پس از گذشت حدود 20روز از انتشار خبر حمله موریانه ها به شهر آشخانه در خراسان شمالی ، گرچه مسوولان ذی ربط هنوز سراغ موریانه ها نرفته اند ، اما موریانه ها به سراغ مسوولان رفتند و به حوزه استحفاظی فرمانداری این شهر هجوم بردند.
کد خبر: ۵۱۷۵۲

به گزارش خبرنگار ما ، ساختمان قدیمی فرمانداری آشخانه که قبلا بخشداری بوده است ، به رغم این که از سقف های چوبی ساخته نشده اما از حمله موریانه ها در امان نمانده و این موجودات موذی بخشهایی از این ساختمان را تصرف کرده اند. البته مهدی سالاری فرماندار مانه وسملقان نفوذ موریانه ها به ساختمان فرمانداری را به شکل هجوم تایید نمی کند ، اما می گوید: نفوذ موریانه ها در ساختمان های قدیمی و چوبی طبیعی است و ممکن است در هر جایی این موجود موذی اتراق کند. وی درباره اقدامات انجام شده پس از انتشار خبر حمله موریانه ها به آشخانه می افزاید: یک گروه تحقیقاتی از اصفهان اعلام آمادگی کرده اند برای انجام طرح مطالعاتی درباره علل هجوم و افزایش موریانه ها تحقیقاتی انجام دهند و قرارداد آن نیز با تامین اعتبار 5میلیون تومان بسته شده و به محض این که اطلاعات مورد نیاز این گروه مانند تهیه نقشه قدیم و جدید شهر، نوع ساختمان ها، شرایط زمین شناسی ، املاح معدنی و آلی زمین و... تهیه شد، کار خود را شروع می کنند. سالاری می گوید: بلافاصله پس از نتایج این بررسی کار پیشگیری و مبارزه از این آفت را در منطقه پیگیری می کنیم . معاون فرماندار مانه وسملقان هم می گوید: به رغم این که حمله موریانه ها به آشخانه جزو حوادث غیرمترقبه تلقی نمی شود ، اما توافقاتی شده تا از محل بودجه ستاد حوادث غیرمترقبه که حداکثر 200میلیون تومان است و مساعدت بانکها و ارائه تسهیلات به آسیب دیدگان ، کار تخریب و بازسازی منازل شروع شود. موسی حاجی زاده در پاسخ به این پرسش که آیا تا فصل زمستان این اعتبارات تامین و در اختیار اهالی قرار داده خواهد شد ، می افزاید: به هر حال این کار زمان بر بوده و قرار است در جلسه ای با مسوولان استان ، کار آغاز شود.

خانه های بی سند ، مشکل اصلی

اما شهردار آشخانه نداشتن سند را از مشکلات اصلی منازل آسیب دیده می داند و می گوید: بانکها برای ارائه تسهیلات و وام بانکی سند منزل مسکونی را مطالبه می کنند اما از آنجا که این منازل دارای قولنامه و فاقد سند ملکی است برای ارائه تسهیلات به مردم با مشکل مواجهیم . علی اصغر پیله ور می افزاید: از سوی دیگر چون شهرستان آشخانه سازمان ثبت اسناد و املاک ندارند ، مردم برای گرفتن سند و امور اداری آن باید مرتب به بجنورد رفت و آمد کنند که این خود مشکل را دو چندان کرده است . با این حال اهالی آشخانه امیدوارند پس از انعکاس مشکل شان مسوولان سریع تر وارد عمل شوند و آنها را از شر این موجودات مزاحم برهانند ، چرا که به گفته مسوولان شهر اگر حمله موریانه ها از همان ابتدا از سوی مردم و مسوولان جدی گرفته می شد ، اکنون به یک معضل عمده تبدیل نمی شد. همچنان که بودجه 5 میلیون تومانی برای انجام طرح مطالعاتی درباره هجوم موریانه ها به آشخانه اختصاص یافته است ، که سال گذشته تاکنون از آن استفاده نشده است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها