مناظره بر سر چگونگی لغو تحریم‌ها

لغو تحریم‌های کنگره چند ماه زمان می‌برد

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: تحریم‌هایی که کنگره سال ها تلاش کرده است علیه ایران وضع کند در طی چند ماه نیز لغو می‌شود.
کد خبر: ۷۹۴۳۴۵
لغو تحریم‌های کنگره چند ماه زمان می‌برد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ، بهشتی پور در برنامه " تیتر امشب " شبکه خبر که با حضور جبرائیلی دیگر کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی برگزار شد افزود: تحریم هایی که در طول شش سال تلاش شده است تا وضع شود برای لغو آن نیز برنامه ای تنظیم می شود بنابراین باید منتظر خروجی و نتیجه تیرماه ماند.

جبرائیلی هم گفت: آمریکا از ابتدای انقلاب ، بطور مداوم از تحریم سخن گفته و ایران را تحریم کرده است که به بهانه های مختلف وضع شده بود.

وی ادامه داد: پس از توافق نامه ژنو ، اوباما فرمان تعلیق تحریم ها را داد،اما واقعیت این است که تحریم ها علیه ایران با استناد به قوانینی که وضع می کنند به رئیس جمهور اجازه می دهد تا اجرای آن را عملی کند .

جبرائیلی تاکید کرد:رئیس جمهور آمریکا در اجرای توافق به قانونی استناد می کند که برای خود مقدمه‌ای در علت تدوین آن آورده‌اند .

بهشتی پور نیز پاسخ گفت:رئیس جمهور آمریکا 15 مورد و کنگره نیز 10 مورد تحریم علیه ما وضع کرده اند اما زمانی که پس از تیرماه لغو تحریم ها اعلام شود خود به خود اثر روانی بسیار سریعی در بازار خواهد گذاشت .

وی افزود: اینکه تحریم ها چگونه لغو خواهد شد بستگی به تنظیم جزئیات در طول این چند ماه دارد از سوی دیگر طرف ایرانی نیز زمانی که اقداماتی همچون اکسید کردن اورانیوم و جمع آوری سانتریفیوژها انجام می دهد، زمانبر خواهد بود و متناسب با این اقدام، آنان نیز لغو تحریم ها را صورت می دهند.

جبرائیلی هم در ادامه گفت : طبق قوانین آمریکا هیچ تحریمی مرتبط با هسته‌ای در نظام سیاسی آن کشور وجود ندارد اما باید مطمئن شویم که آنان تحریم های ما را لغو می کنند.

وی ادامه داد: چرا طرف ایرانی به مردم نمی گوید که فلان امتیازها را به طرف مقابل می دهیم و بر اساس قانون سی سادای آمریکا،دنبال لغو تحریم ها هستیم.

بهشتی پور نیز پاسخ داد: در آمریکا رئیس جمهور می‌تواند تصمیمات مهمی بگیرد و مراد از لغو کلی تحریم ها بر اساس بیانیه مشترک همه تحریم های مرتبط با پرونده است نه اینکه فقط 5 مورد تحریم حذف شود.

جبرائیلی با انتقاد از فضای رسانه ای حامیان توافقنامه ژنو نیز گفت : بعد از توافق ژنو روزنامه های حامی دولت تیتر کردند که 35 سال تحریم لغو شد و تحریم های هواپیمایی و پتروشیمی به پایان رسید اما کوهن در سنای آمریکا گفت که منظور ما از لغو تحریم های هواپیمایی آن چیزی نیست که ایرانی ها تصور می کنند و یا درباره رشد صادرات پتروشیمی نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد تحریم ،تأثیری در جلوگیری از رشد این صنعت نداشته است.

جبرائیلی تأکید کرد: فهم متن بیانیه مطبوعاتی مشکل است اما نباید درباره تحریم ها تصورات غلط به جامعه القا شود.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: باید موضوع کشور لیبی پیش چشم ما باشد که چگونه امریکا در موضوع هسته‌ای آن کشور را فریب داد.

جبرائیلی افزود: آقای البرادعی در خاطرات خود اشاره می کند که چگونه تاجران لیبی از توافق درباره مسئله هسته ای خوشحال بودند اما نتیجه خاصی دیگری گرفتند.

بهشتی پور نیز در ادامه گفت: تفاوت قبل و بعد از تحریم های پتروشیمی در این است که در زمان تحریم پتروشیمی با هزینه بیشتری صادر می‌شد اما اکنون راحت به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: نمی‌توان موضوع ایران را با لیبی یکی در نظر گرفت چرا که لیبی شش میلیون جمعیت دارد و به راحتی در برابر آمریکا تسلیم شد اما اکنون ایران 75 میلیونی 12 سال روی حرف خود ایستاد و حرف خود را بر طرف مقابل تحمیل کرد.

جبرائیلی در ادامه افزود: آنان تحریم های مختلفی را علیه ایران وضع کردند که نمونه آن در زمینه حقوق بشر ، موشکی و هسته‌ای است که باید برداشته شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه آژانس درخصوص ایران نگاه صادقانه‌ای ندارد افزود: این نهاد با ادعای بی اساس دو بار درخواست بازدید از محوطه نظامی پارچین کرد و به هیچ به نتیجه دلخواه خود نرسید اما اگر امروز درخواست‌های آنان را دوباره بپذیریم آنان بار دیگر بازدید می کنند و دوباره می گویند قانع نشدیم.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: آقای صالحی گفته است که آنان می توانند از اطراف برخی جاهایی که اعلام می کنند بازدید کنند، این در حالی است که پارچین یک محوطه نظامی است .

جبرائیلی افزود: ما باید طبق توافق نهایی تعهداتی را انجام دهیم که به تایید آژانس برسد همان آژانسی که رفتار یکسانی با ایران در مقایسه با سایر کشورها ندارد .

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دستاورد مذاکرات این است که بهانه های آمریکا بیش از پیش مشخص می شود بویژه اینکه آمریکا مدام از نگرانی درباره ایران می گوید بنابراین اگر به خیال بعضی ها می خواهیم نگرانی آمریکا را برطرف کنیم باید همه کشور را تحویلش دهیم.

بهشتی پور نیز در ادامه درباره رفتار آژانس گفت : پس از توافق نامه ژنو آژانس درستی رفتار ایران را تایید کرد بنابراین نمی تواند به دروغ بگوید که ایران به تعهداتش پایبند نبوده است اما درباره مسائل دولبه امکان فریب وجود دارد .

وی خطاب به جبرائیلی گفت: نباید مردم را از پروتکل الحاقی ترساند چرا که 147 کشور دنیا آن را امضاء و 123 کشور نیز آن را اجرایی کردند بنابراین اگر کشورهایی همچون انگلیس ، آمریکا ، فرانسه ، چین و آلمان آن را پذیرفته‌اند این به معنای نقض حاکمیت ملی انهاست؟

بهشتی پور با تایید سخنان جبرائیلی مبنی بر اینکه آژانس درباره پروتکل الحاقی با ایران به طور یکسال همانند سایر کشورها عمل نکرده است گفت: علت آن این است که ما این پروتکل را اجرایی نکردیم.

وی در پایان افزود:پروتکل نیاز به تصویب مجلس دارد و دولت، تا قبل از آن نمی‌تواند آن را اجرایی کند و از سوی دیگر اگر کنگره آمریکا تحریم ها را لغو نکند مجلس نیز آن را تایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها