رئیس جمهوری کشورمان بعدازظهر دیروز به کشورمان بازگشت. سید محمد خاتمی در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال حجت الاسلام محمدی گلپایگانی
کد خبر: ۴۹۶۹۴
، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب ، عارف ، معاون اول خود و جمعی از وزرای کابینه اش قرار گرفت . خاتمی ، در توضیح نتایج سفر یک هفته ای خود به کشورهای الجزایر ، سودان ، عمان و سوریه گفت : روابط ما با تمامی این کشورها بسیار خوب است و زمینه گسترش همکاری های بیشتر ، فراوان است ؛ در این سفر درباره مسائل دوجانبه ، منطقه ای و جهانی و بین المللی مذاکراتی شد. رئیس جمهوری با اشاره به نزدیکی دیدگاه ها با این کشورها ادامه داد: در زمینه همکاری های دوجانبه ، الجزایر و سوریه امکانات و استقبال فراوانی داشتند. سوریه برنامه های وسیعی برای توسعه و پیشرفت روابط دوجانبه دارد. وی ادامه داد: متاسفانه سودان با وجود اکتشاف نفت و رشد کشاورزی دچار فقر است . از جمله اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این کشور خدمات فنی و مهندسی است و جا دارد به دست اندرکاران این امور تبریک بگوییم که می توانند به دوستان ما کمک کنند. رئیس جمهوری کشورمان در ادامه اظهاراتش با اشاره به گسترش زمینه های همکاری بانکی و اعتباری با این کشورها گفت : در حال حاضر تعدادی از نیروهای مهندسی ما در آنجا مشغول هستند. وی همچنین با اشاره به امضای چند قرارداد بین بخشهای خصوصی اظهار کرد: الجزایر نیز در زمینه آب و خاک طرحی به ارزش 10 میلیون دلار ارائه کرد که مورد بررسی است . وی در خصوص روابط با عمان گفت : روابط ما با عمان خوب است ؛ همواره مواضع کشور عمان معتدل بوده و حتی در زمان جنگ نیز شاهد این اعتدال بودیم ؛ قرار شد همکاری ها و روابط با این کشور فعال تر و گسترده تر شود. رئیس جمهوری کشورمان با اشاره به دیدار کمال خرازی با مسوولان دارفور در خصوص مساله دارفور گفت : مساله دارفور، پیچیده است ولی سروصدایی که غرب و بخصوص امریکا برای آن به راه انداخته خیلی اغراق آمیز است ؛ چرا که دارفور کشوری اسلامی و در پی کسب استقلال است . رئیس جمهوری کشورمان در خصوص سفر به سوریه گفت : ما با سوریه رابطه ای ویژه داریم ؛ ارتباط و همبستگی ما با آنان بسیار اساسی است و معتقدیم همواره باید در کنار یکدیگر باشیم . پیش از این نیز آقای اسد به تهران آمده بودند. ما نیز برای درک نظر دوستانمان در سوریه و هم برای اعلام همراهی و همگامی به این کشور سفر کرده ایم . وی در پایان گفت : گر چه در این سفر برنامه ها سنگین بود ولی از نتیجه این سفر راضی ام و امید دارم این سفر منشا خیری برای کشور در عرصه های مختلف باشد.

بدرقه ویژه

به گزارش خبرگزاری ایرنا رئیس جمهوری از محل اقامت خود در «کاخ تشرین» تا فرودگاه از سوی بشار اسد همراهی و بدرقه شد. رئیسان جمهوری ایران و سوریه ، کشتار مسلمانان بی گناه در سرزمین های اشغالی فلسطین را محکوم کرده و خواستار واکنش جامعه بین الملل در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شدند. در این دیدار همچنین درباره بحران منطقه «دارفور» سودان نیز بحث و گفتگو شد و خاتمی و اسد، همکاری کشورهای اسلامی و همراهی سازمان کنفرانس اسلامی برای حل این بحران را خواستار شدند. رئیس جمهوری ایران پنجشنبه شب پس از دیدار با بشار اسد ، به زیارت مراقد مطهر حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) رفت . این سفر زمانی انجام شد که فشارهای زیادی از سوی امریکا ، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی علیه سوریه وارد می شود. کارشناسان سیاسی سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم و قدرتمند منطقه به دمشق را در چنین شرایط دشوار موجب تحکیم مواضع سوریه می دانند.

دفاع منطقه ای

علی شمخانی ، وزیر دفاع کشورمان در ملاقات با ماجد المعمری ، رئیس دفتر فرماندهی کل قوای عمان مذاکراتی را درباره فعال کردن کمیسیون مشترک نظامی و لزوم اجرایی شدن توافقات دفاعی و نظامی فی مابین انجام داد. امیر دریابان شمخانی در ملاقات جداگانه با بدرالدین البوسعیدی ، وزیر مسوول در امور دفاعی عمان روابط دوجانبه و مسائل منطقه را مورد بحث و بررسی قرار داد. وی که در راس یک هیات بلندپایه دفاعی به عمان رفته بود ، این مذاکرات را پیش از ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسقط انجام داد.

500 میلیون دلار

در سفر رئیس جمهوری به عمان دو موافقت نامه به امضای طرفین رسید ؛ این دو موافقت نامه شامل موافقت نامه ای برای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تفاهم نامه همکاری در زمینه گردشگری است . اسحاق جهانگیری ، وزیر صنایع و معادن کشورمان همچنین در جمع خبرنگاران در مسقط پس از امضای دو موافقت نامه میان ایران و عمان گفت : مبادلات اقتصادی میان ایران و عمان 500 میلیون دلار است که حدود 450 میلیون دلار آن در واقع کالای صادراتی مجددی است که به عمان صادر می شود و دوباره از عمان به ایران می آید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها