر خلیج فارس (راه آبی ابریشم) باشد.

ناصر تقوایی که خود زاده آبادان است و اهمیت آب‌های جنوبی را بخوبی می‌داند در فیلم «ناخدا خورشید» یکی از آثار ماندگار سینمای ایران را در لوکیشن خلیج فارس خلق می‌کند. داریوش ارجمند، علی نصیریان و سعید پورصمیمی در این فیلم بده و بستان خوبی داشتند و یکی از بهترین بازی‌هایشان را ارائه دادند.

همه فیلم‌هایی که در حوالی خلیج فارس ساخته شده است ‌،آثار فاخر و حماسی نبوده‌اند. گاه کارگردان‌ها از جذابیت‌های گردشگری این منطقه استفاده کرده و فیلم‌هایی کمدی و مفرح را جلوی دوربین برده‌اند. در این رابطه می‌‌توان به فیلمی چون «هر چی خدا بخواد»، ساخته نوید میهن‌دوست اشاره کرد که بیشتر جنبه کمدی و مفرح داشت؛ فیلمی که ترانه علیدوستی بعدها بابت بازی در آن از مردم عذرخواهی کرد و توضیح داد محصول نهایی با آن چیزی که فکر می‌کرده تفاوت داشته است. تهیه‌کننده فیلم هم توضیح داد که به​خاطر چک برگشتی فیلم قبلی اش، گروه فیلمسازی را به سفری تفریحی برده تا با یک تیر دو نشان بزند؛ هم بدهی‌هایش را پرداخت کند و هم در فرآیند یک سفر تفریحی و دورهمی​ فیلم بسازد.

در بین فیلم‌هایی که هم‌اکنون مراحل تولید را سپری می‌کند «مروارید‌های خلیج فارس» به کارگردانی حسین قاسمی جامی​ شهرت بیشتری دارد. در این فیلم برای اولین بار قهرمان ملی کشورمان «هادی ساعی» مقابل دوربین قرار گرفت و با ایفای نقش فرمانده تکاوران نیروی دریایی، طعم بازیگری را چشید. امین حیایی در نقش ناخدا محمدی، افسانه بایگان در نقش زهرا (همسر ناخدا محمدی) از دیگر بازیگران «مروارید‌های خلیج فارس» هستند. در کنار این آثار، برخی فیلم‌ها نیز صرفا از جذابیت بصری ساحل خلیج فارس استفاده کرده و خیلی به جنبه‌های دیگر آن کار نداشته‌اند. در فیلم هایی همچون دونده، تنهای تنهای تنها، کنسرت روی آب، داستان‌های جزیره (دختر دایی گمشده، تست دموکراسی، باران و بومی)، قصه‌های کیش و... نماهایی از دریای جنوب را می‌بینیم و در کنار این جذابیت تصویری با آداب و رسوم مردم آن منطقه آشنا می‌شویم.

در طول سال‌های گذشته همان طور که کاربران ایرانی در اینترنت با اقداماتی چون ایجاد بمب گوگلی و امضای طومار تحریف عنوان خلیج فارس را زیر سوال بردند، در فضای سینما نیز بسیاری از هنرمندان دست به کار شدند و با ساخت فیلم‌های متنوع ایرانی، مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس را به مخاطبان داخلی و خارجی یادآور شدند.

احسان رحیم‌زاده / جام‌جم


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها