نمایندگان در گفت وگو با جام جم آنلاین:

پیگیر مرخصی 9 ماهه زایمان هستیم

دیروز عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، از ایراد اصل 75 قانون اساسی به لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده خبر داد که تبصره 2 ماده واحده آن، بار مالی برای کشور به بار می‌آورد و هزینه‌های عمومی را بشدت افزایش می‌داد.
کد خبر: ۵۴۸۴۳۱
مخالفت شورای نگهبان با مرخصی 9 ماهه زایمان

بار مالی که کدخدایی از آن نام می‌بَرد همان هزینه‌های ناشی از افزایش مرخصی زایمان زنان از شش ماه به 9 ماه است که بر اساس این لایحه نافرجام، قرار بود به مدت دو هفته برای پدران نیز برقرار شود.

مشکل از این جاست که دولت به عنوان نگارنده این لایحه و پیشنهاددهنده افزایش یافتن مرخصی زایمان، منبع مالی مورد نیاز اجرای این قانون را در لایحه مشخص نکرده است؛ موضوعی که سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس نیز آن را تائید می‌کند.

محمدعلی اسفنانی که دوم اسفند، پس از مصوب شدن لایحه اصلاح قوانین جمعیت و تنظیم خانواده در صحن علنی مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم مطمئن بود که این لایحه به سلامت از شورای نگهبان عبور می‌کند، دیروز در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح داد که ایرادی که شورای نگهبان بر اساس اصل 75 به این لایحه وارد کرده، علتی بجز مشخص نبودن منبع تامین هزینه‌های این قانون ندارد، در حالی که دولت پس از تهیه هر لایحه باید تعیین کند که هزینه‌های مربوط به آن از چه محلی تامین می‌شود.

درِ باغ سبز

این نخستین بار نیست که دولت لایحه‌ای را به مجلس می‌فرستد که در شورای نگهبان به علت نامشخص بودن محل تامین هزینه‌هایش متوقف می‌شود، اما این بار موضوع کمی با گذشته فرق دارد، چون از یک سو زنان بسیاری چشم انتظار به ثمر نشستن این لایحه و افزایش سه ماهه مرخصی زایمان بودند و از سوی دیگر تبلیغاتی که دولت بویژه مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری درباره این افزایش مرخصی به راه انداخته بود، این انتظار را به وجود آورد که نخستین تلاش دولت در جهت سیاست‌های افزایش جمعیت بی‌تردید به ثمر خواهد نشست اما اکنون وضع به شکلی دیگر در جریان است و معلوم نیست که آیا افزایش مرخصی زایمان مادران و اعطای مرخصی به پدران عملی می‌شود یا خیر.

آن گونه که اسفنانی به جام‌جم می‌گوید مجلس چاره‌ای جز تامین نظر شورای نگهبان ندارد که به این ترتیب باید راهی برای تامین هزینه‌های ناشی از اجرای افزایش مرخصی‌ها پیشنهاد‌دهد.

مجلس البته می‌تواند این گونه نرمش نشان ندهد و بر مصوبه خود اصرار کند که آن وقت به گفته اسفنانی کار به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌کشد و با توجه به حجم زیاد لوایح بلاتکلیف در این مجمع، مشخص نیست سرنوشت این لایحه به کجا خواهد رسید.

مشوق‌هایی که رها شد

اگر افزایش مرخصی زایمان زنان و مرخصی مردانی که تازه پدر شده‌اند به این سرانجام دچار شود، اتفاق بدی در حوزه سیاست‌های جمعیتی کشور و اعتماد مردم به درستی این سیاست‌ها می‌افتد، بویژه آن که مشوق‌های اقتصادی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بچه‌دار شدن نیز تا کنون در حد حرف باقی مانده است.

این مشوق‌ها که بیست و ششم مهر امسال رسانه‌ای شد وعده‌های وسوسه‌کننده‌ای برای بچه‌دار شدن به مردم می‌داد؛ وعده‌هایی از اعطای هدیه تولد به نوزادان تا بیمه اجباری و رایگان درمان برای مادر و کودک از ابتدای بارداری تا پایان دوسالگی، سبد تغذیه رایگان ماهانه و رفع دغدغه‌های مسکن خانواده‌های صاحب فرزند شده.

اما این مشوق‌ها هنوز بلاتکلیف است، چون تاکنون پولی برای اجرای آن اختصاص نیافته است، بعد از خوابیدن تب و تاب آن در روزهای پس از رسانه‌ای شدنش حتی یک بار هم سخنی درباره آن از زبان مسئولان شنیده نشده است.

برای همین است که می‌توان اعتماد مردم به این مشوق‌ها را برباد‌رفته تلقی کرد، همان طور که حالا با برگشت خوردن لایحه افزایش مرخصی زایمان که علت برگشت خوردنش نیز بی اعتنایی دولت به تعیین محل تامین هزینه‌های اجرایی آن است، بار دیگر باید چشم انتظار تصمیم مجلس برای این مصوبه بود.

مریم خباز - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۶
مامان فریده
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
۰
۰
تورو به خدای بزرگ این كار را با ما مادران انجام ندهید من كه فكر كنم افسردگی بگیرم خدا به داد بچم برسه . التماس میكنم به مسئولین این كاررا با ما نكنید.
مامانی
Kazakhstan
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
۰
۰
حداقل مرخصی پدر ومادر روحذف نكنید بقیه مزایا رو نخواستیم
هانی
Kazakhstan
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
۰
۰
ای كاش تصویب می شد
مادر
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
۰
۰
متاسفم
صدف
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
۰
۰
به نظرم باید به این مسئله عقلانی نگاه كرد و به سود و مزایای دراز مدت این امر برای جامعه اندیشید مادری كه نوزاد 6 ماهه خود را رها می كند و از غرب تهران تا شهرستانهای ا طراف تهران سر كار می رود هم سلامت روحی خودش تهدید می شود و تمركزی در اجرای وظیفه ندارد هم كودكی را با مشكلات روحی و جسمی تحویل اجتماع می دهد و سلامت كل جامعه تهدید می شود . حداقل این امتیاز را برای مادران شیرده قائل شوند كه در نزدیكترین مراكز محل زندگی خود به انجام و ظیفه بپردازند
پرستو
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
۰
۰
عجب خبر بدی این همه دولت تبلیغ كرد و دل همه مادران رو خوش كرد اما هیچ و پوچ. آقایان دولتی حساب شده حرف بزنید مردم روی حرف شما حساب باز می كنن.اول محل تامین هزینه رو مشخص كنید بعد حرف بزنید.
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
۰
۰
همین كارها رو میكنید دنیا ما رو مسخره مینه
خیال
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
۰
۰
دلمونو الكی خوش كردن ولی كاری انجام نشد.همش در حد یه حرف باقی موند.
حسام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
۰
۰
الكی دلمونو خوش كردیم چرا اینقدر با ما بازی میكنید تا كی حرفای بدون حساب كتابتون رو بشنویم همه اینا فقط برای تبلیغات بود چرا تا چیزی قطعی نشده اونو رسانه ایش میكنید بنده خدا همسرم با دوقلوهاش
سارا مجد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
۰
۰
خواهش می كنم دولت تمام تلاش خود راجهت افزایش مرخصی زایمان زنان به كارگیرد
مادر دلشكسته
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
۰
۰
تورخدا هیچ چیز نمیخواهیم نه مزایا و نه چیزی دیگر مرخصی حداقل هشت ماه بشود .
مادری منتظر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
۰
۰
آخه مادرهایی كه نان آور خانه هستند چه گناهی كردند.خواهش می كنم یكی پیگیر بشه تا تكلیفش مشخص بشه.مطمئنم همه ی مادرها دعا می كنند.
مامان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
۰
۰
من بعداز شنیدن اینكه 9 ماه نشد بیمارشدم
مادری منتظر
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
۰
۰
هر دم از این باغ بری می رسد لطفا دست از این الكی خوش كردنهای خود بردارید
فریب خورده
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
۰
۰
من هم بعد از شنیدن تصویب نشدنش افسردگی گرفتم.هیچ مسؤلی هم دیگه در موردش صحبت نكرده.فقط بلداً یه چیزی كه هنوز نه به بار نه به داره رو رسانه ای كنند و بعد هم دیگه حرفی نزنند و مردم رو بلاتكلیف بگذارند.من همین امروز از اداره بیمه سوال كردم و گفتند هنوز همون 6ماهه.واقعا متاسفم.
مادر مه
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
اینا دارن با ما بازی روانی می كنن تا به اهداف سیاسی خودشون برسن بدبخت ما مردم ساده دل واقعا فكر كردین كسی دلش برای بچه های ما می سوزه

نیازمندی ها