مناظره بر سر چگونگی لغو تحریم‌ها

لغو تحریم‌های کنگره چند ماه زمان می‌برد

حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان که ریاست هیأت کارشناسی ایران در مذاکرات با 1+5 را به عهده دارد و در حال حاضر همراه هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در نیویورک به سر می‌برد، در صفحه اینستاگرام خود درباره جلسات نگارش متن پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نوشت: جلسات تدوین متن تفاهم هسته‌ای در طول هفته جاری روز و شب در نیویورک ادامه دارد. مذاکرات تهیه متن‌ها طی جلسات بسیار طولانی که تا پاسی از شب ادامه می‌یابد، همزمان در سطوح مختلف مدیران و کارشناسان بین ایران و نماینده 1+5 انجام می‌شود.
کد خبر: ۷۹۴۱۹۸

وی در توضیحات خود درباره چگونگی نگارش متن توافق نوشته است: دو طرف ابتدا در خصوص هر موضوع با توجه به سوابق مذاکرات پیشنهادهای کتبی خود را مطرح می‌کنند و در بسیاری از موارد نیز برای وضوح بیشتر پیشنهادها روی صفحه قرار می‌گیرند و بعد از بحث‌های فراوان، پیشنهادها جرح و تعدیل شده و به متن واحد تبدیل می‌شوند.

بعیدی‌نژاد افزوده است: مواردی که بعد از بحث‌های زیاد مورد توافق قرار نمی‌گیرند، برای بحث‌های بیشتر در پرانتز یا اصطلاحا در کروشه قرار می‌گیرند. طبیعت مذاکرات به صورتی است که روی هر یک از جملات، عبارات و کلمات ساعت‌ها مذاکره صورت می‌گیرد و هر جمله و کلمه‌ای با وسواس زیاد و با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات فنی، حقوقی و ... مورد بحث و توافق قرار می‌گیرد.

توضیحات این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در حالی است که مذاکرات برای نگارش متن توافق در نیویورک ادامه دارد و آن‌طور که پیش از این سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفته بود، احتمالا طرفین در یکی دو روز آینده به نخستین پیش‌نویس متن توافق دست خواهند یافت؛ پیش‌نویسی که البته پر از جاهای خالی و پرانتزهایی است که ناشی از اختلافات دو طرف درباره موضوعات مذاکره است.

آن‌طور که از اخبار و اظهارنظرهای دیپلمات‌ها در روزهای گذشته برمی‌آید، محور اصلی اختلافات دو طرح درباره موضوع تحریم‌ها و چگونگی لغو آنها و همچنین بازرسی‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

در بحث تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ایران بر لغو یکجای تحریم‌ها در زمان اجرایی شدن توافق تاکید دارد در صورتی که برخی مقامات غرب همچنان از لغو تدریجی تحریم‌ها می‌گویند. در موضوع بازرسی‌ها نیز برخی طرف‌های غربی ‌دنبال بازرسی‌هایی بسیار ویژه و گسترده هستند که مقامات جمهوری اسلامی ایران بصراحت مخالفت خود را با چنین چیزی اعلام کرده‌اند. اینها مهم‌ترین مباحثی است که در هفته‌های گذشته دو طرف درخصوص آن اختلاف داشته‌اند و شدت اختلافات در این زمینه در مقاطعی افزایش و کاهش نشان داده است. البته برخی خبرها در روزهای گذشته حکایت از عمیق‌تر شدن اختلاف‌ها دارد و در همین زمینه یک منبع نزدیک به مذاکرات در گفت‌وگو با شبکه خبری «پچ پچ» به نقل از یک دیپلمات بلندپایه ایرانی گفت که «شانس دستیابی به توافق به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است.»

به گفته این منبع مطلع، طرفین در روزهای گذشته بر سر مسائل مرتبط با «تحقیق و توسعه» به توافق‌هایی دست یافته‌اند اما مکانیسم رفع تحریم‌ها از یک طرف و نظام بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی مورد ادعای غرب از طرف دیگر، مذاکرات را بسیار دشوار کرده است.

این منبع مطلع افزود: برخلاف تصور عمومی که پس از تفاهم لوزان صورت گرفت، مذاکره برای نوشتن متن بسیار سخت و پراختلاف خواهد بود و حتی از الان نمی‌شود به توافق نهایی چندان خوشبین بود.

به گفته وی، اختلافات میان ایران و غرب برای توافق همچنان زیاد است و طرفین در لوزان صرفا توافق کرده بودند برای مقطعی کوتاه بر اختلافات سرپوش گذاشته و مذاکره درباره موارد اختلافی را به هفته‌های آینده احاله دهند.

حال با چنین وضعی باید منتظر ماند و دید که آیا تا 10 تیر، دو طرف می‌توانند دیدگاه‌های خود را در مسائل اختلافی به یکدیگر نزدیک کنند یا خیر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها