راهنمای زوجین:‌ اثبات زوجیت و دریافت خرجی از مرد دوزنه

خرجی خودم هیچ، شوهرم یک جوراب هم برای فرزندم نمی‌خرد!

جام جم سرا: خانمی ۳۰ ساله‌ام. ۹ سال است ازدواج کرده‌ام و یک پسر ۶ ساله دارم، همسرم ۲ سال است که به مسئولیت‌های خود پایبند نیست، بخصوص درباره من و بچه‌ها. سر کار نمی‌رود. گاهی با خودرواش مسافربری می‌کند آن هم دلبخواهی. یک سال است که خانه مادرم هستم چون شوهرم نمی‌توانست کرایه خانه و خرجی بدهد. خانواده‌ام می‌گویند طلاق بگیر او برای تو مرد زندگی نمی‌شود.
کد خبر: ۷۷۸۱۰۹
همه می‌گویند از این شوهر بی‌مسئولیت جدا شو

پاسخ مشاور: یکی از مهارت‌های مهم در زندگی مشترک برای رسیدن به خوشبختی و آرامش، سازگاری است که به دو صورت مثبت و منفی به کار گرفته می‌شود.
منظور از سازگاری مثبت یعنی اینکه وقتی برای انسان مسئله یا مشکلی پیش می‌آید باید با تدبیر، تلاش و پشتکار شرایط را تغییر دهد و به ادامه رشد و پیشرفت خود کمک کند اما سازگاری منفی زمانی است که انسان کاری انجام ندهد و با شرایط موجود کنار بیاید تا بتواند بر استرس‌ها و آسیب‌های روانی مشکل کنترل داشته باشد.
با این حال و با تلاش برای سازگاری مثبت با توجه به سوالی که پرسیده بودید، راهنمایی‌هایی که در ادامه می‌آید می‌تواند به شما کمک کند.


شوهرتان را ترغیب و کمک کنید

پیشرفت یکی از نیازهای اساسی انسان است. اگرچه به شغل همسرتان اشاره نکرده‌اید، اما این نکته حائز اهمیت است که یکی از نیازهای اساسی هر انسان در هر جایی از این کره خاکی پیشرفت است. وقتی مردی در شغل خودش با وجود تلاش و کوشش‌های فراوان، احساس پیشرفت نمی‌کند از کارش دلسرد می‌شود و کم کم رغبت و علاقه‌اش را به کارش از دست می‌دهد و در ‌‌نهایت کارش را‌‌ رها می‌کند یا آن را تغییر می‌دهد. بنابراین بهتر است همسرتان را به کار کردن در همین شغل مسافربری که فعلا به آن مشغول است، ترغیب و کمک کنید تا زمینه‌های پیشرفت وی کم کم فراهم و شرایط بهتر برای شروع شغل بعدی آماده شود.


دلیل بی‌مسئولیت شدن شوهرتان را بیابید

ترک شغل و احساس مسئولیت نکردن به خانواده، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گفته‌اید که شوهرتان ۲ سال است بی‌مسئولیت شده است. باید بدانید مردی که احساس مسئولیت ندارد و مسائل شغلی‌اش را بخوبی دنبال نمی‌کند، می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله نبود روابط مثبت بین زوجین، نداشتن احساس پیشرفت، احساس افسردگی، بی‌تدبیری در زندگی و داشتن توقعات و انتظارات غیر منطقی از خود و همسر و... به بی‌مسئولیتی روی آورد؛ بهتر است یا با همسرتان درباره علل رفتار‌هایش صحبت کنید یا از نزدیک با یک مشاور و روان‌شناس این مسئله و مشکل را بررسی کنید.


مراقب سیکل معکوس در روابطتان باشید

معمولا اگر شرایط زندگی، زمینه‌های ناآرامی را در آن فراهم کند طبق سیکل معکوس، روابط زوج پسرفت می‌کند و در ‌‌نهایت به طلاق هم از نوع عاطفی و روانی و هم به طلاق واقعی منتهی می‌شود مگر اینکه با توجه به رهنمودهای قبلی مراقب این سیکل معکوس باشید و سعی کنید در هر شرایطی که هستید با تدبیر، همراهی، کمک کردن به همسر و رفتارهای آرامشگرانه شرایط را بهتر کنید.
همچنین هرگونه غرولند، تحقیر، تهدید، سرزنش و نصیحت هیچ کمکی به رفع مشکل شما نمی‌کند بلکه مشکلات شما را شدت می‌بخشد. جالب است بدانید که در سیکل روابط معکوس زوجین، ناآرامی‌هایی که به درستی توسط زن و شوهر‌ها کنترل نشود باعث احساس ناامنی و سپس دلزدگی و انزجار به معنی دوری و اجتناب از همسر و در ‌‌نهایت موجب نفرت و طلاق می‌شود.
در پایان توصیه می‌کنم که با حمایت و کمک به شوهرتان و داشتن کمی صبر، منتظر بمانید شرایط زندگیتان بهتر شود و به توصیه‌های اطرافیان برای طلاق گوش ندهید چون با توجه به آنچه گفته‌اید، شما توانایی تغییر شرایط فعلیتان را دارید. (محمدباقر ذبیحی، کار‌شناس ارشد روانشناسی/خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها