در نامه رییس جمهور به رییس مجلس شورای اسلامی؛

وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی شد

با توجه به رای عدم اعتماد نمایندگان به نیلی احمدآبادی، وزارت علوم همچنان با سرپرست اداره می‌شود

وزارت علوم باز هم در جستجوی وزیر

محمود نیلی‌احمد آبادی، سومین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در دولت یازدهم نتوانست از مجلس نهم رای اعتماد کسب کند.
کد خبر: ۷۳۳۲۸۳

در جلسه دیروز مجلس، که با حضور رئیس‌جمهور و برای بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم برگزار شد، محمود نیلی‌احمدآبادی از مجموع 246 رای اخذ شده فقط توانست 79 رای موافق کسب کند و 160 نماینده به او رای مخالف دادند؛ هفت نماینده نیز رای ممتنع دادند و به این ترتیب نیلی نتوانست بر صندلی وزارت علوم تکیه زند.

در جلسه دیروز ابتدا رئیس‌جمهور به دفاع از نیلی احمدآبادی پرداخت و سپس نمایندگان موافق و مخالف، به بیان مواضع خود پرداختند و در پایان نیز، وزیر پیشنهادی از خودش در مقابل منتقدان دفاع کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سخنان دیروز خود با تشریح شرایط کشور و تحولات جهانی بر ضرورت همدلی بیشتر در داخل تاکید کرد و گفت: شرایط به‌گونه‌ای است که درآمد نفت حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده است و ما باید با شرایط فعلی، هماهنگ شویم. در مورد نفت معمولا فقط اقتصاد، مطرح نیست بلکه سیاست و برخی توطئه‌های جهانی نیز وجود دارد.

وی اظهار کرد: امروز شاهد همدلی و توافق در سایه رهنمودهای رهبری هستیم و همه ما هدف واحدی یعنی خشنودی خداوند و خشنودی مردم را دنبال می‌کنیم.رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت تعامل دولت و مجلس گفت: میان ما و مجلس، بهترین حکم، قانون اساسی است و بهترین قاضی، افکار عمومی. این دولت، اهل لجبازی نیست و طبق قانون اساسی به رای نمایندگان در مورد وزیران و دیگر موارد، احترام می گذارد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که دانشگاه نباید جولانگاه جناح‌های سیاسی باشد، گفت: هر فردی که سکان وزارت علوم را در دست می‌گیرد باید بداند که مبنا باید در دانشگاه‌ها شایسته‌سالاری باشد.وی افزود: من به تمام افرادی که تاکنون برای بر عهده‌گیری مسئولیت وزارت علوم معرفی کرده‌ام توصیه کرده‌ام که مسئولیت‌ها در وزارت علوم باید به افرادی داده شود که ضمن برخورداری از صلاحیت‌های علمی، تخصصی، فرهنگی و اخلاقی، معتدل و فراجناحی عمل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح سوابق و توانایی‌های وزیر پیشنهادی علوم پرداخت و از عملکرد برخی رسانه‌ها در روزهای گذشته در مورد محمود نیلی احمدآبادی انتقاد کرد. روحانی گفت: راستگویی و امانتداری دو اصل مهم در قضاوت درباره افراد است و باید در مورد دیگران چه با آنها موافق باشیم و چه نباشیم، راستگو باشیم.

رئیس‌جمهور با انتقاد از ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر این‌که نیلی‌احمدآبادی گزینه اصلی دولت برای سکانداری وزارت علوم نیست، افزود: چنین ادعاهایی دروغ است و ایشان گزینه اصلی دولت است و تمام تحقیقات به ما نشان داده که ایشان شخص شایسته‌ای برای وزارت علوم است.

وی از اتهام زنی برخی رسانه‌ها بشدت انتقاد کرد و گفت: آن رسانه‌هایی که خود را مجاز می‌دانند هر اتهامی را به دیگران وارد کنند باید در آن دنیا پاسخگو باشند.

روحانی گفت: ما نیز به همان موضوعاتی که چنین رسانه‌هایی حساس هستند حساسیم و تمام اعضای دولت و بزرگان انقلاب نیز حساس هستند و در مورد موضوعات حساسیت برانگیز تحقیقات کافی انجام شده و نکته منفی در کارنامه آقای نیلی‌احمدآبادی وجود ندارد.

پس از اظهارات رئیس‌جمهور، عزیز اکبریان اولین نماینده‌ای بود که در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت کرد. مباحثی از جمله عدم موضعگیری شفاف نسبت به حوادث سال 88 از دلایل مخالفت این نماینده با وزیر پیشنهادی بود. وی مدعی شد که محمود نیلی در جمع‌آوری امضا برای نامه‌ای به رهبری، علیه بسیج در حوادث سال 88 سردمدار بوده است. نگارش نامه حمایتی از جعفر میلی‌منفرد، اولین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم از دیگر نقاط منفی وزیر پیشنهادی علوم از نگاه اکبریان بود.

