جامجم آنلاین: دیدار احتمالی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از کشورمان و مذاکره وی با مقامات ارشد در تهران، در این مقطع، بسیار حائز اهمیت است.
کد خبر: ۷۱۸۹۹
شاید بتوان گفت اصلیترین دستور کار بشار اسد در تهران عبارت از ملاقات و گفتگو با دکتر احمدینژاد رئیس جمهوری کشورمان است تا از طریق مذاکراتی که فیمابین حاصل میشود، وی از دیدگاهها و نقطهنظرات رئیس جمهوری تازه ایران درباره مسائل خاورمیانه و بویژه روابط دو کشور مطلع شود.
اسد جوان در این مقطع از تحولات خاورمیانه، به حمایتها و همراهیهای ایران دلبسته است. سوریه، از زمان بعد از تجاوز نظامی امریکا به عراق در معرض شدیدترین و کمسابقهترین فشارهای سیاسی و نظامی واشنگتن و متحدان آن قرار گرفته است.
به طوری که امریکا در چند ماه بعد از اشغال عراق، نیروهایش را در مرزهای سوریه مستقر نمود و همان وقت علایمی هشداردهنده از احتمال ادامه تجاوز نظامی امریکا و سرایت آن به خاک سوریه صادر گردید.
متعاقبا، امریکا و فرانسه با ارائه یک طرح در شورای امنیت، موجبات صدور قطعنامه 1559 سازمان ملل را فراهم کردند که طی آن از سوریها درخواست کردند نسبت به فراخواندن نیروهایشان از خاک لبنان، به فوریت، عمل کنند.
از طرفی، امریکا طی اقدامی یکجانبه سوریه را به دلیل حمایت از گروههای مبارز فلسطینی و همچنین پناه دادن به مقامات سابق رژیم بعث عراق، مشمول یک رشته از تحریمهای اقتصادی فلجکننده قرار داد و اخیرا هم داراییهای تنی چند از مقامات رسمی سوریه را که به گفته واشنگتن نقش منفی در لبنان ایفا کردند، مسدود کرد.
از دیدگاه ناظران سیاسی، یک تصویر دیگر این برخوردها، عبارت از تشدید فشار بر مقامات سوریه در مورد اعطای آزادیهای اساسی و احترام به حقوق بشر و رواج دمکراسی است.
تا این جای کار، سوریها سیاست انعطافپذیری را در قبال فشارهای روزافزون امریکا در پیش گرفتند. هم نیروهایشان را از لبنان خارج کردند و هم دست به تصفیه افراد باسابقه و بلندپایه حزب بعث زدند و بدین ترتیب آمادگی خود را برای همخوانی با درخواستها و مطالبات امریکا نشان دادند.
از طرفی، سوریها در یک مانور سیاسی بازدارنده، روابط خود را با ترکیه بهبود بخشیدند و بعلاوه با ارسال یک هیات رسمی به بغداد، آمادگی خود را برای از سرگیری روابط سیاسی با عراق بعد از 27 سال قطع مناسبات، اعلام کردند.
علاوه بر این، مقامات دمشق همکاریهای غیرعلنی در تحویل افراد مظنون به امریکا در چارچوب مبارزه علیه تروریسم که از سوی واشنگتن راه افتاده است، انجام دادند. بدیهی است این همکاریها، تاکنون امریکا را خشنود نکرده است و به احتمال قوی تا زمانی که دمشق نسبت به از سرگیری مذاکرات خود با رژیم صهیونیستی و شناسایی رسمی این کشور اقدام نکند، همچنان در معرض انتقادات گزنده واشنگتن قرار خواهد داشت.
در چنین شرایطی، ادامه همکاریهای راهبردی تهران و دمشق، برای سوریها اهمیت حیاتی دارد. سوریه از ایران اسلامی انتظار کمک و همراهی برای مواجهه با سیاستهای زورگویانه امریکا در لبنان دارد و بعلاوه به کمک ایران برای شکلگیری اقدام متحد و یکپارچه در مقابل سیاست واشنگتن در عراق، به منظور ایمن ماندن از فشارهای امریکا، نیازمند است.
به ویژه این که ایران از روابط گرم و نزدیک با دولت ابراهیم جعفری برخوردار است و میتواند در کاهش تنش میان بغداد و دمشق تاثیرگذار باشد.
به هر حال برای سوریها اهمیت دارد که از دیدگاههای دکتر احمدینژاد رئیس جمهوری جدید کشورمان مطلع شوند. از طرفی دیدار بشار اسد با رهبر فرزانه انقلاب میتواند بار دیگر تصویری شفاف از سیاستهای رسمی نظام اسلامی در قبال مسائل کلیدی منطقه خاورمیانه برای هیات بلندپایه سوری ترسیم نماید. تصویری که حفظ منافع عالی مسلمانان، ستون اصلی آن را تشکیل میدهد.

یوسف قوچانی غروی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها