نامزد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری گفت : با سرمایه گذاری روی صنایع کوچک و تبدیلی و استفاده از ظرفیت ها و مزیتهای منطقه ای در کشور ، می توان بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کرد.
کد خبر: ۶۳۷۹۳

علی لاریجانی در نشست مطبوعاتی - که در خبرگزاری مهر برگزار شد - در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره مهمترین مشکلاتی که مردم شهرها و استان های مختلف کشور با آن مواجه اند ، گفت : مردم مناطق مختلف کشور با مشکلات مشترکی ازجمله مساله عزت گذاشتن به مردم و احترام به آنها و استفاده از نخبگان استانی و منطقه ای ، تورم ، بیکاری ، تبعیض و استفاده نکردن از مزیتهای طبیعی منطقه مواجه اند.

تنوع قومیتها عامل همبستگی است

لاریجانی درباره راهکارهای حل تورم گفت : مساله تورم مربوط به رشد نقدینگی و نامتوازن بودن دولت است که برای حل آن راهکارهای عملی وجود دارد.

  • من ورود نخبگان به تصمیم سازی را پروسه ای برای دمکراتیک کردن دولت می دانم.
    درصورتی که امریکا دست از رفتار دردسرساز بردارد تغییر سیاست ایران برای رابطه با این کشور ممکن خواهد بود.

  • وی افزود: نظام هماهنگ پرداخت که مجلس هفتم نیز به آن پرداخته است ، یکی از راهکارهای رفع تبعیض است. همچنین باید از دخالت مدیران سیاسی در امور اقتصادی جلوگیری شود و با دانه درشتهایی که احساس می کنند در پشت یک سپر سیاسی صیانت می شوند، برخورد جدی کرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگر «جام جم» درباره تنوع قومیت ها در کشور و تهدیداتی که در جوار مرزها علیه تمامیت ارضی کشور می شود ، گفت : قومیت های مختلف عامل پایداری هویت ایرانی ، همبستگی و نقطه مزیت و قدرت جمهوری اسلامی است. پذیرش و تثبیت فرهنگ آنها، به همبستگی کمک می کند. چنان که در صدا و سیما با راه اندازی شبکه های استانی که به زبان محلی مردم مناطق مختلف کشور به این همبستگی کمک شد.

    کابینه آینده پشت درهای بسته انتخاب نمی شود

    لاریجانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا او همانند دیگر نامزدها از پیش معاون اول یا اعضای کابینه احتمالی اش را معرفی نمی کند ، گفت : من مخالف این رفتار نیستم اما نکته مهم را در آن می بینم که رئیس جمهور آینده ، اعضای کابینه اش را نه در پشت درهای بسته بلکه مشورت با نخبگان جامعه انتخاب کند. نامزد اصولگرایان ادامه داد: مدیر ارشد اجرایی کشور هر چه از نخبگان در استان ها بیشتر مشورت بخواهد و زمینه حضور آنان در تصمیم سازی ها را تسهیل کند ، به همان میزان موفق تر خواهد بود.

    رابطه با امریکا

    نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که نظر لاریجانی را درباره رابطه با امریکا جویا شد ، گفت : درصورتی که امریکا دست از رفتار دردسرساز برای ایران بردارد و از لطمه زدن به منافع ملی کشورمان پرهیز کند ، در این صورت تغییر سیاست ایران برای رابطه با این کشور ممکن خواهد بود ، در غیر این صورت و باتداوم رویکرد مطلق گرایی از سوی امریکا و ادامه روند حذفی ایران از سوی این کشور ، این موضوع محقق نخواهد شد. لاریجانی با اشاره به این که چنانچه نامزدهای اصولگرا به اجماع برسند حاضر است به نفع فرد منتخب کناره گیری کند ، گفت : انتخابات می تواند 3 قطبی یا 4 قطبی باشد لذا من رقابت با اصولگرایان را رقابتی دوستانه می دانم که می تواند به حضور حداکثری مردم به انتخابات کمک کند. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعلل برخی محافل و کشورهای غربی در مذاکره با ایران و موکول کردن آن به بعد از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری گفت : شاید برخی نشانی های غلطی که از داخل کشور گرفته اند ، باعث شده به این سمت حرکت کنند زیرا فناوری هسته ای یک خواست ملی در کشور است و شبیه ملی شدن صنعت نفت در افکارعمومی است و هیچ دولتی مجاز نیست از فناوری هسته ای دست بردارد و اگر منتظر چنین تغییر و تحولی در کشور هستند ، زمان را از دست می دهند و فایده ای در نتیجه کار نخواهد داشت.

    دیدگاه لاریجانی درباره آزادی بیان

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری درخصوص آزادی بیان و آزادی عمل خبرنگاران وسایل ارتباط جمعی گفت : سابقه من در این مساله ، رویکرد من را معنا می کند؛ من وقتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم ، اکثر روزنامه های پرتیراژ کشور مجوز گرفتند ، روزنامه ایران با سرمایه گذاری وزارت فرهنگ راه اندازی شد و روزنامه همشهری هم در زمان من مجوز گرفت و راه اندازی شد و من در صداوسیما هم به تکثر شبکه های رادیو و تلویزیون معتقد بودم شاید آن زمان در 10 سال پیش 2 شبکه تلویزیونی داشتیم که امروز به 40 شبکه ارتقاء پیدا کرده که 25 شبکه استانی و بقیه یا ملی یا فراملی هستند و 45 شبکه رادیویی در کشور پایه گذاری شد و من به تکثر رسانه ای اعتقاد دارم و معتقدم که می تواند به دانستن مردم کمک کند.

    انتخابات 2 مرحله ای می شود

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری درخصوص تعدد نامزدها و این که با این روش ، آرای اصولگرایان شکسته خواهد شد، گفت : کثرت در تنوع فکری مقوم مشارکت هر چه بیشتر مردم است ، البته تعدد نامزدها آسیبهایی هم به همراه دارد. وی افزود: فکرمی کنم حرکتی که دنبال می شود انتخابات را به دومرحله ای پیش خواهد برد که البته در آن حالت نیز کثرت و وحدت تاثیری نخواهد داشت. به باور لاریجانی وحدت با فکر اصولگرایان بیش از هر چیز دیگری سازگارتر است.

    دولت آینده ، دمکراتیک است

    لاریجانی در پاسخ به این پرسش که دولت آینده چقدر به دولت دمکراتیک پایبند خواهد بود و نقش دگراندیشگان در دولت وی چگونه خواهد بود ، گفت : من ورود نخبگان به تصمیم سازی را فرایندی برای دمکراتیک کردن دولت می دانم . نامزد نهایی شورای هماهنگی همچنین وحدت نیروهای اصولگرا در حمایت از نامزد نهایی را امانتی بزرگ برای اصولگرایان خواند و گفت : من برای هاشمی رفسنجانی ارزش زیادی قائلم و با هرگونه بداخلاقی با او مخالفم . در عین حال باید بگویم آقای هاشمی گفته که در صحنه حاضر نمی شود مگر این که شرایط استثنایی پیش آید.

    آرامش خلاق در دولت آینده

    خبرنگار دیگری ارزیابی را درخصوص کارنامه دولت خاتمی جویا شد. وی در پاسخ ، شخصیت خاتمی را ستودنی خواند و با اشاره به شرایط نامساعد پیش آمده در اوایل مسوولیت خاتمی به ویژه ارزان شدن قیمت نفت ، سیل ، زلزله و غیره گفت : من رویکرد دولت خاتمی به تولید داخلی را دارای نقص می دانم چرا دولت وی نتوانست مشکل بیکاری را حل کند. لاریجانی همچنین با انتقاد از حاکم شدن سیاست زدگی در دولت خاتمی و کم توجهی به فعالیت های اقتصادی تصریح کرد: در دولت آینده با برنامه هایی که ارائه می کنم آرامش خلاق را در جامعه حاکم خواهم کرد.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تغییر در شرایط نامزدهای اصولگرایان در عالم تصور را ممکن دانست و گفت : امکان واقعی چنین تصوری در عالم عقل کم است . لاریجانی با بیان این که شورای هماهنگی تصمیم خود را گرفته است ، گفت : من به وحدت اصولگرایان علاقه مند و امیدوار و به دوستان پیشنهاد می کنم هر فرمولی را که برای وحدت پسندیده می دانند ارائه کنند.

    احتمال تغییر نامزد شورای هماهنگی کم است

    لاریجانی احتمال تغییر نامزد نهایی شورای هماهنگی را کم دانست و گفت : این احتمال در صورتی محقق می شود که نامزد مطرح شده از سوی این تشکیلات نیز به آن تصمیم رسیده باشد. نامزد نهایی شورای هماهنگی در پاسخ به سوال روزنامه صاحب قلم که ارزیابی لاریجانی را درباره فعالیت های انتخاباتی گروه نهضت آزادی پرسید ، فعالیت همه گروه ها در چارچوب قانون در کشور را درست خواند و گفت : اگر این فرهنگ تقویت شود که همه در چتر قانون علی السویه باشند، نظام تقویت خواهد شد. لاریجانی همچنین با تاکید بر این که اصولگرایان دارای انسجام تشکیلاتی هستند، خطاب به برخی گروه های سیاسی گفت : آنان روی اختلافات موجود زیاد حساب باز نکنند ، چرا که آبادگران و اصولگرایان ماهیتی یکسان دارند.به باور لاریجانی ، اصولگرایان و اصلاح طلبان فارغ از چپ و راست یا متناسب با زمان می اندیشند.نامزد اصولگرایان یادآور شد: در صورتی که نامزدهای اصولگرا بین خود به تفاهم برسند و یکی را به عنوان نامزد معرفی کنند ، وی نیز از او حمایت خواهد کرد.

    باز هم می توان نظرسنجی کرد

    لاریجانی مسیر طی شده در شورای هماهنگی را برای بالندگی جریان اصولگرا معقول و مفید خواند و گفت : آنان هر روش دیگری غیر از تصمیم شورای هماهنگی دارند ارائه کنند تا طبق آن نظرسنجی انجام شود. به گفته لاریجانی ، نظرسنجی ها تا حد زیادی انجام شده و البته باز هم می توان تا زمان برگزاری انتخابات نظرسنجی کرد ، اگر چه لازمه تشکیلات منسجم رسیدن به نظر جامع در زمان معین است.
    newsQrCode
    ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

    نیازمندی ها