سیدمحمود نبویان، نماینده تهران، دیگر مخالف وزیر پیشنهادی بود. وی در تشریح یکی از دلایل مخالفتش با نیلی، گفت: از زمان ریاست ایشان بر دانشگاه تهران، ارزش‌های اسلامی بر فعالیت‌های این دانشگاه حاکم نیست؛ صدور مجوز برای کنسرت‌ها و اردوهای تفریحی مختلط از جمله مصادیق مورد اشاره این نماینده در این زمینه بود.

تاکید موافقان بر مثبت بودن سوابق نیلی

ابراهیم نکو در موافقت با وزیر پیشنهادی در توضیح صحبت‌های یکی از نمایندگان مخالف که مدعی امضای نیلی در پای نامه‌ای علیه بسیج شده بود، گفت: نیلی‌احمد‌آبادی در مقطعی نامه‌ای به ولی امر مسلمین جهان می‌نویسد تا از ایشان اجازه بگیرد و نظرشان را در مورد موضوعی بخواهد اما اکنون در مورد این نامه بحث‌های دیگری مطرح می‌شود.

قسیم عثمانی، هم در موافقت با نیلی گفت: این جلسه، برای بررسی رای اعتماد به وزیر علوم است اما دوباره برخی نمایندگان بحث فتنه را مطرح می‌کنند. وی با بیان این‌که نباید در ارتباط با هر موضوعی سریع بحث فتنه را پیش بکشیم تاکید کرد که نیلی احمدآبادی، مرزبندی مشخصی با فتنه دارد و اگر چنین نبود قطعا رئیس‌جمهور او را برای وزارت علوم معرفی نمی‌کرد و اکنون باید به صلاحیت های علمی و عملی او بپردازیم.

این نماینده مجلس با انتقاد از یکی از نمایندگان مخالف که صدور مجوز برگزاری مراسم مختلط را از نقاط ضعف نیلی دانسته بود، گفت: مگر شما در ایران زندگی نمی‌کنید و مگر برگزاری مراسم مختلط، غیرقانونی است. چرا طوری صحبت می‌کنید که گویا از جهانی دیگر آمده‌اید.

عثمانی همچنین تاکید کرد که یک تخلف در زیرمجموعه یک مدیر، به معنی عدم صلاحیت او نیست و اگر با چنین معیاری بخواهیم قضاوت کنیم، هیچ مدیری باقی نمی‌ماند.

انتقاد نادران از عملکرد برخی مشاوران روحانی

عبدالکریم جمیری و الیاس نادران هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت کردند.

الیاس نادران که در جلسه استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر پیشین علوم هم به‌عنوان یکی از نمایندگان مخالف وزیر صحبت کرده بود در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: می‌گویند گزینه اصلی ما آقای نیلی است، اما اگر کسی یک وزیری را به مجلس معرفی می‌‌کند و رأی می‌خواهد، آیا در هر نقطه‌ای تریبون گیر آورد به حق و ناحق به مجلس حمله می‌کند؟

نادران گفت: جناب آقای نیلی اگر شما گزینه اصلی هستید امتیاز شما به آقای فرجی‌دانا چیست؟ مدیرتر، متدین‌تر یا توانمند‌تر هستید؟ سابقه مدیریتی شما در دانشگاه مشخص است، چرا چنین فضایی ایجاد شد که برخی بتوانند از این کارها بکنند؟

این نماینده مجلس اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بارها به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتند که اردوهای مختلط نبرید، چرا شما مانع از برگزاری اردوی مختلط خارج از کشور به ترکیه نشدید که آن اتفاقات بیفتد.

وی افزود: آقای نیلی اگر شما گزینه اصلی بودید این فرمایشات آقای آشنا که به مجلس حمله کردند و می‌گویند یک اقلیتی می‌خواهد مجلس را اداره کند از کجا در آمده است؟ آیا این حرف‌ها برای خیرخواهی و کمک به رأی شماست، مجلس با این حرف‌ها تضعیف نمی‌شود، شما ترکیب مخالفان آقای نیلی را ببینید، آیا اینها پایداری هستند؟ آیا آقای حداد پایداری است؟ اصلا مگر پایداری باشند آیا کفر است؟

وی افزود: در بحث فتنه اساسی‌ترین نکته این است که عده‌ای برای دلسوزی و دفاع از ارزش‌ها آمدند جریان را مدیریت کردند و یک عده روی فتنه بنزین ریختند، آقای نیلی در دی‌ ماه 88 آن نامه را می‌نویسد، بعد از 16 آذر و زمانی که در همان دانشکده فنی به عکس امام جسارت شد و شما مدیر همان دانشکده بودید. پس از اظهارات نادران، جعفرزاده ایمن‌آبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: ما باید بپذیریم که رئیس‌جمهور قانونی کشور حق دارد تیمش را خودش انتخاب کند.

وی با اشاره به انتقادات نمایندگان مخالف از برخی اقدامات غیراسلامی در پردیس دانشگاه تهران، گفت: مدیر این پردیس یکی از مدیرانی است که از دولت گذشته باقی مانده و برخی از آقایانی که الان مخالف عملکرد دولت هستند نگذاشتند مسئولان این دولت، او را عوض کنند و اکنون نیلی‌احمدآبادی باید به دلیل عملکرد چنین فردی پاسخگو باشد.

ایمن‌آبادی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این‌که فتنه خط قرمز نظام است، گفت: همه این را قبول دارند اما چیزی که الان در مورد وزیر پیشنهادی علوم باید به آن پرداخته شود مباحثی چون خروج نخبگان است و ما باید برنامه‌های وزیر علوم را برای مدیریت چنین چالش‌هایی بررسی کنیم.

لاهوتی هم در موافقت با وزیر علوم گفت: وزارت اطلاعات صلاحیت آقای نیلی احمدآبادی را تائید کرده و نباید براساس قضاوت های شخصی موضوعی را به دیگران نسبت دهیم.

دفاعیات نیلی احمدآبادی

محمود نیلی‌احمدآبادی در دفاع از خود و در پاسخ به نمایندگان مخالف در پاسخ‌هایی به منتقدانی که او را بی‌تجربه می‌خوانند، گفت: چهار ماه مدیریت بی‌حاشیه بر دانشگاه تهران، بدون یک تجربه مدیریتی بالا ممکن نیست.

وی با اشاره به معرفی شدنش از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه تهران برای مدیریت این دانشگاه، گفت: چنین مدیری نمی‌تواند دارای ضعف مدیریتی باشد.

نیلی‌احمدآبادی درباره انتقاد از برخی تخلفات در مراسم مختلط در پردیس دانشگاه تهران گفت: من درخواست کرده‌ام که هر سندی دارند ارائه کنند اما تا به امروز هیچ سندی به من ارائه نشده است.

وی گفت: تنها مدارک موجود، گزارش معاون فرهنگی دانشگاه تهران و رئیس پردیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران است که براساس این گزارش‌ها هیچ تخلفی از مجوزی که برای مراسم این پردیس صادر شده بوده صورت نگرفته است و اگر کسی سندی از تخلف دارد ارائه کند تا ما برخورد کنیم.

نیلی‌احمدآبادی درباره نامه 88 عضو دانشکده فنی دانشگاه تهران به رهبری هم با بیان این‌که زمان و مکان این نامه را باید در نظر گرفت، اظهار کرد: در آن نامه که در آذر سال 88 نوشته شد به هیچ‌کس تعدی نشد و فقط به تشریح شرایط پرداخته شد و اگر بررسی شود مشخص می شود که این نامه تاثیر بسیار جدی بر روحیه جوانان داشت و مانع جدایی برخی جوانان از نظام شد. وی تاکید کرد: هیچ‌گونه شائبه سیاسی در بین امضاکنندگان آن نامه وجود نداشت. نیلی‌احمدآبادی در مورد معرفی نشدن او به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ریاست دانشگاه تهران و ادامه سرپرستی او بر این دانشگاه برای چهار ماه گفت: طبق قانون، یک فرد می‌تواند به مدت شش ماه به‌عنوان سرپرست، مدیر یک دانشگاه باشد و من هم مشمول همین قانون می‌شوم. گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت علوم به سوابق حضور خود در دفاع مقدس اشاره کرد و سپس به هفت سال مدیریتش بر پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: منتقدان با مراجعه به سوابق مدیریتی من، می‌توانند عملکرد من را بررسی کنند.

وی درباره مرزبندی خود با حوادث سال 88 هم تاکید کرد: من و هیچ‌یک از همکارانم در گذشته و اکنون، خطوط قرمز ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب را زیر پا نگذاشته‌ایم.

نیلی‌احمدآبادی درباره عملکرد چهار ماهه‌اش در سرپرستی دانشگاه تهران گفت: من حداقل تغییرات را داشته‌ام و مدیرانی که منصوب کرده‌ام همگی در چارچوب نظام و قانون اساسی عمل کرده‌اند.

نجفی: هنوز سرپرست وزارت علوم هستم

پس از رای عدم‌اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی علوم، محمدعلی نجفی از ادامه سرپرستی‌اش در وزارت علوم خبر داد و گفت: تا زمان معرفی وزیر همچنان سرپرست هستم.

به گزارش ایرنا، نجفی، سرپرست فعلی وزارت علوم در حاشیه مراسم ترحیم پدر همسر محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی که در مسجد نور تهران برگزار شد، این مطلب را در جمع خبرنگاران بیان کرد و افزود: تا زمانی که وزیر معرفی و انتخاب نشده است، کماکان سرپرست وزارت علوم خواهم ماند. وی درباره این‌که گزینه پیشنهادی بعدی چه زمانی معرفی خواهد شد، گفت: زمان آن را نمی‌دانم ولیکن تا آن موقع سرپرست هستم. نجفی تاکید کرد: از نظر قانونی تا بیست‌ونهم آبان برای معرفی وزیر جدید وقت باقی است.

روحانی: به نظر مجلس احترام می‌گذاریم

پس از پایان سخنان نیلی‌احمدآبادی، رای اعتماد به وی به رای گذاشته شد و نتیجه نشان داد که نمایندگان نتوانسته‌اند به گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم اعتماد کنند.

در همین ارتباط رئیس‌جمهور عصر دیروز در جلسه هیات دولت با اظهار تاسف از رای عدم اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: گرچه دلمان می‌خواست دکتر نیلی با رای اعتماد مجلس از امروز در جلسه دولت حضور داشته باشد، اما در عین حال به نظر و حق قانونی مجلس احترام می‌گذاریم. روحانی با بیان این‌که در دموکراسی رای اکثریت برای ما مناط است، گفت: امیدواریم فرد بعدی که معرفی می‌شود، بتواند رای اعتماد را کسب کند.

حدادعادل: به دغدغه‌های نمایندگان مردم توجه شود

پس از پایان جلسه علنی دیروز، غلامعلی حدادعادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: باید فردی برای وزارت علوم معرفی شود که علاوه بر این‌که چهره‌ای علمی است، مدیری توانمند هم باشد و بتواند از تبدیل فضای دانشگاه‌ها به اوضاع سال‌های دوران اصلاحات جلوگیری کند.

به گزارش سایت نماینده، حدادعادل گفت: از بلاتکلیفی وزارت علوم متأسفم و تصور می‌کنم مشکل پیش‌آمده بین دولت و مجلس در این موضوع راه‌حل دارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که مجلس بنای مخالفت با دولت ندارد، ادامه داد: دولت باید به دغدغه‌های نمایندگان مردم توجه کند و از طرح مسائل غیرواقعی مانند بورسیه‌ها و نظایر آن خودداری شود.

مطهری: دولت از مجلس ارزیابی کافی ندارد

علی مطهری، نماینده تهران هم یکی از دلایل رأی‌نیاوردن نیلی‌احمدآبادی را رفتار دولت دانست و گفت: ضرورتی ندارد رئیس‌جمهور به مجلس گوشه و کنایه بزند؛ زیرا در رای مجلس تاثیر می‌‌گذارد و اگر روابط دوقوه خوب بود، همین گزینه می‌توانست رای اعتماد بگیرد.

به گزارش فارس، مطهری، در پاسخ به پرسشی درباره علت عدم رای اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی علوم،‌ گفت:‌ مجلس حساسیت بیش از حد روی مسائل سال 88 دارد و دولت هم ارتباط کاملی با نمایندگان حتی حامیان خود در مجلس ندارد.

وی با بیان این‌که نامه معرفی وزیر، یکشنبه اعلام‌وصول شد و چهارشنبه هم جلسه رای اعتماد برگزارشد، افزود: در این سه روز فرصت برای رایزنی اندک بود و پیش‌بینی می‌شد چنین نتیجه‌ای حاصل شود.

مطهری در پاسخ به پرسشی درباره سیاسی بودن رأی نمایندگان خاطرنشان کرد: به‌هر حال نمایندگان بررسی‌های خود را انجام می‌دهند و نمی‌توان گفت که اعمال نظر سیاسی انجام دادند.

نماینده تهران در مجلس رای عدم‌اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم را به ضرر دولت، مجلس و نیز کل کشور خواند و ادامه داد: یکی از اشکالات دولت در معرفی وزرا عدم ارزیابی کافی از فضای مجلس است.

وی با رد تاثیرگذاری نمایندگان عضو جبهه پایداری بر رأی نمایندگان تصریح کرد: هر نماینده ‌ای خود به طور مستقل تصمیم می‌‌گیرد و هر گزینه‌ای که قوی باشد قطعا از نمایندگان رای اعتماد می‌گیرد.

مطهری گفت: البته ‌به نظر می‌رسد بیشتر حساسیت‌هایی که نمایندگان دارند، جناحی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها