• 4 0
  • 0

استرس دارید؟ این خوراکی ها را نخورید

دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 ساعت 22:30
این یک واقعیت اثبات شده است، هنگامی که دچار استرس می‌شویم تمایل به خوردن غذاهایی درمان بوجود می‌آید که استرس‌مان را بدتر می‌کند. به عبارتی دیگر وقتی درگیر استرس و اضطراب می‌شویم وسوسه به خوردن خوراکی‌های سرشار از چربی، نمک و قند بالا می رود.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از activebeat، هنگامی که استرس دارید ارتباط مغز و بدن افزایش پیدا می‌کند و سطح کورتیزول(هورمون استرس) در پی استرس شدید تحریک شده و این افزایش هورمون در ابتدا یک شادی و سرخوشی موقت برای فرد بوجود می‌آورد و با گذر زمان استرس، افسردگی و خستگی بلند مدتی را برای وی رقم می‌زند.

استرس را می توان تا حدی با تغذیه کنترل کرد. هنگامی که استرس دارید به این 10 خوراکی لب نزنید. رعایت موارد زیر در کنار نظم غذایی و انتخاب‌های درست غذایی تا حد زیادی تنش و استرس را در زندگی کم کرده و بالطبع کیفیت زندگی را بالا می‌برد.

1.شکلات: شکلات‌ها هورمون استرس(کورتیزول) را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد، این افزایش کورتیزول در بدن باعث بالا رفتن موقتی قندخون شده و بعد از مدت کوتاهی قندخون به شدت افت می‌کند به عبارتی دیگر افزایش ناگهانی قندخون به دنبال مصرف قند‌های ساده و به دنبال ترشح انسولین و کاهش قندخون می‌تواند منجر به حالاتی نظیر خستگی، بی‌حالی، بی‌قراری و استرس در فرد شود. ویتامین‌های گروه B نظیر B1 و B2 در فرآیند هضم و جذب مغذی‌ها مانند کربوهیدرات‌ها نقش اساسی دارند و کمبود این ویتامین‌ها در بدن منجر به تغییرات خلقی نظیر اضطراب، پریشانی و افسردگی می‌شود.

2.قهوه: هیچ چیز جز یک فنجان قهوه آرامش‌بخش نیست، اما هنگامی که دچار استرس و اضطراب هستید نوشیدنی‌های کافئین‌دار اصلا انتخاب مناسبی برایتان نیست. مصرف چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین دار به دلیل کافئین موجود در آنها می‌تواند در افراد باعث تحریک و استرس شود. مصرف زیاد کافئین به دلیل سرعت جذب بالا می‌تواند باعث رهایی هورمون‌های استرس، افزایش ضربان قلب، فشار خون، بی‌خوابی و اضطراب ‌شود. مصرف یک چای گیاهی بهترین گزینه برای آرام شدن است البته اگر با عسل میل کنید استرس را به کلی سرکوب می‌کند.

3.گوشت قرمز: آهن و پروتئین در گوشت قرمز بسیار سرشار است. با مصرف پروتیئن بیش از حد سطح دوپامین در بدن بالا رفته و سیگنال‌های استرس به مغز افزایش پیدا می‌کند. بهتر است مواقعی که استرس دارید خوردن گوشت قرمز را فراموش کنید.

4. سیب زمینی سرخ کرده: این خوراکی پرطرفدار به دلیل داشتن چربی مملو، انرژی را بسیار افزایش می‌دهد و تحقیقات نشان داده است در زمان‌هایی که تنش‌های فکری و جسمی دارید سیب زمینی سرخ کرده اوضاع را بدتر می‌کند اما اگر عاشق سیب زمینی سرخ شده هستید در مصرف آن تعادل را رعایت کنید و آن را با نمک کم و روغن زیتون فراوان میل کنید.

5.نوشیدنی های انرژی زا: بدترین نوشیدنی که می‌توان در هنگام استرس و اضطراب بنوشید این دسته از نوشیدنی‌ها هستند. نوشیدنی‌های انرژی زا سرشار از کافیئن هستند و همان طور که گفتیم کافئین برای استرس و اضطراب اصلا گزینه مناسبی نیست و علاوه بر کافئین داراری قند فراوان نیز هستند که قند و شکر جزء عاملان تشدیدکننده استرس‌های محیطی محسوب می‌شوند.

6.الکل: مصرف الکل برای بدن و همچنین تشدید استرس بسیار مضر است و علاوه بر افزایش اضطراب و استرس جز عاملین اصلی ابتلا به سرطان، سکته مغزی و حمله قلبی است.

7.چیپس: چیپس‌ها جزء تنقلات بسیار محبوب و البته پر ضرر جوانان محسوب می‌شود. یک بسته چیپس سرشار از چربی، مواد مصنوعی و نمک است که همه این ترکبیات علاوه بر تشدید اضطراب و استرس، کاهش حافظه را نیز به دنبال دارد.

8.لبنیات پر چرب: خامه، شیر و پنیر همه از محصولات لبنی پرطرفدار ما ایرانیان هستند اما اگر این محصولات از نوع پرچرب باشد برای دستگاه گوارش بسیار خطرناک تلقی می‌شود. همچنین مختل کردن الگوی خواب، سندروم روده تحریک پذیر، افزایش سطح هورمون استرس، نفخ، گرفتگی عضلات، اسهال و تهوع از دیگر مضرات لبنیات پر چرب است.

9.غذاهای تند: هنگامی که دچار مشکلات گوارشی هستید مانند رفلاکس، نفخ، شکم درد و یبوست هیچ چیز به اندازه یک وعده غذایی تند و پر ادویه حالتان را بدتر نمی‌کند. مطالعات علمی نشان داده است غذاهای تند بخصوص ادویه‌های تند سطح کورتیزول را به شدت افزایش می‌دهد.

10. روغن نباتی: روغن های نباتی حاوی سطح بالایی از چربی‌های ترانس است که افراد مصرف کننده را درگیر کلسترول و فشارخون بالا می‌کند علاوه بر آن حملات قلبی را نیز افزایش می‌دهد. هچنین استرس و اضطراب را افزایش و سطح حافظه را کاهش می‌دهد .

به اشتراک گذاری
کد خبر : 2817527351904455380
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

آخرین مطالب همه سایت

ضمیمه این هفته