امین حیایی این روزها حضوری موثر و پررنگ در تلویزیون دارد و خود این امر را مرتبط با اوضاع فعلی سینما نمی داند.
کد خبر: ۶۸۰۷۸۵
امین حیایی: از این پس به خاطر مردم کمدی بازی می‌‌کنم

امین حیایی را بی شک می توان یکی از بازیگران موفق دهه 80 نامید. سوپراستاری که با بازی در فیلم هایی چون «کما»، «دختر ایرونی»، «پسر تهرونی»، سه گانه «اخراجی ها»، «پوپک و مش ماشاا...» و... در سینمای تجاری به عنوان یک بازیگر پولساز مطرح شد. او به همراه زوج همیشگی اش محمدرضا گلزار چند همکاری مشترک داشت که همه آنها با استقبال مردم روبرو شدند. با این حال و بعد از گذشت چند سال از آن دوره طلایی، فیلم های حیایی با وجود ایجاد یک فراز و نشیب در طی دو سال اخیر خوب می فروشد و این نشان از این دارد که او در نظر عام همچنان به عنوان یک سوپراستار شناخته می شود. حیایی این روزها حضوری موثر و پررنگ در تلویزیون دارد و خود در طول مصاحبه این امر را مرتبط با اوضاع فعلی سینما نمی داند. با این بازیگر در حالی به گفت وگو نشستیم که این روزها یک تراک با نام «زندگی سفید» همراه با پدرام نصیری را روانه بازار موسیقی کرده و علاقه مندان می توانند آن را در اینترنت دانلود کنند. ضمن آن که بزودی بازی اش در دو سریال «آمین» منوچهر هادی و «ساعت صفر» محمد آهنگرانی آغاز خواهد شد.

*****

*بتدا از حضور مجدد پس از سال ها در کارهای مناسبتی تلویزیون صحبت کنید. وضع فعلی و مشکلاتی که سینما با آن دست به گریبان است، باعث حضور مجددتان در تلویزیون شد و یا دلیل دیگری دارد؟
- به عنوان یک بازیگر اگر پیشنهاد خوبی مطرح شود، آن را قبول می کنم و برایم تفاوت چندانی ندارد که در کدام عرصه حضور داشتم باشم. در وهله اول فیلمنامه خوب و عوامل حرفه ای برایم در اولویت قرار دارد و آن را با کمال میل می پذیرم. سریال «خوب، بد، زشت» نیز جزو آن دسته کارهایی بود که بعد از مطالعه کامل فیلمنامه از آن خوشم آمد و دوست داشتم در آن بازی کنم. بعد از تجربه چندین ساله در عرصه بازیگری با خواندن فیلمنامه «خوب، بد، زشت» این احساس در من به وجود آمد که کار می تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.

/Media/Image/1391/11/28/634966397580744466.jpg

*و حالا بعد از گذشت دو ماه از پخش، از نتیجه کار رضایت کامل دارید؟
-بله صد در صد. نقش را بسیار دوست داشتم و به نظرم بازتاب خوبی نیز در جامعه داشت. مردمی که در کوچه و خیابان نیز من را می دیدند، از نتیجه کار رضایت کامل داشتند و همین برای یک بازیگر رضایتخبش است و خستگی را از تن آدم در می‌کند.

*با حضور در تلویزیون در زمینه دستمزد به مشکلی برنخورده اید؟ آیا تلویزیون می تواند دستمزد واقعی تان را به عنوان یک سوپراستار سینما تأمین کند؟
-خدا را شکر تاکنون مشکل دستمزد در کاری را نداشته ام و در تمام قراردادهایم هر دو طرف راضی بوده اند. البته برای حضور در هر کار عرفی برای خودم در نظر گرفته ام. همانطور که می دانید حضور در یک فیلم سینمایی، یک مجموعه بلند تاریخی و حتی یک فیلم کوتاه شرایط خود را داراست و دستمزدهای آن هیچکدام با یکدیگر قابل مقایسه نیست. قبل از حضور در هر کاری شرایط را می سنجم و شخصیتی را که قرار است ایفا کنم در نظر می گیرم که چقدر از من توان می گیرد و حتی زمان فیلمبرداری چقدر خواهد بود. ضمن اینکه باید به این موضوع اشاره کنم معمولاً برخی اوقات با ارائه یک فیلمنامه خوب، با گروه تولید کنار می آیم.

*شما به عنوان یک بازیگر مطرح سینما در تلویزیون طی این سال های اخیر با کارگردانان مطرحی مانند حسن فتحی، سیروس مقدم و... همکاری نداشتید. این فرصت برایتان پیش نیامده و یا اینکه از لحاظ زمانی با سایر فیلم هایتان تداخل ایجاد می شده است؟
-پیشنهاد همکاری از سوی این عزیزانی که نام بردید نداشتم. در واقع با توجه به مشغله هایی که طی این چند سال با آنها درگیر بودم، فرصتی نیز برای حضور در این کارها نداشتم. طی یکی- دو سال اخیر به شدت درگیر کارهای مختلف بوده ام. از نمایش موزیکال تا حضور در چهار فیلم سینمایی باعث شده بود مقداری وقتم درگیر این کارها باشد و نتوانم تجربه همکاری داشته باشم.

*و این روزها که خبر حضورتان در سومین سریال نمایش خانگی با عنوان «ساعت صفر» به کارگردانی محمد آهنگرانی منتشر شده است. با توجه به ناکامی و حاشیه های منفی که در توزیع و تولید دو سریال «ساخت ایران» و «قلب یخی» به وجود آمد، چطور شد که دوباره به این عرصه برگشتید؟
-بله، البته فیلمنامه این سریال در دست نگارش بوده و هنوز کامل نشده است. طبق آخرین صحبت هایی که داشته ایم، قرار بر این شد تصویربرداری دهم تیر آغاز شود. با صحبتتان موافقم و متأسفانه من نیز از اتفاقات پیش آمده برای آن کارها ناراحتم. باور کنید مخاطبانی که در کوچه و خیابان من را می بینند، از سرنوشت این دو سریال می پرسند و می خواهند بدانند که آیا تولیدشان ادامه پیدا می کند یا خیر. متأسفانه دوستان به تعهداتشان عمل نمی کنند و نتیجه آن نیز همین می شود که می بینید. در این مواقع بازیگران پروژه نیز زیر سوال می روند. اصولاً کار برای شبکه نمایش خانگی با ریسک فراوانی روبرو می شود. ممکن است یک کار با استقبال روبرو شود و یا مخاطب آن را به طور کامل پس بزند. همین امر نیز باعث ضرر و زیان برای سازندگان آن اثر می شود و ممکن است تولید یک کار به همین راحتی متوقف شود و به هر حال به خوبی می دانید این برای مخاطب قابل هضم نیست که من به عنوان بازیگر نباید جوابگوی عدم تولید اینگونه مجموعه ها باشم. در سریال «ساعت صفر» با حضور دوستان خوبی که این کار را به بنده پیشنهاد دادند، امیدوارم نتیجه کار رضایتبخش باشد و تولید آن به سرنوشت آثار ناکام نمایش خانگی دچار نشود.

*درباره داستان و حال و هوای این سریال نیز صحبت کنید.
ساعت صفر» شبه مستندی درباره دختری است که در جست وجوی مادرش به ایران سفر می کند و در این سفر با افراد مختلفی آشنا می شود. در واقع مجموعه با روایت داستانی خوبی که دارد، می تواند آثار باستانی کشورمان ایران را به جهانیان معرفی کند. کشور ما دارای جذابیت های فراوانی برای کل دنیا است و امیدوارم با حضور در این کار بتوانم قدم مثبتی در معرفی فرهنگ اصیل کشورم برداشته باشم. با این حال خانم الیزابت پیج از ایران خواهند رفت و همه ما تصمیم داریم که وی در آینده از ایران تعریف درستی برای همه داشته باشد.

*طی یکی- دو سال اخیر شما با حضور در برخی فیلم ها که مضامین سیاسی داشتند، با واکنش هایی مواجه شدید. آیا این مسئله در آینده باعث می شود که در انتخاب هایتان قدری محتاطانه تر برخورد کنید؟
-ببینید! سینمای ما در هر دهه با موجی مواجه بوده است. در دهه ای فیلم های جنگی از طرفداران بیشتری برخوردار بود و در زمانی فیلم های کمدی. من نیز به عنوان عضو کوچکی از جامعه سینمایی همراه با این موج در حال حرکت هستم و اینجا باید به این مسئله اشاره کنم که ما فقط بازیگران اینگونه کارها هستیم و حضور ما در هر فیلمی باید حرف و منظور کارگردان را به مخاطب منتقل کند. به نظرم این طبیعی است که برخی از بیان و داستان یک فیلم خوششان نیاید و آن را نپسندند و در مقابل گروهی هم از آن استقبال کنند. ضمن اینکه به نظرم برخی سایت ها نیز در این باره جوسازی های متعددی کرده بودند. همین باعث شد تا تنش بیشتری به وجود بیاید. با این حال همیشه خوشحال هستم که خدا را در پشت سرم حس می کنم و بابت همین امر شاکر وی هستم. بعد از آن اتفاقات تصمیم دارم در همان ژانر کمدی که مردم من را با آن بیشتر می پسندند حضور داشته باشم و در واقع کاری را بازی کنم که مردم آن را دوست دارند.

*گویا قرار است نمایش موزیکال «قحطی نور» که سال گذشته آن را روی صحنه بردید را دوباره اجرا کنید؟
-بله، صحبت هایی در این زمینه داشته ایم که قصد داریم آن را در صورت مهیا شدن شرایط دوباره روی صحنه ببریم. متأسفانه سال گذشته این نمایش با مشکلات متعددی مواجه بود و برای همین با تمامی این اتفاقات، آن را بدون هیچگونه مشکلی روی صحنه بردیم. سال گذشته نمایش با کمترین تمرینات و امکانات با بهترین کیفیت روی صحنه رفت که همین باعث شد در سال جدید نیز تصمیم بگیریم آن را دوباره اجرا کنیم. باور این امر سخت است، ولی به گواه تماشاگرانی که بیش از دو بار به تماشای این نمایش نشسته بودند، ما در هر اجرا پیشرفت های بسیاری داشتیم و همین باعث می شد تا خستگی مان برطرف شود. خوشبختانه نمایش در کنار جشنواره های مختلفی چون فجر، لباس و... در 15 شب 18 اجرای موفق داشت. امیدوارم با مهیا شدن شرایط و تخصیص بودجه لازم بتوانیم این کار که مفهوم و پیامی جهانی دارد را به طور مجدد روی صحنه ببریم... .

/Media/Image/1392/06/20/635145106609015169.jpg

*...که البته علاقه شخص شما به مقوله موسیقی در اجرای این نمایش نیز بی تأثیر نبوده است.
-بله. موسیقی را دوست دارم و البته بزودی تک آهنگی با نام «زندگی سفید» از من به همراه پدرام نصیری منتشر خواهد شد. ترانه این آهنگ توسط دنیا کندری سروده و تنظیم آن نیز توسط محمدرضا رهنما انجام شده است. ضمن اینکه میکس و مستر آن نیز توسط کامبیز شاهین مقدم در استودیوی پاپ با همکاری روزبه معینی انجام شده است.

*با توجه به خوانندگی تان در فیلم «بوی بهشت» و انتشار آلبومی به همین نام و...، چه شد که دیگر در عرصه موسیقی حضور فعال نداشتید؟
-درگیری در سینما به هیچ وجه اجازه حضور در عرصه موسیقی را نمی داد. با این حال پخش «زندگی سفید» نیز با پیشنهاد پدرام نصیری آغاز شد که خود وی آهنگساز و خواننده است و به نظرم در کارش بسیار تبحر دارد. بعد از پیشنهاد اولیه مجذوب شعر شدم و به نظرم فضای آن با احساسات من همخوانی بسیاری داشت. ضمن اینکه صحبت هایی مبنی بر انتشار یک آلبوم با دوستان انجام داده ایم که فکر می کنم بعد از پایان تمام کارهایش در سال جاری به بازار خواهد آمد. هدف از انتشار این آلبوم نیز این است که پیام صلح، امید و زندگی سفید را به گوش تمام مردم برسانیم و حتی بتوانیم در آینده کنسرتی را با حضور دوستان دیگر برگزار کنیم.

*به عنوان سوال آخر با وجود تمام مشغله‌هایی که در بازیگری دارید، فکر می‌کنید بتوانید وقتی به این کار اختصاص دهید؟
-خوشبختانه در این راه دوستان بسیاری من را همراهی می کنند. همچنین قصد داریم در آلبوم از تنظیم کننده ها و آهنگسازهای مختلفی بهره بگیریم و همین امر باعث می شود فشار کمتری بر من وارد شود. البته درباره اشعار و ملودی ها به طور کامل همفکری داریم و امیدوارم مخاطب نیز از آن به خوبی استقبال کند. (بانی فیلم/ امین اعتمادی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها