فرهنگ - سینما و تئاتر - جدیدترین اخبار ایران و جهان | پایگاه خبری جام جم

سینما و تئاتر
۱۵فیلمی که اگر ندیدید، ببینید

معرفی چند فیلم شاخص سینما؛

۱۵فیلمی که اگر ندیدید، ببینید

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸

بی شک سینما یکی از جذاب‌ترین هنرهاست تا آنجا که با قدمت کمترش نسبت به سایر هنر‌های هفت‌گانه به سرعت به «صنعت سینما» تبدیل شد و طرفداران جدی را برای خود رقم زد. این گزارش به معرفی ۱۵فیلم شاخص تاریخ سینما پرداخته است.

نه بزرگ وجدان‌های انسانی به مسیر شیطانی

نه بزرگ وجدان‌های انسانی به مسیر شیطانی

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵

از قدیم گفته‌اند روکه بدهی آستر راهم می‌خواهند!حالا شده حکایت وضعیتی که درهمه عرصه‌های فرهنگی ــ رسانه‌ای با آن روبه‌رو هستیم. مقوله گرایش‌های جنسیتی انحرافی یا لگبت (لزبین، گی، بایسکشوآل، ترنس‌سکشوآل) که هر روز نوع جدیدی از آن عرضه می‌شود. معرفی آنها به‌صورت غیرمستقیم از کتاب‌ها شروع شد و بعد از سینما سردرآورد و حالا در نقطه اوجش به زمین بازی‌های ویدئویی کشیده شده است.

کارزار؛ راوی نجابت و ایستادگی زنان

کارزار؛ راوی نجابت و ایستادگی زنان

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷

این روزها فیلم «کارزار» به کارگردانی شهرام اسدزاده در جدال اکران با کمدی‌هایی که گیشه را تسخیر کرده‌اند، قرار گرفته است. شهرام اسدزاده جزو کارگردانانی است که به بیان قصه‌های اجتماعی چندلایه و موازی علاقه‌مند است و نمونه این شکل از کار را در فیلم‌های قبلی او از قبیل «طاقباز» و «بی‌خوابی اسب‌ها» هم دیده‌ایم.

بی مایه و بلاتکلیف!

بی مایه و بلاتکلیف!

۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶

فیلم «ملاقات با جادوگر» ساخته حمید بهرامیان و به نویسندگی امیرمهدی ژوله یکی از کمدی سینمای ایران است که این روزها در جدول اکران قرار دارد؛ فیلمی که با وجود اقبال به فیلم‌های کمدی در گیشه اما با فروش خوبی روبه‌رو نشده است. مهم‌ترین ویژگی این فیلم را می‎‌توان در نویسنده و کارگردان آن دید که هر دو ریشه درتلویزیون دارند وهر دوبرخاسته از تلویزیون هستند.

روشنگری سینمایی در برابر سینمای روشنفکری

روشنگری سینمایی در برابر سینمای روشنفکری

۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴

تحلیلگران سینمایی و سیاسی بر این باورند که حضور درام اجتماعی و سیاسی «از زمین صفر» در مراسم اسکار پیش‌رو، کمک فراوانی می‌کند تا صدای مظلومیت ملت فلسطین در سطحی وسیع‌تر به گوش جهانیان برسد. این فیلم از سوی فلسطین به‌عنوان نماینده رسمی مردم بی‌سرزمین فلسطین برای شرکت در بخش بهترین فیلم بین‌المللی (که قبل از این با نام بهترین فیلم خارجی و غیرانگلیسی‌زبان شناخته می‌شد) انتخاب و معرفی شده است.

انیمیشن‌سازی زیر سایه مهاجرت خاموش

انیمیشن‌سازی زیر سایه مهاجرت خاموش

۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰

سینما به‌عنوان یک ابزار استراتژیک برای فرهنگ‌‎سازی سال‌هاست که مورد توجه است، امروزه با توجه به این‌که پویانمایی در جهان به امری فرهنگ‌ساز تبدیل شده است همین مسئله انیمیشن‌های داخلی را به موضوعی استراتژیک بدل کرده است؛ موضوعی که خیلی دیر در ایران مورد توجه قرار گرفت.

عاشقانه فیلمفارسی می‌سازم!

عاشقانه فیلمفارسی می‌سازم!

۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰

عادل تبریزی را بیشتر برای فیلم «گیج‌گاه» به‌عنوان اولین فیلمی که کارگردانی کرده، می‌شناسیم. این فیلم در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه در بخش‌های کارگردانی و تدوین شد.

تجلی فخر ادبیات ایران‌زمین در تئاتر

ظرفیت‌های دراماتیک شاهنامه با وجود اجراهای صحنه‌ای متعدد از این میراث فرهنگی، همچنان قابلیت پرداخت دارد

تجلی فخر ادبیات ایران‌زمین در تئاتر

۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵

در آستانه روز شعر و ادب فارسی هستیم و هرگاه صحبت از شعر فارسی می‌شود، نام و یاد شاعر بزرگ زبان فارسی، فردوسی حکیم به ذهن می‌آید. بی‌گمان شاهنامه فردوسی از گران‌ترین و ارزشمندترین اسناد هویت ملی، فرهنگی و اجتماعی ایران است. این اثر سترگ به‌دلیل ظرفیت‌های دراماتیک، همیشه مورد توجه بزرگان سینما و تئاتر واقع شده و هر سال نمایشی بر اساس قصه‌های شاهنامه یا اقتباس از آن، روی صحنه رفته است.

مک‌کارتیسم به سبک صهیونیسم

مک‌کارتیسم به سبک صهیونیسم

۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰

یکی از ارکان قدرت جریان صهیونیسم که در جهان به آن معروف هم هستند قدرت نرم و امپراتوری رسانه‌ای است که در اختیار دارند، قدرتی که به این جریان امکان می‌دهد با استفاده از قدرت سینما، مخصوصا سینمای هالیوود، به سفیدشویی، مظلوم‌نمایی و تحریف تاریخ به نفع خود بپردازند.

فضای کار در سینما گعده‌ای شده است

فضای کار در سینما گعده‌ای شده است

۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰

این شب‌ها مجموعه «غریبه» نظر خیلی‌ها را به خود جلب کرده است. آن هم با وجود بازیگرانی ازجمله حمید گودرزی که چند سالی است کمتر در سریال تلویزیونی حضور داشته است. البته این اواخر «هفت‌سر اژدها»‌ی او روی آنتن رفته که این سریال چند سال پیش تصویربرداری شده بود. مخاطبان تلویزیون و فیلم‌بازهای علاقه‌مندبه سینما با او و نقش‌هایش خاطرت بسیاری دارند.

نیازمندی ها